D
Daniel 109: Det är ju inte helt ovanligt med schuko adapter heller. Då är det 50/50.
19 svar · 5,0k läst
Y
yehor: [citat] Mursnöre, detta tips tackar jag för!
2 svar · 1,1k läst
J
Joakim90: Tack hittills för er hjälp! Jag gjorde en factory reset och nu så är ljuset konstant och blinkar inte längre. Men nu kan jag istället inte dimra utan ljuset är starkare än innan men när jag vrider ner dimmern så ändras ljuset minimalt. Försöker lösa det genom att ändra minimum ljusflöde men har inte lyckats än. Edit: Nu verkar det som att det fungerar, dock så var minsta
11 svar · 2,9k läst
·
raveper
raveper: Utsticket ser ju ut att vara typ 12mm på den dosan. Hur tjock panel ska du ha.
14 svar · 3,0k läst
·
A
Allmänobildad: Vattenfall är hemska att ha att göra med, så jag förstår om din installatör har tröttnat på at få ett svar av dem.
9 svar · 3,8k läst
·
A
Allmänobildad: Det gör du rätt i eftersom allt under C6/B10 (hager) kan komma att lösa för nätaggregatets ingångsström. Precis som prototypen skrev redan i inlägg 5
22 svar · 2,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Dessutom fel i inlägget, eller åtminstone utan substans. Det finns inget skattefusk där ... :thinking:
246 svar · 31,7k läst
P
prunila: [citat] grymt! Tack för svar :)
10 svar · 2,5k läst
·
M
magnu: Tack, det är planen. Markisen kommer med 5m kabel, jag ska använda 2m av markisens kabel. Markis och vindgivare sitter strax under takfoten, så dosan får sitta inne på vinden. Det blir inte mer än 3-4dm sladd utomhus. Då kan jag dessutom ansluta vindgivarens kabel vid köksbordet. Det är lättare att göra ett bra jobb när man sitter ner.
7 svar · 1,5k läst
·
Peter Ek
Peter Ek: Det var galet underhållande. :love:
5 svar · 8,0k läst
Demmpa
Demmpa: Vad har du tänkt använda garaget till? Vad har du tänkt ha för elutrustning i garaget? Finns det planer på elbil? Jag hade dragit minst 5G6 för att vara framtidssäker. Det finns speciella hängspiralkabel, andra kablar behöver ha en bärlina att hänga längs, det går även att dra kabel i slang/rör som hänger längs bärlina.
1 svar · 901 läst
E
ericfal: Ja, jag antar det. Får sätta armaturen i skruvstädet för det släpper inte frivilligt.
2 svar · 703 läst
·
P
Pontus I: [citat] Ok! Jag provar ! Tack
4 svar · 895 läst
·
E
elmont: #5
13 svar · 1,2k läst
E
13 svar · 1,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Borde du nämnt, det var ju endast halva jobbet då ... Jag gjorde fullständigt om en stor lägenhet förra året, ca 90 m2. Allt revs ut, nya FK överallt, nya apparater överallt, ny elcentral, och hela köket gjordes om/nytt. Det hela löpte smidigt, ett enda rör krånglade, det till spisen, och där behövde jag få fram en nolla, men det gick till sist. Ja en dosa som var helt
50 svar · 25,5k läst
wildeside
wildeside: Du kan använda en normcentral o vanlig kabel man har för 220v, blir snyggare installation. Se bara till så att säkringarna är klassade för 12v dc
2 svar · 1,5k läst
Q
Qaxe: Hej Vi har ett par utanpåliggande eldosor på väggen. Går dessa att dölja eller finns det mindre synliga att byta till? De sitter ovanför fönster. Väggen är masonit
0 svar · 1,7k läst
·
pelpet
pelpet: Tack för bra svar. Planen var ju att låta typ-A-brytaren sitta kvar tills vidare och byta till B när jag någon gång i framtiden installerar en laddstation som kräver typ B. Men om det inte visar sig behövas så är det ju skönt, då kan jag göra något roligare än att byta jordfelsbrytare. Än så länge har en kompis laddat en laddhybrid några timmar här en gång, så det står inte
10 svar · 3,3k läst
·
Fairlane
Fairlane: [citat] Ja, när du säger det så står det ju faktist 0 grader som lägsta temperatur. Märkligt med tanke på att ett användningsområde som de skriver är till motorvärmare. Jag kollade inte så noga. Jag har en liknande, fast ett annat fabrika och den fungerar utmärkt även om det är 20 minus.
9 svar · 2,2k läst
E
elmont: [citat] Nu när jag satt mig ner och förflyttat mig bakåt till den tid all startade (i alla fall för mig) börjar så sakteliga en bild att träda fram. Den säger att oftast så kopplades det i takdosorna men att även kopplingsdosor var rätt vanliga, betydligt vanligare än i dag. Så troligen har du helt rätt i att allt är kopplat i takdosan. Men det ser man ju lätt genom att titta
12 svar · 985 läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det som brukar gå sönder är kondensatorn som inte ger tillräckligt med ström pga att den tappat kapacitans och/eller fått högre ESR. Men om du mätte full spänning med motorn inkopplad så tror jag den är hel, utan istället avbrott i motorns hjälplindning/krets. Men jag vet inte vilken spänning, relativt inspänningen, som är normal att mäta upp. Man behöver i vilket fall mäta
2 svar · 1,9k läst
·
useless
useless: Eftersom TS var försåtlig och startade två trådar med exakt samma fråga så kan ni överlista vederbörande genom att svara i den andra tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-det-moejligt-med-dim.430771/
3 svar · 646 läst
E
etompau: Du har sannolikt kopplat bort elmatningen till den central fläkten. Som det nu ser ut bör du ta professionell hjälp för att reda upp detta och snygga till installationen. Det går inte på distans att veta kablarnas funktion och hur det är kopplat.
1 svar · 936 läst
·
M
mackan_kal: [citat] Mina Philips rullar fortfarande på som de ska, inte behövt byta någon. Få som är missnöjd med dom och warmglow är verkligen en fullträff för att få halogenkänslan samtidigt som på full styrka lyser riktigt led-starkt.
20 svar · 6,1k läst
·
M
Mr Eldh: Hej, jag har gjort det omvända valet. Bytt från traditionella elleverantören med rörligt elpris, till just Greenely med timpris. Vi har solceller sedan ett drygt år tillbaka. Timpris fungerar ju åt båda hållen, som vi hade det tidigare var det månadens spotpris som avgjorde vilket pris man fick på såld el, nu är det timme för timme. Samt att jag bytte till Greenely när de erbjöd
2 svar · 4,9k läst
O
Olle61: [citat] Lös kontakt eller inte har ingen betydelse. Kravet på auktorisation gäller "starkströmsanläggningen" https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/din-elanlaggning/vad-ar-en-elanlaggning/ Till elanläggningen hör all fast installerad elmateriel såsom elcentral, elledningar, vägguttag och strömbrytare. Anslutna elektriska produkter som enbart förbrukar el omfattas inte av
94 svar · 19,6k läst
·
S
SueCia: [citat] då provar jag beställa en :) tack
2 svar · 887 läst
useless
useless: Jag hoppas du gör en parallell inkoppling... Rent teoretiskt är det inte så svårt, men det kan vara svårt att skala upp och skarva kabeln och få allt att täckas av uttaget. Om det går att dra om eller flytta på kabeln på ena sidan så blir det mycket enklare. Annars kan ett alternativ vara att sätta en dosa i närheten och sätta en ny kabel mellan uttaget och dosan som får ta upp
1 svar · 1,3k läst
E
emifog: Hej, Tack för alla svar. Uppenbart är det allra enklast att hitta en armatur där armaturen i sig är en dosa. Det kommer inte lösa alla platser men kanske 10 av 12. Min svärfar är elektriker så allt jag gör kontrolleras av honom jag vill däremot inte göra något uppenbart idiotiskt av husfridsskäl och hans lösning på el utomhus är "alltid" 50-slang och kopplingar ovan jord. Även om
6 svar · 1,7k läst
·
E
elmont: Och N1XV är ju tillverkad för att ligga i mark vilket EXLQ inte är även om den är tillåten om den ligger i skydds rör vilket N1XV inte behöver.
10 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.