Hej

Jag skulle få en ny induktionsspishäll installerade. När leverantören kom visade det sig att det inte satt en dragavlastare i den befintliga eldosan till spisen (märke Schneider IP65). Detta ledde till att leverantören inte kunde installera spishällen.

Jag har nu införskaffat en ABB dragavlastare. Min fråga är om denna måste installeras inuti eldosan eller om jag kan skruva fast den i väggen precis utanför eldosan?

Mvh
Magnus
 
Vad är det för installatör som inte klarar av en så enkel sak? Jobbar man med installation av vitvaror borde man ha en låda av de vanligaste tillbehören i bilen...
 
useless useless skrev:
Vad är det för installatör som inte klarar av en så enkel sak? Jobbar man med installation av vitvaror borde man ha en låda av de vanligaste tillbehören i bilen...
Jag blev också mkt förvånad. Men jag antar att det är så installationstjänster från större elbutiker funkar - man får vad man betalar för :).

Men vad tror du - kan man montera en dragavlastare utan för kopplingsdosan?
 
Ja, det går. Under förutsättning att avlastaren är avsedd för det och det går att göra på ett bra sätt.
Men jag hade satt dit ett uttag istället så man slipper ta dit en elektriker varje gång spisen ska kopplas ur.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.