Hej. Har ett gammal 3 sektionesskåp med belysning i. Alla sladdar satt ihop med moderna kopplingskämmor. De plocka jag av när jag skulle flytta skåpen. [Tror gubben har dummat sig med skåpet nu, när vi skilja oss]
Jag behöver hjälp med att koppla ihop detta igen. Kanske rent av saknas någon komponent.
Skåp 1. Har den längsta sladden, den tänker jag mig att den ska i väggen. Finns inget uttag idag [gubben plockat.]
Skåp 2
Skåp 3
Har vars en liten elsladd från sina lampor.
Sen finns det en elsladd som är lös och skalad på båda sidor.
Vilket system ska de kopplas ihop?
Jag behöver hjälp med att koppla ihop detta igen. Kanske rent av saknas någon komponent.
Skåp 1. Har den längsta sladden, den tänker jag mig att den ska i väggen. Finns inget uttag idag [gubben plockat.]
Skåp 2
Skåp 3
Har vars en liten elsladd från sina lampor.
Sen finns det en elsladd som är lös och skalad på båda sidor.
Vilket system ska de kopplas ihop?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du kan gå till Clas och köpa dessa förgreningsdosor, en eller två. Och sedan ett sladdställ med stickpropp. Förgreningsdosan ska klara fyra sladdar, men det kan bli väl plottrigt så du kanske behöver köpa två för att det ska bli enklare, och så att befintliga sladdar från skåpen räcker fram.
https://www.clasohlson.com/se/Förgreningsbox/p/22-3984
https://www.clasohlson.com/se/Sladd-med-stickpropp/p/32-4343-2
https://www.clasohlson.com/se/Förgreningsbox/p/22-3984
https://www.clasohlson.com/se/Sladd-med-stickpropp/p/32-4343-2
Jag tänker använda mig av kopplingskämmor som satt där från början. Men jag fattar inte hur jag ska få ihop laddarna rätt. Vilken ordning om en ska vara i väggen. Har bara tre sladdar och en extra lösBo.Siltberg skrev:
Du kan gå till Clas och köpa dessa förgreningsdosor, en eller två. Och sedan ett sladdställ med stickpropp. Förgreningsdosan ska klara fyra sladdar, men det kan bli väl plottrigt så du kanske behöver köpa två för att det ska bli enklare, och så att befintliga sladdar från skåpen räcker fram.
[bild]
[länk]
[bild]
[länk]
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Och vad är det för kopplingsklämmor du har? Jag känner inte till någon annan typ som är lämplig än den jag länkade till.
Vid ihopkopplingen ska alla bruna kopplas till varandra, och alla blå ska kopplas till varandra. Koppla inte ihop brun och blå. Svårare än så är det inte.
Vid ihopkopplingen ska alla bruna kopplas till varandra, och alla blå ska kopplas till varandra. Koppla inte ihop brun och blå. Svårare än så är det inte.
Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Den får inte användas här. När allt är ihopmonterat så får inte den bruna och blå ledarna vara synliga eller åtkomliga, och sladdarna ska vara dragavlastade i den vita manteln.
Kanske inte så lämpliga för det som du ska koppla
Varför inte. Satt sådan när vi köpte skåppet. Då satt det blå på båda sidorna och en med brun på båda sidorna från de olika skåpen. Mem nu kommer jag inte ihåg hur de kopplades.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Därför att de inte får användas fritt på detta sätt, av den anledning jag förklarade. De är avsedda för kopplingsdosor och andra kapslingar som get det extra skydd som krävs.
Om jag gör som du säger. Hur ska jag dra sladdarna?Bo.Siltberg skrev:
Varje skåp har vars en sladdar. Rna skåpets sladd ska tilö väggen och så finns det en lös extra sladd till. Vilken sladd ska sitta med vilken
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Om du vill att alla lampor i alla skåp ska lysa samtidigt så ska allting kopplas ihop, t.ex så här.
Det finns sladdstä'll med strömbrytare om du hellre vill ha en sådant
Om inte sladdarna från varje skåp räcker fram till en enda punkt så kan du behöva flera sådana kopplingsboxar. Det finns även en mindre variant för en ren skarv mellan två sladdar.
Observera att den vita kabelmanteln ska tränga in i kopplingsboxen så att den kläms under dragavlastningen där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om inte sladdarna från varje skåp räcker fram till en enda punkt så kan du behöva flera sådana kopplingsboxar. Det finns även en mindre variant för en ren skarv mellan två sladdar.
Observera att den vita kabelmanteln ska tränga in i kopplingsboxen så att den kläms under dragavlastningen där.
Bo.Siltberg skrev:
Om du vill att alla lampor i alla skåp ska lysa samtidigt så ska allting kopplas ihop, t.ex så här.
[bild]
[bild]
Tack så mycket för din hjälp.
Skåp 1 har den längsta sladden. Jag misstänker att det är den som har varit med kontakt till väggen. Om nu den ska vara i vöggen tex. Hur förgrensr jag skåp 1 till skåp två?
Eller är det lättare som su säger att köpa en bit ny sladd och göra en ny kontaktsladdd?
Klicka här för att svara