Hej,

Jag har en Herstal Manola armatur sedan tidigare som jag har monterat genom att borra upp nya hål i taket och sedan kopplat med kontakt genom list till lamputtaget 30cm bort.

Nu har jag köpt en till armatur som jag vill ha exakt där ett befintligt lamputtag med krok sitter. För att göra detta behöver jag montera bort uttaget och sedan skruva upp skenan i befintliga skruvhål som finns i doslocket (har dubbelkollat CC). Utgör skenan någon säkerhetsrisk när den skruvas direkt nedanför hålet i taket?

Går det sedan att koppla fas och nolla från taket direkt till sockerbiten som tillhör armaturen? Med toppklämma på jordade kabeln. Blir det fel?

Manual: https://az666937.vo.msecnd.net/67/be2e79ad-adfd-4ca4-9bda-121797e6aaef.pdf

Demmpa Demmpa skrev:
Du behöver ha ett isolerande skikt mellan metallbygeln och trådarna i takdosan.
Tex följande,
[länk]
eller
[länk]
men då måste du göra eget hål för trådarna/kabel.

Kan eventuellt fungera även med följande,
[länk]
Tack för snabbt svar! Vad är skillnaden mellan de två senare doslocken? Jag tänker på att du skrev att det eventuellt kan fungera med den sista. Tänker du på avståndet mellan hålen?

Det sista doslocket jag tänkte på är det med ”nos”/kabelutlopp, skruvhålen lär troligen vara fel men det går att borra egna hål.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.