Hej,

Ursäkta språket i rubriken men jag är så j-vla less! Har tagit bort ett element och försöker nu ta bort sladdarna innan jag murar igen hålet jag i frustration slog upp för att se var sladdarna gick (upp i taket, har ej hittat kopplingsdosan än). Nån som har nåt tips för att hitta rätt kopplingsdosa? Det funkar inte att slita i dem. Om inte - kan man använda dessa sladdar till nåt annat? Uttag eller vad som helst. Elementen verkar gå på nåt separat kopplingssytem här i huset så jag vet inte..

tacksam för hjälp!

• Hand håller elektriska kablar med skarvklämmor framför ett nytt rektangulärt hål i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan börja med att mäta om du har 230V eller 400 V.

• Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
J
Dammsugare + tejp mot vp-röret och lyssna var det drar? Dragtråd, mata in till stopp och joxa runt medan en medhjälpare lyssnar? Bryt huvudbrytare, spela didgeridoo med änden?

• Gilla
Antwerpen och 1 till
  • Laddar…
Jag hade satt en dosa där och ett lock på, kanske ett uttag efter att ha mätt upp det till 230 V..

Egen felsökning.
Antag att det varit ett uttag där och ersätt det med ett nytt med nödig kännedom. Koppla in ett uttag (efter att du brutit huvudströmmen) sätt in en modern (extraisolerad = smal stickpropp) lampa i uttaget och slå på strömmen. Sedan om lampan lyser skruvar du ur en säkring i taget tills du vet vilken säkring det ligger på. Om lampan går sönder bryter du strömmen och återställer, då är det nog trefas till ett element.

Att koppla i proppskåpet kräver behörig elektriker:
Med lite tur går sladdarna direkt till proppskåpet och kan kopplas ur eller användas som önskas.

• Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du kan börja med att mäta om du har 230V eller 400 V.
det är till element så 400v? Alla element är färgkodade med svart-vit-jord. Resten blå-brun/röd?-jord.

Varför får jag inte bort den? Är den limmad nånstans i mitten? Oskönt isådantfall. :)

C
Antwerpen Antwerpen skrev:
Nån som har nåt tips för att hitta rätt kopplingsdosa?
Kör i en dragfjäder och lyssna. Kräver dock att man är två personer.

• Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Dammsugare + tejp mot vp-röret och lyssna var det drar? Dragtråd, mata in till stopp och joxa runt medan en medhjälpare lyssnar? Bryt huvudbrytare, spela didgeridoo med änden?
Körde faktiskt dammsugaren och hittade ett hål där det blåser i närheten. Sladdarna från det hålet stämmer också exakt med dem som jag försöker få bort. Men de rör sig inget när jag drar. Mycket störigt.. :)

• Gilla
multix
  • Laddar…
M multix skrev:
Jag hade satt en dosa där och ett lock på, kanske ett uttag efter att ha mätt upp det till 230 V..

Egen felsökning.
Antag att det varit ett uttag där och ersätt det med ett nytt med nödig kännedom. Koppla in ett uttag (efter att du brutit huvudströmmen) sätt in en modern (extraisolerad = smal stickpropp) lampa i uttaget och slå på strömmen. Sedan om lampan lyser skruvar du ur en säkring i taget tills du vet vilken säkring det ligger på. Om lampan går sönder bryter du strömmen och återställer, då är det nog trefas till ett element.

Att koppla i proppskåpet kräver behörig elektriker:
Med lite tur går sladdarna direkt till proppskåpet och kan kopplas ur eller användas som önskas.
tror inte den går direkt till skåpet. Det är ett myller av kopplingsdosor påväg dit och ett förhållandevis obetydligt litet element som suttit där.

C cpalm skrev:
Kör i en dragfjäder och lyssna. Kräver dock att man är två personer.
vad är en dragfjäder?

Kortslutning dom och se vilken grupp som går och börja felsöka vilka uttag/lampor som inte funkar.

• Haha
multix
  • Laddar…
C
vad är en dragfjäder?
En sån här. Används för att dra in ledningarna i röret. Finns att köpa lite varstans.
402208.jpg

• Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
En sån här. Används för att dra in ledningarna i röret. Finns att köpa lite varstans.
[bild]
jag försöker köra en färsk elkabel genom röret men det tar stopp efter ett tag. Brukade elektrikerna limma fast kablarna på nåt sätt på 70-talet?

C
det tar stopp efter ett tag
Hur långt tag, ungefär?
Antingen har du hamnat i en böj, en dosa, något stopp i röret eller så är elkabeln helt enkelt inte tillräckligt styv.

C cpalm skrev:
Hur långt tag, ungefär?
Antingen har du hamnat i en böj, en dosa, något stopp i röret eller så är elkabeln helt enkelt inte tillräckligt styv.
en meter upp ungefär. Ingen dosa där vad jag kan se. Kanske ett musbo :) vad jag tycker är konstigt är att det blåser från ett hål i en kopplingsdosa med identiska kablar (när jag kör dammsugaren) men det rör sig inget när jag drar i kablarna. Måste jag bryta upp hela väggen?? :,(

C
en meter upp ungefär. Ingen dosa där vad jag kan se.
Röret kan vara klämt, stukat eller genomspikat. Du skulle behöva något styvare än en elkabel så att du får mer kraft. Om det är tvärnit vet du iallafall ungefär vart du behöver ta upp ett hål i väggen.

• Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.