Har fått FTX anläggning samt värmepump installerade. Sen tidigare har huset ett uppvärmningssystem som är luft/vatten. Efter installationerna har dels en av faserna gått samt skyddet på v-pannan utlöst, kort sagt det verkar vara lite strul på elfronten. Jag har f n säkrat huset till 16A och det är kanske för lite, jag har ingen aning men det kan vara så. Men borde inte firman som jag handlat upp installationerna informerat mig? om än inte i förväg (vilket varit idealt) så i alla fall i efterhand...?

Men i ett från- och tilluftsystem med värmeväxlare där är det väl i stort bara 2 st fläktmotorer som drar ström, 2 x 150 W eller något. Eller har du el-värmebatteri i luftströmmen som kräver hög ström?

• Gilla
Martin 85
  • Laddar…
Jo, om det har installerat effektkrävande apparater så borde de ha kontrollerat att det finns utrymme för dessa. Jag känner dock inte till någon specifik paragraf att hänvisa till, utan det är självklart.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Men i ett från- och tilluftsystem med värmeväxlare där är det väl i stort bara 2 st fläktmotorer som drar ström, 2 x 150 W eller något. Eller har du el-värmebatteri i luftströmmen som kräver hög ström?
Huset har sedan tidigare ett värmesystem med luft/vatten som s a s står för uppvärmningen av huset samt varmvatten. Det som tillkommit utöver detta är dels en FTX anläggning samt dels en luft/luft värmepump som driver två separata innedelar (takmonterade kassetter). Dessa har jag främst installerat för att använda som AC, men nu kör de med lite värme. Jag har som sagt ingen aning om hur mycket dessa apparater kan förbruka. Till luft/luft pumpen behövde det dras en separat kabel från elcentralen och den behövde tydligen 16A. FTX installationen ingen aning. Vet bara att det blev ett väldigt stort aggregat p g a leveransproblem vid covid.

Husets grundsystem är CTC EcoAir 1550/1800 med utedel CTC EcoAir 107. Det som tillommit är FTX aggregat ERU 550 VB EC A21. Luftvärmepump Mitsubishi MXZ-2F53VFH3.

Har även fått en laddbox installerad till bilen (men det var före ovan installationer...)

Vad har du kommit överens med installatören om? Vet denna person t.ex. vad som finns mer i huset, andra stora förbrukare osv. Sitter huvudsäkringarna i samma central eller sitter de i ett fasadmätarskåp utomhus?

Jag skulle säga att det är ett gränsfall, de borde sagt till något, men du kan ju likaväl haft 25A och inte haft något behov av att säkra upp.

/N

Huvudsäkringar i skåp vid gatan (lite ovanligt). Och jag har inte listat till installatören vilken typ av apparatur jag har, men det känns väl ändå inte rimligt?

Fick svar från installatören att jag skulle kolla att jag inte har snedbelastning mellan faserna. Samt att jag inte har överbelastning….hur kollar jag det….?

Det kan man göra med en tångampare mätare. Men det kräver att man öppnar höljet på elcentralen så det är inte lämpligt att göra för de flesta. Enklast är nog att be en elektriker att göra det och han kan också säkra upp huvudsäkringarna samtidigt om så behövs.

/N

Ja det får bli så verkar det som…känns lite surt dock att lägga mer pengar på det, då installationen jag har fått gjort varit ganska kostsam….

Låter som det behövs lite fasbalansering.

S sepani skrev:
Fick svar från installatören att jag skulle kolla att jag inte har snedbelastning mellan faserna. Samt att jag inte har överbelastning….hur kollar jag det….?
Det borde inte gå åt mer än någon timme. Ta av höljet, slå på alla förbrukare, mäta och se, har du tur räcker det med att flytta runt lite så du får jämnare belastning, men jag skulle tippa på att du behöver säkra upp.

/N

Har du haft dit nån elektriker eller har installatörerna bara kopplat på utrustningen?

Jag skulle generellt säga att de flesta ftx/Värmepumpinstallatörer på sin höjd flyttar ett uttag när de installerar. Resten är upp till fastighetsägaren att säkerställa och säkra upp

Borde inte vara ett för avancerat jobb dock utan räkna en elektriker en förmiddag sen är det klart.

Och välkommen till huslivet. Allt blir dyrt :D

Tack. Jo jag vet. Elektriker fanns på plats både vid installationen av FTX och vid installationen av LVP. Densenare drogs på egen kabel från central o säkrades 16A.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.