Jag ska koppla in min spegel med belysning, i badrummet, men är lite osäker på regler och hur jag (eller den behörige elinstallatören då, för er griniga) bör göra.
Det sitter en - för tillfället helt öppen - kopplingsdosa i väggen rakt ovanför spegeln, uppe vid taket. Spegeln kom med en liten kopplingsbox som ska monteras på den stump lampsladd som sticker ut ur en sluten låda, där man kan anta att LED-driver och elektronik för touch sitter. Den lilla kopplingsboxen har dragavlasting i båda ändar, tre plintar, men bara två ledare i sladdstumpen. Så, hur gör jag nu:
- Ska jag använda en kabel med skyddsjord ner från väggdosan fram till kopplingsboxen?
- Jag tänkte ett doslock med näsa blir snyggast på väggen, men måste min sladd då ha dragavlastning i väggdosan? Eller bör jag välja att sätta ett lamputlopp istället? Eller nåt annat...?
Det sitter en - för tillfället helt öppen - kopplingsdosa i väggen rakt ovanför spegeln, uppe vid taket. Spegeln kom med en liten kopplingsbox som ska monteras på den stump lampsladd som sticker ut ur en sluten låda, där man kan anta att LED-driver och elektronik för touch sitter. Den lilla kopplingsboxen har dragavlasting i båda ändar, tre plintar, men bara två ledare i sladdstumpen. Så, hur gör jag nu:
- Ska jag använda en kabel med skyddsjord ner från väggdosan fram till kopplingsboxen?
- Jag tänkte ett doslock med näsa blir snyggast på väggen, men måste min sladd då ha dragavlastning i väggdosan? Eller bör jag välja att sätta ett lamputlopp istället? Eller nåt annat...?
Vad har du på andra sidan? Och är det en kaklad vägg? Jag tänker att du vill ju helst inte ha synlig kabel utan komma ut direkt vid vilken dosa det nu är som hör till spegeln.
Den synliga kabeln gör inte så mycket, jag har lite olika idéer på hur jag kan maskera den, men måste först få klart för mig vilka säkerhetsfaktorer jag har att ta hänsyn till. Väggen är klädd med våtrumsväv, så det är enkelt att spika, klamra, limma eller vad man nu vill göra. Andra sidan av väggen är sovrum, men där ska vi absolut inte vara o riva.S Svante Svenson skrev:
Edit: När vi byggde rummet hade vi absolut inte en blekaste aning om vad vi skulle ha där inne, det är därför dosan sitter uppe vid taket.
Om du vet hur väggen är gjord kan du kanske klura ut om det kan gå att fiska kabeln i väggen, så slipper du utanpåliggande. (Ursäkta min tjatighet.)
Annars är väl nosdosa och klamrad kabel finemang. Du måste ta reda på vilka zoner som installationen görs i och säkerställa att dosorna och spegeln är okej att använda i den zon de kommer befinna sig i, annars är det stort nej på det hela. En kabel som är godkänd för att användas på det sätt den ska användas behövs såklart, lampsladdar och liknande är inte okej. Om det som ska anslutas (dvs transformatorn gissningsvis) är dubbelisolerat, dvs har märkningen med en ruta i en ruta behövs ingen jord, isf. är det bra att sätta på en ubåt på jorden så att den kan användas i framtiden. Om det inte är dubbelisolerat ska jord anslutas. Är det inte dubbelisolerat och saknar möjlighet till jordning ska det inte användas.
Obs att vissa kabeltyper inte får monteras dolt.
Annars är väl nosdosa och klamrad kabel finemang. Du måste ta reda på vilka zoner som installationen görs i och säkerställa att dosorna och spegeln är okej att använda i den zon de kommer befinna sig i, annars är det stort nej på det hela. En kabel som är godkänd för att användas på det sätt den ska användas behövs såklart, lampsladdar och liknande är inte okej. Om det som ska anslutas (dvs transformatorn gissningsvis) är dubbelisolerat, dvs har märkningen med en ruta i en ruta behövs ingen jord, isf. är det bra att sätta på en ubåt på jorden så att den kan användas i framtiden. Om det inte är dubbelisolerat ska jord anslutas. Är det inte dubbelisolerat och saknar möjlighet till jordning ska det inte användas.
Obs att vissa kabeltyper inte får monteras dolt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Är det typ en sån här kopplingsbox du menar? Dvs en lös kopplingsbox avsedd för att skarva en flexibel anslutningsledning? En bild hade underlättat.Strip skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I så fall, vill jag börja med att säga att det är synnerligen krappig spegel du köpt som inte stöder en normal inkoppling. Det rätta alternativet är att skarva på en flexibel sladd med lampstickpropp, och montera ett lamputtag i dosan vid taket. Alternativt kan du montera en anslutningsdosa över dosan vid taket och ansluta sladden fast. Om sladden ska innehålla en skyddsledare beror på materielklassen på spegeln, I (skyddsjordad) eller II (dubbelisolerad).
Tja, krappig eller ej, jag utgår från att Hafa vet vad de gör vid det här laget - de är ju inte direkt nybörjare. Sladdstumpen ser ut att vara vanlig SKX 2x0,75, jag har inte tittat så noga på den. Kopplingsboxen är nåt liknande den du visar @Bo.Siltberg fast en riktig med tätningar och märkt IP44. Även spegeln är naturligtvis märkt IP44.Bo.Siltberg skrev:
Är det typ en sån här kopplingsbox du menar? Dvs en lös kopplingsbox avsedd för att skarva en flexibel anslutningsledning? En bild hade underlättat.
[bild]
I så fall, vill jag börja med att säga att det är synnerligen krappig spegel du köpt som inte stöder en normal inkoppling. Det rätta alternativet är att skarva på en flexibel sladd med lampstickpropp, och montera ett lamputtag i dosan vid taket. Alternativt kan du montera en anslutningsdosa över dosan vid taket och ansluta sladden fast. Om sladden ska innehålla en skyddsledare beror på materielklassen på spegeln, I (skyddsjordad) eller II (dubbelisolerad).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Större delen av spegeln hamnar ju inom 60 cm från handfatet så där behöver vi IP44, medans väggdosan uppe vid taket klarar sig i eeh... zon tre blir det väl.
Anledningen till min fråga om jordledaren var att jag fick för mig att alla ledningar i våtrum ska vara jordade, men osäker på om det är ett korrekt minne, nåt jag drömt eller något jag missuppfattat
Dragavlastningens vara eller icke vara blir väl en fråga om huruvida installationen ska anses vara fast eller ej, vilket eventuellt för oss vidare till valet av kabel. Här är jag lost. Anslutningsdosa är ju en rimlig lösning, men de är ju ganska fula, likvärdigt med ett lamputlopp. Är de alternativen som gäller här, eller...?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det alternativ du borde ha haft är möjligheten att ansluta en installationsledning direkt till spegeln. Nu har du en sladdstump som man ska skarva - det kallar jag krappigt. Det ger dig inga snygga lösningar, alternativen är anslutningsdosa eller lamputtag. Det är ju synd, snygg o dyrt spegel men ful anslutning. En kabellist kan hjälpa, men den där "sockerbiten" behöver ju gömmas. Om de åtminstone skickat med en tillräckligt lång sladdstump.
Du har rätt i att alla anslutningspunkter ska ha en skyddsledare framdragen. Denna punkt i ditt fall är dosan vid taket, eller den dosa där spegeln ansluts.
Du har rätt i att alla anslutningspunkter ska ha en skyddsledare framdragen. Denna punkt i ditt fall är dosan vid taket, eller den dosa där spegeln ansluts.
Du kan inte vålda dig in i själva belysningen och ansluta kabel där? Isf. kan du ju sätta trafo i dosan uppe vid taket och gå ner med 12v eller vad du nu har och slipper massa krafs på vägen?
Jaaa, så är det ju naturligtvis. Tack!Bo.Siltberg skrev:
Det finns ju iofs plats bakom spegeln för den lilla kopplingsboxen, men jag blev ändå nyfiken på varför de valt den här lösningen så jag öppnade elektronikboxen nu. Där kan man konstatera att även om inkommande är lödd på kretskortet (som är limmat på plats), finns där faktiskt plats för två små 221or om man skulle vilja det.S Svante Svenson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lutar väl åt att jag sätter ett DCL-utlopp och drar en grå SKX på väggen.
Strip skrev:
Tja, krappig eller ej, jag utgår från att Hafa vet vad de gör vid det här laget - de är ju inte direkt nybörjare. Sladdstumpen ser ut att vara vanlig SKX 2x0,75, jag har inte tittat så noga på den. Kopplingsboxen är nåt liknande den du visar @Bo.Siltberg fast en riktig med tätningar och märkt IP44. Även spegeln är naturligtvis märkt IP44.
[bild]
Större delen av spegeln hamnar ju inom 60 cm från handfatet så där behöver vi IP44, medans väggdosan uppe vid taket klarar sig i eeh... zon tre blir det väl.
Anledningen till min fråga om jordledaren var att jag fick för mig att alla ledningar i våtrum ska vara jordade, men osäker på om det är ett korrekt minne, nåt jag drömt eller något jag missuppfattat
Dragavlastningens vara eller icke vara blir väl en fråga om huruvida installationen ska anses vara fast eller ej, vilket eventuellt för oss vidare till valet av kabel. Här är jag lost. Anslutningsdosa är ju en rimlig lösning, men de är ju ganska fula, likvärdigt med ett lamputlopp. Är de alternativen som gäller här, eller...?
Det är inga ip44 krav vid handfat
Den var ju snygg, funkar den med vanlig Exxact ram? Jag har beställt hem ett DCL-utlopp från Elko, som åtminstone ser hjälpligt snyggt ut på bilderna. Vi får väl se hur det slutar.J jonaserik skrev:

