Hej! Har utanpåliggande el och ska nog fortsätta med det. Jag hade dock tänkt renovera, börjar med ett rum. Måla tak, nya tapeter, nytt golv (och lister såklart).

Nuvarande utanpåliggande el är gammal och ful, sliten, vissa uttag funkar inte, kopplingsdosor och uttag är fimpgula.

skulle jag kunna ”klippa” elen, ta bort all el och kontakta elektriker i sista hand? Eller är det något viktigt steg jag missar?
Hade det vart dold el förstår jag att man måste tänka till tidigt.

kortare formulerat: underskattar jag smidigheten med utanpåliggande el när det kommer till renoveringsfaser? Bäst att fråga innan man sätter igång :)

Det du missar är att det krävs behörighet för att "klippa" elen :( Men om det i ditt fall går att göra genom att bryta en säkring så får du naturligtvis, men det är ingen bra ide. Man vill koppla bort både fas och nolla om man ska riva i elledningarna, speciellt om du har en JFB. Det är en väldigt liten och förhoppningsvis enkel operation att klippa elen i lämplig dosa. Så är detta sagt.

Sedan kan du vänta tills du är klar med renoveringen, eller precis innan målning/tapetsering om du vill försöka få ledningarna att smälta in lite.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det du missar är att det krävs behörighet för att "klippa" elen :( Men om det i ditt fall går att göra genom att bryta en säkring så får du naturligtvis, men det är ingen bra ide. Man vill koppla bort både fas och nolla om man ska riva i elledningarna, speciellt om du har en JFB. Det är en väldigt liten och förhoppningsvis enkel operation att klippa elen i lämplig dosa. Så är detta sagt.

Sedan kan du vänta tills du är klar med renoveringen, eller precis innan målning/tapetsering om du vill försöka få ledningarna att smälta in lite.
okej, tack! Passar på att ställa en extrafråga. På vilket sätt ska man (om man får) dra EKRK genom vägg? Timmer och vanliga regelväggar. Plaströr? Idag tror jag det bara är draget rakt igenom vägg utan något skydd.

EKRK får passera rakt igenom en vägg, inte mer dold förläggning än så. Det finns inget krav på att rör används. Rör kan vara bra för att enklare få igenom kabeln.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.