Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Från dosa till spegelbelysning

1. Strip
    Medlem · Västra Götalands Län · 1 215 inlägg

Strip

Medlem
    Jag ska koppla in min spegel med belysning, i badrummet, men är lite osäker på regler och hur jag (eller den behörige elinstallatören då, för er griniga) bör göra.
    Det sitter en - för tillfället helt öppen - kopplingsdosa i väggen rakt ovanför spegeln, uppe vid taket. Spegeln kom med en liten kopplingsbox som ska monteras på den stump lampsladd som sticker ut ur en sluten låda, där man kan anta att LED-driver och elektronik för touch sitter. Den lilla kopplingsboxen har dragavlasting i båda ändar, tre plintar, men bara två ledare i sladdstumpen. Så, hur gör jag nu:
    - Ska jag använda en kabel med skyddsjord ner från väggdosan fram till kopplingsboxen?
    - Jag tänkte ett doslock med näsa blir snyggast på väggen, men måste min sladd då ha dragavlastning i väggdosan? Eller bör jag välja att sätta ett lamputlopp istället? Eller nåt annat...?

• Laddar…
  2. S
    Medlem · 560 inlägg
    Vad har du på andra sidan? Och är det en kaklad vägg? Jag tänker att du vill ju helst inte ha synlig kabel utan komma ut direkt vid vilken dosa det nu är som hör till spegeln.

• Laddar…
  3. Strip

Strip

Medlem
    Den synliga kabeln gör inte så mycket, jag har lite olika idéer på hur jag kan maskera den, men måste först få klart för mig vilka säkerhetsfaktorer jag har att ta hänsyn till. Väggen är klädd med våtrumsväv, så det är enkelt att spika, klamra, limma eller vad man nu vill göra. Andra sidan av väggen är sovrum, men där ska vi absolut inte vara o riva.

Edit: När vi byggde rummet hade vi absolut inte en blekaste aning om vad vi skulle ha där inne, det är därför dosan sitter uppe vid taket.

4. S
    Medlem · Västa Götaland · 49 inlägg

Slobban

Medlem
    Jag förstår nog inte riktigt vad frågan avser, men dragavlastning krävs i regel inte vid fast installation. Vad, mer exakt, är det du undrar över?

5. S
    Medlem · 560 inlägg
    Om du vet hur väggen är gjord kan du kanske klura ut om det kan gå att fiska kabeln i väggen, så slipper du utanpåliggande. (Ursäkta min tjatighet.)

Annars är väl nosdosa och klamrad kabel finemang. Du måste ta reda på vilka zoner som installationen görs i och säkerställa att dosorna och spegeln är okej att använda i den zon de kommer befinna sig i, annars är det stort nej på det hela. En kabel som är godkänd för att användas på det sätt den ska användas behövs såklart, lampsladdar och liknande är inte okej. Om det som ska anslutas (dvs transformatorn gissningsvis) är dubbelisolerat, dvs har märkningen med en ruta i en ruta behövs ingen jord, isf. är det bra att sätta på en ubåt på jorden så att den kan användas i framtiden. Om det inte är dubbelisolerat ska jord anslutas. Är det inte dubbelisolerat och saknar möjlighet till jordning ska det inte användas.

Obs att vissa kabeltyper inte får monteras dolt.

6. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 341 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Är det typ en sån här kopplingsbox du menar? Dvs en lös kopplingsbox avsedd för att skarva en flexibel anslutningsledning? En bild hade underlättat.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-12-11_22-35-3.png

I så fall, vill jag börja med att säga att det är synnerligen krappig spegel du köpt som inte stöder en normal inkoppling. Det rätta alternativet är att skarva på en flexibel sladd med lampstickpropp, och montera ett lamputtag i dosan vid taket. Alternativt kan du montera en anslutningsdosa över dosan vid taket och ansluta sladden fast. Om sladden ska innehålla en skyddsledare beror på materielklassen på spegeln, I (skyddsjordad) eller II (dubbelisolerad).

7. Strip

Strip

Medlem
    Tja, krappig eller ej, jag utgår från att Hafa vet vad de gör vid det här laget - de är ju inte direkt nybörjare. Sladdstumpen ser ut att vara vanlig SKX 2x0,75, jag har inte tittat så noga på den. Kopplingsboxen är nåt liknande den du visar @Bo.Siltberg fast en riktig med tätningar och märkt IP44. Även spegeln är naturligtvis märkt IP44.
    20211211_224956.jpg

Större delen av spegeln hamnar ju inom 60 cm från handfatet så där behöver vi IP44, medans väggdosan uppe vid taket klarar sig i eeh... zon tre blir det väl.

Anledningen till min fråga om jordledaren var att jag fick för mig att alla ledningar i våtrum ska vara jordade, men osäker på om det är ett korrekt minne, nåt jag drömt eller något jag missuppfattat :thinking:
    Dragavlastningens vara eller icke vara blir väl en fråga om huruvida installationen ska anses vara fast eller ej, vilket eventuellt för oss vidare till valet av kabel. Här är jag lost. Anslutningsdosa är ju en rimlig lösning, men de är ju ganska fula, likvärdigt med ett lamputlopp. Är de alternativen som gäller här, eller...?

8. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 341 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Det alternativ du borde ha haft är möjligheten att ansluta en installationsledning direkt till spegeln. Nu har du en sladdstump som man ska skarva - det kallar jag krappigt. Det ger dig inga snygga lösningar, alternativen är anslutningsdosa eller lamputtag. Det är ju synd, snygg o dyrt spegel men ful anslutning. En kabellist kan hjälpa, men den där "sockerbiten" behöver ju gömmas. Om de åtminstone skickat med en tillräckligt lång sladdstump.

Du har rätt i att alla anslutningspunkter ska ha en skyddsledare framdragen. Denna punkt i ditt fall är dosan vid taket, eller den dosa där spegeln ansluts.

• Laddar…
  9. S
    Medlem · 560 inlägg
    Du kan inte vålda dig in i själva belysningen och ansluta kabel där? Isf. kan du ju sätta trafo i dosan uppe vid taket och gå ner med 12v eller vad du nu har och slipper massa krafs på vägen?

• Laddar…
  10. E
    Medlem · 2 589 inlägg
    Anslutningslock med dragavlastning på dosan uppe vid taket och en anslutningskabel dold i en fastskruvad kabelkanal mellan locket och spegeln.

• Laddar…
  11. Strip

Strip

Medlem
    Jaaa, så är det ju naturligtvis. Tack!

Det finns ju iofs plats bakom spegeln för den lilla kopplingsboxen, men jag blev ändå nyfiken på varför de valt den här lösningen så jag öppnade elektronikboxen nu. Där kan man konstatera att även om inkommande är lödd på kretskortet (som är limmat på plats), finns där faktiskt plats för två små 221or om man skulle vilja det.

20211212_132803.jpg

Lutar väl åt att jag sätter ett DCL-utlopp och drar en grå SKX på väggen.

12. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Inte bra med ett uttag där, inte snyggt , i.o.f. sig inte mot reglerna om JFB finns , annars inte., det finns en dosa där och då är det nog inte fel att ta en sådan här, blir snyggare än ett DCL

• Laddar…
  13. G
    Medlem · 548 inlägg

Det är inga ip44 krav vid handfat

14. Strip

Strip

Medlem
    Den var ju snygg, funkar den med vanlig Exxact ram? Jag har beställt hem ett DCL-utlopp från Elko, som åtminstone ser hjälpligt snyggt ut på bilderna. Vi får väl se hur det slutar.

15. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Inte säker på det , kollade inte upp fabrikat, bara en inkoppling ska se vad jag hittar återkommer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.