Jag funderar på att dra in 230V i bil till kupévärmare men undrar vad det finns för regler så det blir riktigt gjort.
Jag tittade på en intagskabel och dom skulle jordas i bilens kaross.
Jag tänkte ha något jag kan koppla på en kabel till som sedan sitter ihop med ett jordat uttag inne i kupén.
Det finns färdiga lösningar man kan köpa men jag tycker det är lite väl dyrt och hade helst använt kabel och jordade uttag jag redan har.
Vill inte klämma en kabel i dörr eller ruta till kupévärmaren men det kanske bara är att betala för kablar, intag och uttag som är avsedda för uppgiften.

Hitta delarna på en skrot så kan du köpa godkända kablar och uttag... till ok pris.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
De färdiga lösningarna har kontaktdon som är skyddade mot vatten och kablar som är ordentligt skyddade mot slitage. Det är givetvis möjligt att använda kabel och uttag avsedda för fast elinstallation också. Men det blir inte lika bra. Det är mycket friare att göra elinstallationer i fordon än fast. Men säkerheten bör man ta på allvar i alla fall.

Eller tradera...

Finns nog en anledning att motorvärmarkablarna ser ut som de gör...

Själv skulle jag aldrig äga en ICE-bil utan M/K-värmare, nu när det är start/stop funderar jag starkt på att utöka mitt DEFA-system med laddare...

Edit: bara kupévärmare är ju poänglöst, det är ju en varm motor man vill ha... Det behövs inte många minus för att bilen ska vara utkyld innan motorn kommer upp i temp om man bara har kupévärmare...

Spar in ett eller en par lördagsmys så har du råd att handla bra grejer. Kablaget, intag, uttag som du behöver går väl lös på en tusing. Kupévärmare femhundring och motorvärmare nått liknande. så totalt en par tusen.
Ska du välja bort nått för att skära ned på kostnaden så är det kupévärmaren.
Till det kommer en arbetskostnad om du inte väljer att göra jobbet själv.

Jag testade en motorvärmare med cirkulationspump i min förra bil. Effekten på den var typ 1500w istället så då fick jag ordentlig värme i motorn och luften från kupéfläkten var kännbart varm direkt vid start. Visserligen var bilen inte isfri direkt men det gick ändå fort efter start. På det viset slapp jag dra in kabel till kupévärmare och det brukar ju vara det jobbigaste…

Jag kollade vad det fanns för motorvärmare till min bil från Defa och Calix och båda hade endast en utanpåliggande för oljetråget på 200-300W vilket känns meningslöst med moderna helsyntetsoljor.
När det gäller färdiga lösningar så är Calix billigare och svensktillverkat så blir nog Calix men kanske ska ta en runda förbi skroten.
Jag är ute efter att slippa skrapa rutor och en behaglig kupé.

Som sagt, isfritt blir det med bara kupévärmare, men eftersom det tar en stund att få upp värmen i motorn så kommer kupén vara kall innan det kommer nån värme...

https://www.anabint.se/Produkter_Bildelar_Motorvarmare.html

Jag köpte den röda till förra bilen och var helnöjd. Visserligen inte isfritt direkt men det gick fort eftersom kylvattnet var 65 grader och redan hade cirkulerat så det kom varmluft direkt vid start.

Brukade starta den med fjärr till eluttaget och lekte med tanken att kunna styra så kupéfläkten gick igång en stund också…

• Gilla
fixarpelle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.