Renoverare
· Hammarbyhöjden
· 148 inlägg
Hej jag har köpt ett renoveringsobjekt. Jag tror att elen måste uppgraderas men har inte helt 100 koll. Elen är avstängd i nuläget. Har en elektriker som kommer nästa vecka och tänkte vara lite förberedd.
Vad jag förstått så är det befintliga mätarskåpen inte tillåtet enl EON. Det finns en nytt mätarskåp som ska kopplas in (vid tomtgräns om jag förstått det rätt). Stämmer det att mätarskåpet inte är tillåtet?
Nästa fråga. Kan byggcentralen kopplas in på samma sätt som nu eller måste det till något annat? Min granne sa att det såg shady ut.
Vad jag förstått så är det befintliga mätarskåpen inte tillåtet enl EON. Det finns en nytt mätarskåp som ska kopplas in (vid tomtgräns om jag förstått det rätt). Stämmer det att mätarskåpet inte är tillåtet?
Nästa fråga. Kan byggcentralen kopplas in på samma sätt som nu eller måste det till något annat? Min granne sa att det såg shady ut.
Redigerat:
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Svårt att säga ifall mätarskåpet är otillåtet för du har inget mätarskåp, du har bara en mätartavla! Sådana är inte otillåtna utan skåp vad jag vet men bör placeras i ett lämpligt utrymme. Ditt verkar tillfälligt och bristfälligt fäst mot väggen. Vad EON vill säga är att de gärna vill ha elmätaren utomhus så att de alltid har tillgång till det, så är det inga problem så flytta ut det till ditt nya markskåp.
Därefter behöver du en elcentral inomhus. Om du vill kunna använda byggcentralen tillfälligt innan dess så kan man i princip koppla in den på samma sätt så länge som mätarsäkringar är max 16 A och du förhindrar att någon använder uttaget på sladden direkt till maskiner. En elektriker finner en lämplig MacGyver-lösning.
Därefter behöver du en elcentral inomhus. Om du vill kunna använda byggcentralen tillfälligt innan dess så kan man i princip koppla in den på samma sätt så länge som mätarsäkringar är max 16 A och du förhindrar att någon använder uttaget på sladden direkt till maskiner. En elektriker finner en lämplig MacGyver-lösning.
Renoverare
· Hammarbyhöjden
· 148 inlägg
Tack Bo! Har haft elektriker här. Hans förslag var också ny riktig central, med mer genomtänkt, permanent placering.
Och om elen nu är avstängd så räknas inkopplingen som en nyanslutning och då gäller dagens krav. Och det är nätägaren som avgör hur deras servis ska anslutas. Be elektrikern sätta upp en central och ett CEEuttag så blir det bra.
Klicka här för att svara