D
Skulle man genom att använda ett motstånd få ner spänningen från 5v till 3,3v?

Jag har ingen aning om hur motstånd ska användas men jag skulle vilja få ner 220v till 3,3v i en så liten förpackning som möjligt.

Täbker att jag först använder den här prylen från popp: LED-drivare från POPP med specifikationer för att konvertera 220 V AC till 5 V DC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan löder jag på ett lämpligt motstånd på plussidan för att gå från 5v till 3,3v:


Elektronisk komponent, ett motstånd med färgkodade ringar, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan man göra så?
 
För små strömmar går det att göra.
Du vill ha ett spänningsfall över motståndet på 1,7 V. Då får du första veta strömmen i kretsen, sedan räkna ut resistansvärdet 1,7/I.

Ett annat "trix" är att att sätta 2-3 dioder i serie, där tappas ca 0,7 V per diod.
 
Vad ska du driva med mig 3,3VDC?
Hur mycket ström drar apparaten?

Hur känsligt är det att det måste vara just 3,3VDC?
Vilken spänningsvariation får det vara?

Hur känslig är apparaten för vilken strömmängd nätaggregatet kan ge?
Finns det något strömområde nätaggregatet måste ligga inom?
 
Ja, eller två dioder seriekopplade så hamnar du neråt 3,5V. Hur mycket ström skall du ta ut från drivern?
 
  • Gilla
JLov
  • Laddar…
C
D Derbyboy skrev:
Kan man göra så?
Om du bara använder ett motstånd kommer spänningen att variera med belastningen. Om lasten är mer eller mindre konstant och det inte är så noga att du får exakt 3,3V kan man göra så. T.ex. om du skall driva en liten lampa eller liknande.

Men i och med att det är 3,3V utgår jag ifrån att det ställs förhållandevis höga krav på att spänningen är konstant. Då skulle jag använda en 3,3V spänningsregulator. Det finns mängder att välja på beroende på förutsättningarna.

Du kan också använda en 3,3V zenerdiod i kombination med ett motstånd.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
D
Det är ett CR123-batteri som ska tas bort och istället ska rörelsesensoren gå på nätström.
 
  • Rörelsesensor med temperaturfunktion, förpackning och produkt, för nätströmsbyte från CR123-batteri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
D
Tack för snabba svar och ert engagemang :)
 
D
Den där Lill skulle man kanske till och med få plats med där cr-batteriet satt, alltså i fibaron.
 
D Derbyboy skrev:
Den där Lill skulle man kanske till och med få plats med där cr-batteriet satt, alltså i fibaron.
Kolla så det inte redan sitter en spänningsregulator i fibaron. Då kan det vara så att den redan klarar 5v.
 
D
Hur kollar jag det, tveksamt om den går att öppna utan våld?
 
D Derbyboy skrev:
Hur kollar jag det, tveksamt om den går att öppna utan våld?
Öppna är ju ett sätt, men det krävs ju också att man vet vad man ska titta efter när man väl öppnat den.

Ett annat sätt är att prova söka på nätet efter någon annan som konverterat en likadan.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Eller bara testa, vaska en sas :)
 
  • Gilla
it-snubben
  • Laddar…
En raspberry pi levererar 3.3V på gpio
 
nino nino skrev:
En raspberry pi levererar 3.3V på gpio
Fast det hjälper ju inte i det fallet då det är fråga om en färdig batteridriven rörelsesensor som TS vill konvertera till nätdrift.

Lite overkill att ha en rPi som nätagg
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
JSten och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.