6 355 läst ·
31 svar
6k läst
31 svar
Elverk båt - driva frysbox
Hej wildesidewildeside skrev:
Min inverter är en
[länk]
Den är lite i kraftigaste laget för att bara driva en frys.
Men jag driver allt möjligt med min
Micro, kaffebryggare, kompressor, pumpar, dammsugare m.m.
Tänk efter innan du köper en inverter så att du kan ha den till allt du kan tänka dej behöva den till.
Jag har 3 st 240 ah batterier och 3 st 160 Watts solpaneler i min båt.
Anledningen till det här konceptet är att jag inte har tillgång till 230 volt i min hamn och att vi gör en del jobb med båten.
Bra synpunkt
Det är viktigt att planera storleken på inverter både gällande kostnaden och att den fyller sin uppgift.
Eftersom jag tänker använda min för reservkraftdrift så har jag gjort en ”preliminär” effekt och energibudget innan jag köpte invertern. Den deltest av reservkraftdriften jag genomförde och redovisade här, är just för att kontrollera att mina preliminära beräkningar stämmer.
Vid reservkraftdrift så kan man få räkna med att det som inte finns ”hemma” vid strömavbrottet kan vara svårt att skaffa. Att budgetera så de resurser man behöver är anskaffade och testade är en viktig parameter.
Beroende vad invertern skall användas till behöver den ha olika egenskaper, som t.ex. sinusspänning, verkningsgrad, strömkapacitet, övervakningsmöjligheter, etc.
Jämför du en inverter med ditt ”vanliga elnät”, så är t.ex. strömkapaciteten betydligt lägre, (det gäller i princip alla reservkraftdrifter). Det innebär att t.ex. kortslutningsskydd måste utföras på ett annorlunda sätt. Det kan också innebära en ökad störningskänslighet (EMC) när man samtidigt ansluter flera apparater till en inverter.
Jag kan tänka dessutom mig att det finns ett antal tillverkare av inverter vars prestanda inte uppfyller vad de lovar, d.v.s. de överdriver i marknadsföringen.
Har du dina tre batterier parallellkopplade eller växlar du mellan dem? Tar du ut full effekt på invertern så har du tömt ett batteri till hälften, på en halvtimma.
Vad är det för typ av batterier?
Redigerat:
Mina batterier är parallelkopplade, har eget batteri till motorn skiljerelä som ger laddning till batteripacket så fort generatorn laddar.M Martin Lundmark skrev:Hej wildeside
Bra synpunkt
Det är viktigt att planera storleken på inverter både gällande kostnaden och att den fyller sin uppgift.
Eftersom jag tänker använda min för reservkraftdrift så har jag gjort en ”preliminär” effekt och energibudget innan jag köpte invertern. Den deltest av reservkraftdriften jag genomförde och redovisade här, är just för att kontrollera att mina preliminära beräkningar stämmer.
Vid reservkraftdrift så kan man få räkna med att det som inte finns ”hemma” vid strömavbrottet kan vara svårt att skaffa. Att budgetera så de resurser man behöver är anskaffade och testade är en viktig parameter.
Beroende vad invertern skall användas till behöver den ha olika egenskaper, som t.ex. sinusspänning, verkningsgrad, strömkapacitet, övervakningsmöjligheter, etc.
Jämför du en inverter med ditt ”vanliga elnät”, så är t.ex. strömkapaciteten betydligt lägre, (det gäller i princip alla reservkraftdrifter). Det innebär att t.ex. kortslutningsskydd måste utföras på ett annorlunda sätt. Det kan också innebära en ökad störningskänslighet (EMC) när man samtidigt ansluter flera apparater till en inverter.
Jag kan tänka dessutom mig att det finns ett antal tillverkare av inverter vars prestanda inte uppfyller vad de lovar, d.v.s. de överdriver i marknadsföringen.
Har du dina tre batterier parallellkopplade eller växlar du mellan dem? Tar du ut full effekt på invertern så har du tömt ett batteri till hälften, på en halvtimma.
Vad är det för typ av batterier?
Generatorn laddar 100Ah så den ger ganska bra tillskott utöver solpanelerna.
Sällan eller aldrig jag tar ur full effekt men måste kunna starta kompressorn/pump/dammsugare utan att invertern får spelet eller brinner upp.
Kör sällan eller aldrig två större förbrukare samtidigt, och behöver inte köra några längre tider i sträck.
Räknar man på att micron drar 800W 230V så blir det väll ungefär 65-70Ah med inverterns förbrukning.
Hinner med att värma många matlådor på 1 timme
Kompressor och pump drar ca 110Ah/styck så dom kan va påslagna en bra stund.
Även fast man bara kan ta ut ca 360A ur batterierna för at inte djupurladda dom.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fukt krypgrund - bättre känsla med byte av tryckt virke med påväxt
Grund & Markarbeten -
Batteridriven motorsåg - vad är viktigt?
Verktyg & Maskiner -
6m DC-båt runt 500k?
Bilar & andra fordon -
Hur bygger man den enklaste båt-uppdragnings -ramp i trä?
Övrigt Off Topic -
Byta battericeller i elverktyg? Li-Ion!
Verktyg & Maskiner