Skulle man genom att använda ett motstånd få ner spänningen från 5v till 3,3v?
Jag har ingen aning om hur motstånd ska användas men jag skulle vilja få ner 220v till 3,3v i en så liten förpackning som möjligt.
Täbker att jag först använder den här prylen från popp:
Sedan löder jag på ett lämpligt motstånd på plussidan för att gå från 5v till 3,3v:
Kan man göra så?
Jag har ingen aning om hur motstånd ska användas men jag skulle vilja få ner 220v till 3,3v i en så liten förpackning som möjligt.
Täbker att jag först använder den här prylen från popp:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan löder jag på ett lämpligt motstånd på plussidan för att gå från 5v till 3,3v:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan man göra så?
För små strömmar går det att göra.
Du vill ha ett spänningsfall över motståndet på 1,7 V. Då får du första veta strömmen i kretsen, sedan räkna ut resistansvärdet 1,7/I.
Ett annat "trix" är att att sätta 2-3 dioder i serie, där tappas ca 0,7 V per diod.
Du vill ha ett spänningsfall över motståndet på 1,7 V. Då får du första veta strömmen i kretsen, sedan räkna ut resistansvärdet 1,7/I.
Ett annat "trix" är att att sätta 2-3 dioder i serie, där tappas ca 0,7 V per diod.
Vad ska du driva med mig 3,3VDC?
Hur mycket ström drar apparaten?
Hur känsligt är det att det måste vara just 3,3VDC?
Vilken spänningsvariation får det vara?
Hur känslig är apparaten för vilken strömmängd nätaggregatet kan ge?
Finns det något strömområde nätaggregatet måste ligga inom?
Hur mycket ström drar apparaten?
Hur känsligt är det att det måste vara just 3,3VDC?
Vilken spänningsvariation får det vara?
Hur känslig är apparaten för vilken strömmängd nätaggregatet kan ge?
Finns det något strömområde nätaggregatet måste ligga inom?
Om du bara använder ett motstånd kommer spänningen att variera med belastningen. Om lasten är mer eller mindre konstant och det inte är så noga att du får exakt 3,3V kan man göra så. T.ex. om du skall driva en liten lampa eller liknande.D Derbyboy skrev:
Men i och med att det är 3,3V utgår jag ifrån att det ställs förhållandevis höga krav på att spänningen är konstant. Då skulle jag använda en 3,3V spänningsregulator. Det finns mängder att välja på beroende på förutsättningarna.
Du kan också använda en 3,3V zenerdiod i kombination med ett motstånd.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Bättre att använda en spänningsregulator.
tex:
https://cdon.se/hemelektronik/step-down-till-3-3v-ams1117-mini-modell-passar-kopplingsdack-p49747243
tex:
https://cdon.se/hemelektronik/step-down-till-3-3v-ams1117-mini-modell-passar-kopplingsdack-p49747243
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg

