Hade ett gammalt läckande oljeelement, så bytte det mot ett nytt Gnosjö 400 V som bättre passar dimensionerna under fönstret. Upptäcker när jag ska ansluta att det förutom två faser och en jord även har en nolla. I den gamla kopplingsdosan finns endast två faser och jord framdraget.

Jag tolkar instruktionerna som att nollan har med nattstyrning att göra, vilket jag kan leva utan. Men frågan är om jag kan använda det nya elementet med gamla dosan/kontakten och vad gör jag isf med nollan från elementet?

Tacksam för hjälp!

En öppen kopplingsdosa med tre kablar: två faser och en jord, utan ansluten nolla, på en grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen kopplingsdosa med fyra ledningar: två faser, en jord och en oansluten nolla.
Skapa konto
Elektriska kablar med blå, brun, grön/gul och svart tråd på en matta, ändarna är avskalade och förtent.
Skapa konto
Installationsdiagram för elanslutning av oljeelement med två alternativ för 400V och färgkodning för kablar.
Skapa konto

• Gilla
multix
  • Laddar…
Alla radiatorer som jag varit och gjort något i har sina egna dosor på special kontakter och där är det aldrig några frågor då dessa då inte blir inkopplade då det är nattstyrning. OBS inte nolla även om den råkar vara blå.

Det står också att man behöver särskilda instruktioner för att använda elementet om man är förståndshandikappad :surprised:
Den manualen har inte passerat genom PK-kontrollen...

panodil panodil skrev:
Det står också att man behöver särskilda instruktioner för att använda elementet om man är förståndshandikappad :surprised:
Den manualen har inte passerat genom PK-kontrollen...
:) Vad borde det ha stått? "Personer med funktionsvariation får ej använda elementet utan särskild instruktion"?

• Gilla
panodil
  • Laddar…
M multix skrev:
"Har du ingen nolla framdragen, koppla endast in faserna (brun & svart) + jord (gul/grön)" står det i manualen.
:D

[länk]
Haha, där ser man. Jag som tyckte att jag läste anvisningarna så noga. Tack för hjälpen att läsa innantill.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.