Halloj, hoppas alla har en fin lördagskväll!
Här ska ni få något att fundera över till det där goda rödvinet som just nu intas.
Jag har en 12v slinga med utomhusbelysning som belyser delar av vår altan. Den är installerad för 1 år sedan. Som ni ser på bilderna så har vissa lampor i mitten av slingan slocknat helt, medans de övriga i mitten lyser svagare. Lamporna i slutet av slingan (bild 2) lyser fullt ut. Jag har haft elektriker här som mätt slingan på mitten där lamporna slutat lysa helt. Det ger 12 v. Jag köpte ny transformator och bytte ut den, till min besvikelse så var det samma resultat efter.
Det verkar väldigt otroligt att flertalet lampor skall ha slutat fungera just i samma skede, och då denna installation bara är nåt år gammal så ska det inte heller hända.
Någon som har en ide om vad detta kan vara och därmed förgylla min lördagskväll?
Här ska ni få något att fundera över till det där goda rödvinet som just nu intas.
Jag har en 12v slinga med utomhusbelysning som belyser delar av vår altan. Den är installerad för 1 år sedan. Som ni ser på bilderna så har vissa lampor i mitten av slingan slocknat helt, medans de övriga i mitten lyser svagare. Lamporna i slutet av slingan (bild 2) lyser fullt ut. Jag har haft elektriker här som mätt slingan på mitten där lamporna slutat lysa helt. Det ger 12 v. Jag köpte ny transformator och bytte ut den, till min besvikelse så var det samma resultat efter.
Det verkar väldigt otroligt att flertalet lampor skall ha slutat fungera just i samma skede, och då denna installation bara är nåt år gammal så ska det inte heller hända.
Någon som har en ide om vad detta kan vara och därmed förgylla min lördagskväll?
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Det är vanligt att sådana slingor har flera ”underslingor” i varje slinga är lamporna seriekopplade. Om en lampa går sönder, eller om det blir avbrott i en anslutning till en av lamporna. Då blir det ingen ström i slingan och alla lampor i slingan slocknar.
Logiskt borde det vara så ja, men eftersom att sistalamporna på slingan lyser som dom ska och vissa enstaka har lagt av helt och andra lyser på halvfart så är det något skumt.H hempularen skrev:
Jag är inne på min tredje cosa30 slinga. (Vet inte vad du har där)
Lamporna går sönder och tar in vatten. Så dom slocknar här och där, eller lyser svagt.
Mitt recept nu har varit att ta mycket större hål än vad som föreskrivs, men ändå så att lampan sitter fast i träet.
Lamporna går sönder och tar in vatten. Så dom slocknar här och där, eller lyser svagt.
Mitt recept nu har varit att ta mycket större hål än vad som föreskrivs, men ändå så att lampan sitter fast i träet.
Klicka här för att svara


