Jag är ifärd med att byta ut min gamla häll mot en induktion och har stött på ett problem som verkar ganska vanligt. Hus skall jag koppla in detta?

Jag har 3fas N och jord framkopplat.

Bifogar bild på nuvarande koppling och den nya hällens kopplingsplint och schema
 
  • Elektriska anslutningar och kopplingsplint för en induktionshäll ovanpå en märkesetikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkopplingsschema och färgkodning för installation av induktionshäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsplint i öppet tillstånd med märkning för 3fas, noll och jord för en spishäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lmgmags skrev:
Jag är ifärd med att byta ut min gamla häll mot en induktion och har stött på ett problem som verkar ganska vanligt. Hus skall jag koppla in detta?

Jag har 3fas N och jord framkopplat.

Bifogar bild på nuvarande koppling och den nya hällens kopplingsplint och schema

Du kopplar enligt understa schemat. Parkera den överblivna fasen på den lediga plinten.

Neutralen på plint 4 eller 5 men ta INTE bort bygeln emellan, den ska vara där.

Skyddsjord bör vara ganska självklar.

Glöm inte dragavlastningen (y)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Bn =brun till L1/Fas 1
Bk=Black till L2/fas 2
Gr =grå till nolla
Bl=blå till nolla.
Nollan är byglad i hällen.
Behövs det 2 trådar för nollan?
Gulgrön till jord.
Elementspänning 230v.
Om du vill veta mer,sök på spisbibeln här på byggahus eller Google.
 
  • Gilla
lmgmags
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Du kopplar enligt understa schemat. Parkera den överblivna fasen på den lediga plinten.

Neutralen på plint 4 eller 5 men ta INTE bort bygeln emellan, den ska vara där.

Skyddsjord bör vara ganska självklar.

Glöm inte dragavlastningen (y)
Tackar och bockar!
 
J Johan Lindell skrev:
Bn =brun till L1/Fas 1
Bk=Black till L2/fas 2
Gr =grå till nolla
Bl=blå till nolla.
Nollan är byglad i hällen.
Behövs det 2 trådar för nollan?
Gulgrön till jord.
Elementspänning 230v.
Om du vill veta mer,sök på spisbibeln här på byggahus eller Google.
Då använder du 2 faser
 
J Johan Lindell skrev:
Bn =brun till L1/Fas 1
Bk=Black till L2/fas 2
Gr =grå till nolla
Bl=blå till nolla.
Nollan är byglad i hällen.
Behövs det 2 trådar för nollan?
Gulgrön till jord.
Elementspänning 230v.
Om du vill veta mer,sök på spisbibeln här på byggahus eller Google.
Om det är frågan om återanvändning av tidigare kabel ska grå inte kopplas in alls eller "parkeras" i den oanvända skruven. Kopplar man ihop blå och grå i detta fallet får man en präktig kortslutning mellan tredje fasen och nollan. Det behövs bara en tråd till nollan eftersom det är 3-fas.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Om det är frågan om återanvändning av tidigare kabel ska grå inte kopplas in alls eller "parkeras" i den oanvända skruven. Kopplar man ihop blå och grå i detta fallet får man en präktig kortslutning mellan tredje fasen och nollan. Det behövs bara en tråd till nollan eftersom det är 3-fas.

Är grå ledare en fasledare så går det utmärkt att parkera den i plinten som inte är kopplad till något, varför skulle inte det gå?
 
G GoGetLost skrev:
Är grå ledare en fasledare så går det utmärkt att parkera den i plinten som inte är kopplad till något, varför skulle inte det gå?
Klart det går men se inlägget jag citerade där det föreslås att koppla grå till nollan.
 
Logad Logad skrev:
Klart det går men se inlägget jag citerade där det föreslås att koppla grå till nollan.
Ja men du skrev att den inte skulle parkeras alls på en tom skruv, det var de jag reagerade på. Koppla grå fasledare till neutralen blir inte lyckat nej.
 
G GoGetLost skrev:
Ja men du skrev att den inte skulle parkeras alls på en tom skruv, det var de jag reagerade på. Koppla grå fasledare till neutralen blir inte lyckat nej.
Jag skrev ju inte alls eller "parkeras" i den tomma skruven, inte att den inte skulle parkeras i tomma skruven :)
 
G GoGetLost skrev:
Ja men du skrev att den inte skulle parkeras alls på en tom skruv, det var de jag reagerade på. Koppla grå fasledare till neutralen blir inte lyckat nej.
Du kanske ska läsa i lägget ordentligt innan du kritiserar. Det är inget fel med det.
 
Logad Logad skrev:
Jag skrev ju inte alls eller "parkeras" i den tomma skruven, inte att den inte skulle parkeras i tomma skruven :)
Jaha, jag tolkade det som varken eller där :rofl:(y)
 
D Daniel 109 skrev:
Du kanske ska läsa i lägget ordentligt innan du kritiserar. Det är inget fel med det.
Det gjorde jag men tolkade meningen på ett annat sätt än vad som var menat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.