1 878 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
elstrul - vems ansvar....?Mitt eller installatörens...?
Har fått FTX anläggning samt värmepump installerade. Sen tidigare har huset ett uppvärmningssystem som är luft/vatten. Efter installationerna har dels en av faserna gått samt skyddet på v-pannan utlöst, kort sagt det verkar vara lite strul på elfronten. Jag har f n säkrat huset till 16A och det är kanske för lite, jag har ingen aning men det kan vara så. Men borde inte firman som jag handlat upp installationerna informerat mig? om än inte i förväg (vilket varit idealt) så i alla fall i efterhand...?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Jo, om det har installerat effektkrävande apparater så borde de ha kontrollerat att det finns utrymme för dessa. Jag känner dock inte till någon specifik paragraf att hänvisa till, utan det är självklart.
Huset har sedan tidigare ett värmesystem med luft/vatten som s a s står för uppvärmningen av huset samt varmvatten. Det som tillkommit utöver detta är dels en FTX anläggning samt dels en luft/luft värmepump som driver två separata innedelar (takmonterade kassetter). Dessa har jag främst installerat för att använda som AC, men nu kör de med lite värme. Jag har som sagt ingen aning om hur mycket dessa apparater kan förbruka. Till luft/luft pumpen behövde det dras en separat kabel från elcentralen och den behövde tydligen 16A. FTX installationen ingen aning. Vet bara att det blev ett väldigt stort aggregat p g a leveransproblem vid covid.A Arnodt skrev:
Vad har du kommit överens med installatören om? Vet denna person t.ex. vad som finns mer i huset, andra stora förbrukare osv. Sitter huvudsäkringarna i samma central eller sitter de i ett fasadmätarskåp utomhus?
Jag skulle säga att det är ett gränsfall, de borde sagt till något, men du kan ju likaväl haft 25A och inte haft något behov av att säkra upp.
/N
Jag skulle säga att det är ett gränsfall, de borde sagt till något, men du kan ju likaväl haft 25A och inte haft något behov av att säkra upp.
/N
Det kan man göra med en tångampare mätare. Men det kräver att man öppnar höljet på elcentralen så det är inte lämpligt att göra för de flesta. Enklast är nog att be en elektriker att göra det och han kan också säkra upp huvudsäkringarna samtidigt om så behövs.
/N
/N
Det borde inte gå åt mer än någon timme. Ta av höljet, slå på alla förbrukare, mäta och se, har du tur räcker det med att flytta runt lite så du får jämnare belastning, men jag skulle tippa på att du behöver säkra upp.S sepani skrev:
/N
Har du haft dit nån elektriker eller har installatörerna bara kopplat på utrustningen?
Jag skulle generellt säga att de flesta ftx/Värmepumpinstallatörer på sin höjd flyttar ett uttag när de installerar. Resten är upp till fastighetsägaren att säkerställa och säkra upp
Borde inte vara ett för avancerat jobb dock utan räkna en elektriker en förmiddag sen är det klart.
Och välkommen till huslivet. Allt blir dyrt
Jag skulle generellt säga att de flesta ftx/Värmepumpinstallatörer på sin höjd flyttar ett uttag när de installerar. Resten är upp till fastighetsägaren att säkerställa och säkra upp
Borde inte vara ett för avancerat jobb dock utan räkna en elektriker en förmiddag sen är det klart.
Och välkommen till huslivet. Allt blir dyrt
Klicka här för att svara