Hej!
Jag upptäckte idag att en säkring som går till hall, badrum och ett sovrum delar på en neutral ledare med tvättmaskin. Nyinflyttad i lägenheten men har fått information från tidigare ägare att indragningen med ny säkring till tvättmaskin gjordes ganska nyligen. Har förstått att de är ganska vanligt att det ser ut så, men hur säkert är det att de delar på samma nolla, båda säkringarna är på 10A var och har 1,5mm fk draget? Borde det och kan man göra något åt det?
Försökte kolla om lägenheten har enfas eller trefas men får inte av locket på proppskåpet, fastmålat eller något. Men gissar på enfas då det är ett litet skåp, nr 3 är hall, badrum och sovrum, nr 8 är tvättmaskin.
Jag upptäckte idag att en säkring som går till hall, badrum och ett sovrum delar på en neutral ledare med tvättmaskin. Nyinflyttad i lägenheten men har fått information från tidigare ägare att indragningen med ny säkring till tvättmaskin gjordes ganska nyligen. Har förstått att de är ganska vanligt att det ser ut så, men hur säkert är det att de delar på samma nolla, båda säkringarna är på 10A var och har 1,5mm fk draget? Borde det och kan man göra något åt det?
Försökte kolla om lägenheten har enfas eller trefas men får inte av locket på proppskåpet, fastmålat eller något. Men gissar på enfas då det är ett litet skåp, nr 3 är hall, badrum och sovrum, nr 8 är tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det 3-fas så är det okej men om det är 1-fas så är det INTE okej.R rikand0102 skrev:Hej!
Jag upptäckte idag att en säkring som går till hall, badrum och ett sovrum delar på en neutral ledare med tvättmaskin. Nyinflyttad i lägenheten men har fått information från tidigare ägare att indragningen med ny säkring till tvättmaskin gjordes ganska nyligen. Har förstått att de är ganska vanligt att det ser ut så, men hur säkert är det att de delar på samma nolla, båda säkringarna är på 10A var och har 1,5mm fk draget? Borde det och kan man göra något åt det?
Försökte kolla om lägenheten har enfas eller trefas men får inte av locket på proppskåpet, fastmålat eller något. Men gissar på enfas då det är ett litet skåp, nr 3 är hall, badrum och sovrum, nr 8 är tvättmaskin.
[bild]
Du har en 20A säkring vilket förmodligen går till spisen och då är det 1-fas. Till tvättmaskinen så ska det gå en separat fas och neutralledare, INTE delat med något annat.
Ja det stämmer 20A är för spisen.G GoGetLost skrev:
Tvättmaskinen har egen fas draget men delar på nollan i kopplingsdosan till badrummet.
Vad ska jag ta för nästa steg för att lösa detta som inte är okej?
Helt ny matning till tvättmaskinen (utanpåliggande förmodligen då) eller så sätter du en 2-polig dvärgbrytare som bryter båda grupperna samtidigt samt drar fram en egen neutral i samma rör (och egen skyddsjord) till tvättmaskinen.R rikand0102 skrev:
Eller så går det att göra så tvättmaskinen får dela matningen med det till badrummet och man tar bort fasen från säkringen till den.
Tack för svar! Men hur kommer det sig att de inte kan gå två neutral i samma rör?
Märkligt också att de inte hänt något då tvättmaskinens säkring går till ett uttag i badrummet med en plats för tvättmaskin och en ledig för hårfön eller annat. Kan det ha hjälpt att det verkar vara väldigt bra drag i rören?
Märkligt också att de inte hänt något då tvättmaskinens säkring går till ett uttag i badrummet med en plats för tvättmaskin och en ledig för hårfön eller annat. Kan det ha hjälpt att det verkar vara väldigt bra drag i rören?
R rikand0102 skrev:Tack för svar! Men hur kommer det sig att de inte kan gå två neutral i samma rör?
Märkligt också att de inte hänt något då tvättmaskinens säkring går till ett uttag i badrummet med en plats för tvättmaskin och en ledig för hårfön eller annat. Kan det ha hjälpt att det verkar vara väldigt bra drag i rören?
Vänta lite nu
Ursäkta, men jag förstår inte riktigt vad du menar med "delar nolla".
Det finns alltså två olika säkringar som matar olika objekt/apparater men de har samma nolledare tillbaka till centralen?
Var går nollorna samman?
Varför är det bara en fas + skyddsjord i ett rör, men saknas nolla?
Det är isåfall denna noll-ledare som ska dras fram.
Det finns alltså två olika säkringar som matar olika objekt/apparater men de har samma nolledare tillbaka till centralen?
Var går nollorna samman?
Varför är det bara en fas + skyddsjord i ett rör, men saknas nolla?
Det är isåfall denna noll-ledare som ska dras fram.
Som jag förstått det:
Från centralen till kopplingsdosan utanför badrummet är det draget två fasledare på olika säkringar, en neutral, och en jord. Från kopplingsdosan till tvättmaskinen går en utanpåliggande kabel där fasen är en av de två säkringar som matar kopplingsdosan.
Det är helt fel gjort och innebär att neutralledaren kan komma att belastas med 20A kontinuerligt utan att någon säkring löser ut.
Från centralen till kopplingsdosan utanför badrummet är det draget två fasledare på olika säkringar, en neutral, och en jord. Från kopplingsdosan till tvättmaskinen går en utanpåliggande kabel där fasen är en av de två säkringar som matar kopplingsdosan.
Det är helt fel gjort och innebär att neutralledaren kan komma att belastas med 20A kontinuerligt utan att någon säkring löser ut.
Ja det verkar inte bättre. Som centralen ser ut verkar det vara enfas till lägenheten, och då kan man inte skapa en tvåfasgrupp, som det verkar att någon trott att denne gjort.A Emil_K skrev:Som jag förstått det:
Från centralen till kopplingsdosan utanför badrummet är det draget två fasledare på olika säkringar, en neutral, och en jord. Från kopplingsdosan till tvättmaskinen går en utanpåliggande kabel där fasen är en av de två säkringar som matar kopplingsdosan.
Det är helt fel gjort och innebär att neutralledaren kan komma att belastas med 20A kontinuerligt utan att någon säkring löser ut.
Nä det är helt enkelt två grupper i samma rör och samma dosa, vilket inte är förbjudet, men man bör undvika i möjligaste mån.
Så den snabba fixen är att dra fram en ny neutralledare, som går tillsammans med fasen för den ena säkringen, så båda grupperna får varsin nolla.
Sen är det i ett sådant här fall viktigt att förvissa sig om att värmeutvecklingen i kablarna klarar det hela, ty nu blir det 4 st belastade ledare, istället för 2 belastade som enfasgrupper eller 3 belastade som i trefasgrupper. Så detta belastningsfall är jävligare än det värsta i tabellerna.
Så det som funkar är rör ingjutna i betong (eller puts) och max avsäkring 2 x 10A, allt annat ska man vara skeptisk till.
Jag har en enda gång utfört en sådan dubbel grupp i ett enda rör. Det var i hus med rören ingjutna i betongen. Och enfascentral naturligtvis, och jag behövde en matning till, till köket.
Jag drog helt sonika in en extra grupp, dvs både fas och nolla, tillsammans med befintligt i rör och genom dosor. De nya gruppledarna drogs rakt genom dosorna, helt utan "slack" så att någon i framtiden inte skulle bli frestad att nalla något från den. Och dessa ledare märkte jag där de passerade i dosor med en dymoremsa som slogs runt ledarna med text om vilken grupp de tillhörde.
Sen i sista dosan i köket, där gick jag ut med den nya gruppen, och först här delades den upp till nya objekt.
För att vara ett inte helt bra (men ej förbjudet) sätt, så blev ändå såpass bra som det var möjligt.
Tack för svar!A Emil_K skrev:Som jag förstått det:
Från centralen till kopplingsdosan utanför badrummet är det draget två fasledare på olika säkringar, en neutral, och en jord. Från kopplingsdosan till tvättmaskinen går en utanpåliggande kabel där fasen är en av de två säkringar som matar kopplingsdosan.
Det är helt fel gjort och innebär att neutralledaren kan komma att belastas med 20A kontinuerligt utan att någon säkring löser ut.
Då blir det att ta in en elektriker som kan hjälpa till att dra in en ny neutral kabel (kanske, om det går)
Tack för svar!Mikael_L skrev:
Ja det verkar inte bättre. Som centralen ser ut verkar det vara enfas till lägenheten, och då kan man inte skapa en tvåfasgrupp, som det verkar att någon trott att denne gjort.
Nä det är helt enkelt två grupper i samma rör och samma dosa, vilket inte är förbjudet, men man bör undvika i möjligaste mån.
Så den snabba fixen är att dra fram en ny neutralledare, som går tillsammans med fasen för den ena säkringen, så båda grupperna får varsin nolla.
Sen är det i ett sådant här fall viktigt att förvissa sig om att värmeutvecklingen i kablarna klarar det hela, ty nu blir det 4 st belastade ledare, istället för 2 belastade som enfasgrupper eller 3 belastade som i trefasgrupper. Så detta belastningsfall är jävligare än det värsta i tabellerna.
Så det som funkar är rör ingjutna i betong (eller puts) och max avsäkring 2 x 10A, allt annat ska man vara skeptisk till.
Jag har en enda gång utfört en sådan dubbel grupp i ett enda rör. Det var i hus med rören ingjutna i betongen. Och enfascentral naturligtvis, och jag behövde en matning till, till köket.
Jag drog helt sonika in en extra grupp, dvs både fas och nolla, tillsammans med befintligt i rör och genom dosor. De nya gruppledarna drogs rakt genom dosorna, helt utan "slack" så att någon i framtiden inte skulle bli frestad att nalla något från den. Och dessa ledare märkte jag där de passerade i dosor med en dymoremsa som slogs runt ledarna med text om vilken grupp de tillhörde.
Sen i sista dosan i köket, där gick jag ut med den nya gruppen, och först här delades den upp till nya objekt.
För att vara ett inte helt bra (men ej förbjudet) sätt, så blev ändå såpass bra som det var möjligt.
Kan säga att det inte alls är så bra uppmärkt här.
Går ju rätt mycket krävande produkter (tvättmaskin, dator, skärmar, maskiner mm.) på samma nolla så känns som att en fix behövs omgående.
Klicka här för att svara
