Halloj, hoppas alla har en fin lördagskväll!
Här ska ni få något att fundera över till det där goda rödvinet som just nu intas.

Jag har en 12v slinga med utomhusbelysning som belyser delar av vår altan. Den är installerad för 1 år sedan. Som ni ser på bilderna så har vissa lampor i mitten av slingan slocknat helt, medans de övriga i mitten lyser svagare. Lamporna i slutet av slingan (bild 2) lyser fullt ut. Jag har haft elektriker här som mätt slingan på mitten där lamporna slutat lysa helt. Det ger 12 v. Jag köpte ny transformator och bytte ut den, till min besvikelse så var det samma resultat efter.

Det verkar väldigt otroligt att flertalet lampor skall ha slutat fungera just i samma skede, och då denna installation bara är nåt år gammal så ska det inte heller hända.

Någon som har en ide om vad detta kan vara och därmed förgylla min lördagskväll?
 
  • En altan på kvällen med svagt lysande och några helt släckta 12v utomhuslampor längs kanten, omgiven av mörk natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med delvis fungerande 12v utomhusbelysning, vissa lampor släckta och andra svagt lysande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Billig skit brukar det mesta vara nuförtiden.
 
  • Gilla
Allmänobildad
  • Laddar…
Är det LED?
 
Det är vanligt att sådana slingor har flera ”underslingor” i varje slinga är lamporna seriekopplade. Om en lampa går sönder, eller om det blir avbrott i en anslutning till en av lamporna. Då blir det ingen ström i slingan och alla lampor i slingan slocknar.
 
M -MH- skrev:
Är det LED?
Japp, det är LED lampor
 
A
Inte så mycket att fundera över. En eller flera av lamporna är trasiga
 
H hempularen skrev:
Det är vanligt att sådana slingor har flera ”underslingor” i varje slinga är lamporna seriekopplade. Om en lampa går sönder, eller om det blir avbrott i en anslutning till en av lamporna. Då blir det ingen ström i slingan och alla lampor i slingan slocknar.
Logiskt borde det vara så ja, men eftersom att sistalamporna på slingan lyser som dom ska och vissa enstaka har lagt av helt och andra lyser på halvfart så är det något skumt.
 
A Emil_K skrev:
Inte så mycket att fundera över. En eller flera av lamporna är trasiga
Ja, fast jag måste rätta mig själv lite här. Det finns ingen lampa som inte lyser alls, utan dom som ser ut att inte lysa alls på bilden lyser bara väldigt väldigt svagt.
 
Jag är inne på min tredje cosa30 slinga. (Vet inte vad du har där)
Lamporna går sönder och tar in vatten. Så dom slocknar här och där, eller lyser svagt.
Mitt recept nu har varit att ta mycket större hål än vad som föreskrivs, men ändå så att lampan sitter fast i träet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.