Hej!

Tänkte höra om någon vet var jag får tag i en sån här takkrok idag? Verkar vara lite konstiga mått på den. Över gängorna mäter den 7,55mm.

Behöver egentligen ett nytt doslock också, så om nån vet var man kan få tag i bägge två vore jag tacksam. Bifogar bild på infästningen i taket också.

• Gammal takkrok med sliten vit färg och synliga gängor mäter 7,55mm över gängorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad takinfästning med gammal krok och nakna kablar synliga i ett hål med ojämn betong och spackel.
    Skapa konto
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

[länk]

[länk]

Vill du ha dem direkt och har en Clas Ohlson nära så har de i alla fall krokarna i lager.
Tack! Kikade på de där tidigare, och vad andra har skrivit så är det 1/4”-gänga, vilken är aningen för liten. Fick med en sån med doslocket som jag testade tidigare, men som du ser på bilden är den för liten..

• En 1/4 tums gänga som är för liten, ligger på ett träbord.
    Skapa konto
Det där ser inte ut att vara en elpryl, ser mer ut som ett generiskt betongankare man gjutit in bredvid rörnedsläppet. Ta rätt på vad det är för gänga så blir det nog lättare att få tag i en krok.

tommib
Ja, titta. Där är inte ens en dosa när jag tittar närmare. Det är bara ett rörutlopp som är anpassat efter kontakten på doslocket. Udda.

Kan det vara en 5/16" tum gänga ,
kan vara svårt att få tag i.
Kan du inte använda gamla kroken med nytt takdoslock med centrumhål.

Staffans2000
Köp en lång bult/skruv med rätt gänga och kapa av skallen, samt bocka till en krok med den ogängade ändan. Klart.

Kolla här.
http://regale.se/Fast.htm

Redigerat:
Håll inte på och krångla utan köp ett utanpåliggande lamputtag som jag länkade till. Två hål, två plugg och två "träskruv" så blir det lika snygt och lika bra som nytt

• Gilla
ådal och 2 till
  • Laddar…
förr hade man en annan gänga på takkrokarna, har haft samma problem då hade ahlsell så vi kunde få tag på så.
gå till en grossist få tag på en kunnig el säljare som kan identifiera den så du kan beställa på nätet eller så läser du på om gängor och mäter vad det är och köper där efter.
gissar på att ditt hus är från 1965-80, med tanke på kablarna BÖR du byta ut FK för att slippa el problem och brand.

tommib
Det är inte en vanlig takdosa och om huset är byggt efter 65 så är det efter PVC-isoleringens intåg. Det är inget uppenbart fel på de där ledarna och det finns ingen särskild anledning att byta ut dem.

tommib tommib skrev:
Det är inte en vanlig takdosa och om huset är byggt efter 65 så är det efter PVC-isoleringens intåg. Det är inget uppenbart fel på de där ledarna och det finns ingen särskild anledning att byta ut dem.
Hej! Löste du detta (jag vet, 2 år senare)? Har precis samma situation i lägenhet från 1948. Hos mig saknas det dock krok så skulle vilja få tag på ny.

P psew skrev:
Hej!

Tänkte höra om någon vet var jag får tag i en sån här takkrok idag? Verkar vara lite konstiga mått på den. Över gängorna mäter den 7,55mm.

Behöver egentligen ett nytt doslock också, så om nån vet var man kan få tag i bägge två vore jag tacksam. Bifogar bild på infästningen i taket också.
Hej! Löste du detta (jag vet, 2 år senare)? Har precis samma situation i lägenhet från 1948. Hos mig saknas det dock krok så skulle vilja få tag på ny.

Clas Ohlson Clas Ohlson skrev:
Hej! Jag fick använda den gamla kroken med nytt takdoslock med centrumhål, som någon föreslog, blev inte perfekt men fullgott. Det var helt omöjligt att hitta en krok med motsvarande gänga. Var på Siverts och frågade men de kunde inte ens fastställa vad det var för gänga.

Om jag inte hade haft kroken från början så hade jag nog borrat upp takgängan något, och gjort nya gängor med en gängsats så att man kan få dit en krok eller likande med vanlig M-gänga.

Ok tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.