Ett bra sätt är att följa kabeln bakåt och se vad de olika färgade ledarna är anslutna till.
Om uttaget skall vara jordat eller ojordat beror på vad som krävs av platsen där uttaget skall sitta.
Om uttaget skall vara jordat eller ojordat beror på vad som krävs av platsen där uttaget skall sitta.
Gammal tråd men det kan vara på sin plats att fråga vad som suttit där innan. Kabeltypen och färgerna skvallrar om en äldre installation där det finns en icke ringa sannolikhet att det rör sig om en trefasmatning utan nolla. I det fallet kan inte ett vägguttag kopplas in utan ingrepp i centralen.
Jag hoppas också att det inte lämnades sådär utan isolerades på vettigt sätt.
Jag hoppas också att det inte lämnades sådär utan isolerades på vettigt sätt.
Beroende på hur det ser ut i andra änden kan kabeln mycket möjligt användas till ett vägguttag, och troligen behövs en liten omkoppling om man ska dra några slutsatser av färger och antal ledare.
Inspektera kabeln så att den är hel och lämpligt förlagd utmed hela längden.
Sedan kan vi debattera om och vilken ledare som ska eller inte ska användas som jord; jag hade använt röd, med en liten snutt gröngul märktejp i var ände.
Inspektera kabeln så att den är hel och lämpligt förlagd utmed hela längden.
Sedan kan vi debattera om och vilken ledare som ska eller inte ska användas som jord; jag hade använt röd, med en liten snutt gröngul märktejp i var ände.
Klicka här för att svara