El
Knoxx: Har beställt en sån här väggadapter istället så problemet är löst. Samma värden och samma plugg. https://www.webhallen.com/se/product/162224-Deltaco-natadapter-12V-DC-1A?utm_source=email&utm_medium=ecommerce&utm_campaign=orderconfirm Ne nåt vettigt svar fick man ju inte direkt. Han tyckte man skulle skarva ihop kabeln med en utomhuskabel i skenan.
Maalox: [citat] Satte dit en vanlig brytare och fungerar det perfekt -- tack för din input!
lars_stefan_axelsson: [citat] Japp. Det är ett vanligt problem. Dvs att tätningsmassor/klister osv. med tiden karboniseras och börjar leda ström. Det är iofs vanligast i maskiner/apparater (nätaggregat) men om man lägger dylika massor där den inte skall vara (som här! :)) så får man naturligtvis samma problem i den fasta installationen. Så undvik tätningsmassor i framtiden så går det bättre.
lars_stefan_axelsson: [citat] Nej, det är inte det. Det var bara ett påpekande att även att dra rör och sätta dosor är olagligt för dig som vanlig dödlig. Och elektrikern kan faktiskt inte (i praktiken iaf) lagligen låta dig göra det för att sedan inspektera. Så konstiga är faktiskt reglerna. Så vi påpekar bara vilka regler du faktiskt bryter mot. Så du vet. Inte för att vi bryr oss, utan för att det
Bo.Siltberg: VP-rör med FK i ett badrum är inte fel. Vp-rör inne i bostaden på den varma sidan har mig veterligen aldrig orsakat kondensproblem, trots tillfällig hög värme och luftfuktighet i ett badrum. Det tråden glider in på i slutet är rör från den varma insidan till den kalla utsidan av huset, och där röret lutar uppåt mot den kalla sidan, t.ex kallvinden.
useless: Lampan är förmodligen dubbelisolerad och ska inte jordas. Då är det bara att låta bli att ansluta jordledningen och isolera den med lite tejp. Det ska sitta en lapp på lampan med produktinformation. Kolla där efter 'dubbelkvadraten'. [bild]
Uffe A: Den som länken går till är en ESC325S 230V spole Den du har är en ESD325S 24V spole
jonaserik: [citat] Att göra det kan innebära att stolpen kan få en potensialspänning mellan jord och mark, då kan det uppstå galvaniskt som äter upp stolpen eller andra metalldelar i närområdet.
Peter321: Som GoGetLost rekommenderade tidigare här i tråden slutade det faktiskt med en Plejd-controller istället då det blev billigare. Nu funkar belysningen som den ska igen och dessutom med astrofunktion. :cool:
jonaserik: Den du länka till är out of order, finns lika här https://ledmegastore.se/uplights/2925-v-tac-kopplingsdosa-till-seriekoppling-ip68-vattentaat-3800157636100.html?gclid=Cj0KCQjwkIGKBhCxARIsAINMioLgPU3u925CEAjryQDyCJfE307cmAwnTT-36RzmwhkmVy4SGp2K0fwaAqSmEALw_wcB eller sök på kopplingsdosa i mark. Med gjutharts i en dosa kan du inte göra något, den är förbrukad. Ett tips är att lägga en
Grizzlybjörnen123: [citat] Jag tror på en blandning av utländsk arbetskraft och svartjobb och högre arbetslöshet om efterfrågan uteblir hos firmorna.
oskar533: Aa kul! Jag ska endast byta befintliga brytare till nya.
JockeHX: Ja de kan ställas in individuellt. Jag har ena knappen till att tända och släcka ett scenario om 4st grupper och andra knappen till att dimma dem samtidigt.
alfista: Jag skulle också förorda Shelly med de förutsättningarna. (Shelly 2.5 om det skall vara tvåpoligt, men välj hellre Shelly 1PM eller Shelly 1L om det skall vara enpoligt, lite smidigare att koppla in än Shelly 1) Och för ordningens skull, det behövs inte en dubbeltrappomkopplare, den kronbrytare som sitter där idag är tillräcklig. Är den av någorlunda modern och känd modell går den
tveksamt: [citat] Du kan låta smartheten ligga på någon annan applikation lokalt (alltså i ditt eget nätverk), så gör jag. Jag tror också att man kan konfigurera en lokal/egen NTP-server. Jag kör alltså Home Assistant hemma och har alla mina shellys anslutna till den servern via MQTT. Mina shellys har inte kontakt med något annat än den specifika IP-adress som den tjänsten har på mitt lokala
hempularen: Du har en jordfelsbrytare i centralen. Därmed är det relativt enkelt att mäta med en multimeter och kontrollera vilken av trådarna som verkligen är jord. Om du har svårt att följa trådarna tillbaka till centralen, så kan vi säkert hjälpa dig med instruktioner för hur du kan mäta.
MikaelJacob: Det är en bra idé! Jag har själv tänkt på det! Antennuttag använder vi aldrig, men en ev fundering är kanske att ersätta med nätverkskabel istället.
Bo.Siltberg: Ja, på nåt sätt. Kanske fungerar bäst med att ta ur botten på en normal dosa som kan skruvas fast i taket.
zamen: [citat] Uppföljning på detta ärende. Jag skruvade ner allt och felet satt i motorn. Även när jag kopplade in motorn utan porten eller nyckelströmställare på fick jag detta knackande läte. motorn i sig gick inte att komma in i - helt kapslad. Efter kontakt med leverantören landade det i att jag köpte en ny motor av dem med tillhörande montering. Blev en dyr lösning med jag hade inte
cwurfel: Jag vill bara lägga in en liten update kring detta. Jag valde att gå på Plejd supportens och även @Müssli ´s köpråd. Det blev således 15st Hide-A-Lite Optic Quick Iso mot 1st Plejd DIM-01. Har kört detta en tid nu och det fungerar förträffligt! Tack för bollandet av idéer
etompau: [citat] -40 grader! Det var inte dåligt. Undrar om tillverkaren verkligen har testat långtidsfunktionen vid dessa grader.:thinking:
AndersMalmgren: Kör 175 watt ett tag nu. Inga problem! Lapman är uppe i 1025 kwh [bild] Så ca 200 kwh timmar sedan i feb så lampan går mycket
BirgitS: Ja, jag tror det är enklast om du kan byta alla, i alla fall blir det ju snyggast om alla har samma ring runt ljuskällan. Du kan behöva byta drivdonet också om det inte är anpassat för LED.
Jocke Best: [citat] Ja, då får du börja försiktigt med ett litet hål, och jobba dig inåt i väggen. Bra idé att bryta säkringen så att du inte får en kyss i onödan.
Daniel 109: De två första har sannolikt en mycket begränsad utbildning. De byter mätare när allt ser ut som det brukar. Inget annat.
snuttjulle: Kollade lite mer och tydligen står det med utan att jag sett något om detta. "ELKO RS strömbrytare med snabbkoppling. Märkdata:16A 250V, 10A lysrörslast" Från Elbutik.se Bara att hålla koll så man inte lägger konstiga laster som man bryter kanske?
Uffe A: [citat] Beror på hur det ser ut Vilka är förutsättningarna, var och hur ska kabeln dras? Finns det i nuläget rör mellan mätarskåp och central? Vilken dimension är det och hur är det förlagt? Vilken gänga är det på mätarsäkringarna? Det går inte att ge ett klart svar utan att ha sett det på plats Det bästa råd jag kan och kommer att ge dig är att fråga elektrikern :cool: