Hej!
Gräver upp lite längs grunden, krypgrund med klack som går ut, för att snygga till med plattrad och singel. Då träffade jag på en kabel eller hårt rör som går rakt in i sockeln. Kan inte förstå vad det är riktigt, har någon en idé? Det är ganska nära uttaget för antennkabel på insidan, men ändå ett par meter ifrån. Varför den skulle gå iväg genom marken (vart??) förstår jag inte heller.
Det är inte fiber och det finns inga för mig kända elkopplingar som går ut på tomten från huset. Detta har tillkommit ca -99 då huset byggdes ut just här.
Tacksam för idéer!
Gräver upp lite längs grunden, krypgrund med klack som går ut, för att snygga till med plattrad och singel. Då träffade jag på en kabel eller hårt rör som går rakt in i sockeln. Kan inte förstå vad det är riktigt, har någon en idé? Det är ganska nära uttaget för antennkabel på insidan, men ändå ett par meter ifrån. Varför den skulle gå iväg genom marken (vart??) förstår jag inte heller.
Det är inte fiber och det finns inga för mig kända elkopplingar som går ut på tomten från huset. Detta har tillkommit ca -99 då huset byggdes ut just här.
Tacksam för idéer!
Medlem
· Västra Götaland
· 3 558 inlägg
Belysning i trädgården?
Vattenpump, belysning i trädgården eller i friggebod?
Har lite svårt att tro att det byggts så där, ingen elektriker med självaktning har i alla fall gjort jobbet.
Förläggningsdjup, varningsband, kabelskyddsrör.... ?
Har lite svårt att tro att det byggts så där, ingen elektriker med självaktning har i alla fall gjort jobbet.
Förläggningsdjup, varningsband, kabelskyddsrör.... ?
Inget av det nämnda finns i trädgården, så det är lite mystiskt! Den ligger nog inte ens 10 cm under gräset/marken. Kanske borde gräva vidare och se vart den går. Jag borde väl även gå in i krypgrunden och kika, har aldrig varit där själv då det inte känns så trevligt. (Men givetvis måste jag som husägare ta mig i kragen och gå in där)B BSOD skrev:
Den sitter inomhus långt därifrån, säkert 10 meter i varje fall. Där har den nog alltid varit sedan -59 och denna del där jag hittade kabeln tillkom -99.J jonaserik skrev:
Det kan väl inte vara här som elen kommer in i huset?
Jo, det kanske får bli lite grävning.
Och krypa i grunden med lampa och se om den går upp på ett ställe som är under mätare/central, annars tar du ut Ledningskollen som är gratis, anmäls via deras hemsida. Dom slår ut och märker var ledningar ligger. Bara säga att du ska gräva runt huset och lite till.B BAv11 skrev:
Tack för bra tips! Tänkte inte på att man kunde använda ledningskollen som privatperson, har dock gjort det i jobbet några gånger för några år sedan.J jonaserik skrev:
Klicka här för att svara