Fario
Fario: Jag kan ju inte låta bli. Så jag tog fram kapmaskinen och slaktade den förbenade grendosan. Helt otroligt att det skall vara så svårt att öppna en sådan. Vatten. Ingen aning om det var orsaken till 50 V men man kan väl misstänka att det bidragit. Var vattnet kommer ifrån är det nya mysteriet. Men det kan nog förklara alla hoppande värden. Men. Eftersom det var mer vatten i motsatt
10 svar · 2,7k läst
·
L
lordi: Du får gott om spillvärme från alla trafos, så du slipper frysa iaf :) Det låter lite som att gå över ån efter vatten, tycker jag.
10 svar · 2,4k läst
ClasseClas
ClasseClas: Kolla tidigare trådar under Ventilation för inspiration; https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-kullager-i-en-flaektmotor-till-oestberg-heru-100-ec2.408289/ https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-kullager-heru-130-ec-far-inte-bort-elektroniken.434372/
4 svar · 1,7k läst
·
S
simongr: [citat] Haha, 10 el 16 förstås :).
9 svar · 3,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Rätt. Då har du inte rört den fasta installationen, och behöver inte röra den. Regeln ovan gäller inte när man byter ut ansluten apparat, den är tvärtom tänkt just för de fall då man byter ut en förbrukare.
10 svar · 10,7k läst
·
Allsidig man
Allsidig man: [citat] Tror man på tomten så fungerar den säkert. Skämt åsido. Rektiga sparförslag är nog inte så enkla. Sänk värmen, isolera, kolla dina gamla fönster/ dörrar,( dreva och nya lister,) investera i bättre värmekälla, så påverkas nog elräkningen.
6 svar · 3,9k läst
·
Hoester
Hoester: [citat] Så visade det sig vara! Dimmer på plats. Tack för hjälp!
4 svar · 4,5k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: När jag monterade extra lampor på kåpan bak på mitt släp så använde jag skarvhylsor för att koppla ihop LED-belysningen med släpvagnskabeln. I och med att de både krimpas och därefter värms tack vare att det är krympplast med smältlim så verkar de hålla väldigt bra. Jag tror det var 10 år sedan jag gjorde montaget. Still going strong. [bild]
8 svar · 4,9k läst
·
R
Rampage2216: Lite uppdatering. Har försökt få lite utlåtande på plats angående installationen. Under tiden har också en undercentral i vårt hus havererat så vi behöver ändå ha elektriker så han får troligen fixa fasadskåpet också. Dock visar det sig att installatören av laddboxen dragit el från min sida i skåpet, genom nätbolagets sida och sedan till laddboxen. Enligt elektrikern med en
80 svar · 12,7k läst
·
C
cpalm: Lite oklart här vilken sockel som efterfrågas, men jag köpte Osrams LED-lampa för G23-sockel härom året till köksfläkten och den har funkat perfekt utan någon modifiering av fläkten. Och den verkar ju finnas för övriga varianter av denna typ av sockel.
2 svar · 752 läst
janwide
janwide: [citat] Bra tänkt med strömmingen annars kan det bli torsk.
6 svar · 3,8k läst
·
GK100
GK100: [citat] Du får göra hur du vill men faktum kvarstår hur man ska göra och hur det fungerar i detta fallet. Som jag brukar skriva har jag ingen anledning att polemisera med dig men i detta fallet ger du inga vettiga ingångar så då får du finna dig i att du på något sätt rättas lite. Och var som vanligt inte så snarstucken i detta fallet har jag tyvärr mycket god insikt både
8 svar · 3,7k läst
V
villasuperstar: Liten uppdatering kring hur det blev. Gjorde därför så att jag borrade ett litet hål på ett "elfritt" ställe där jag kunde föra in en bit tunn ståltråd som jag veckat längs fram (ungefär som ett L men med mindre än 90-graders vinkel). Med denna kunde jag mäta tjockleken på skivan genom att mäta ståltrådens längd från det att kroken "hakade" tag på andra sidan (och därefter
2 svar · 1,7k läst
J
Jooonathan: [citat] Det ser ut som att det sitter en liten fyrkantig bricka runt hålet kabeln kommer ur. Någon aning om hur jag ska hantera denna?
2 svar · 793 läst
·
Miles
Miles: [citat] Ja den ser ju bra ut, tack!
13 svar · 3,5k läst
·
harka
harka: jag har sett två varianter av "ersättnings-LED" – den här är den jag har störst problem med att upptäcka skillnaden mot glödlamporna (den var också den som fick jobba i oscilloskopbilderna ovan): [bild] annars är väl det värsta som kan hända är att dimmern går sönder och måste bytas ut – men en ny kostar ju mycket mindre än armaturen :cool:
5 svar · 3,1k läst
·
M
m4n63: [citat] Du körde väl philips hue? Då gör ju denna om din existerande strömbrytare till en ”smart” strömbrytare som styr valfri hue-lampa.
28 svar · 4,0k läst
H
heliac: En audiofil bryr sig om vart fasen finns i vägguttaget.
3 svar · 851 läst
M
Matias Rudholm: [citat] [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/doerrklocka-transformator.434231/#post-4460764 Tack så mycket jag ska prova det
5 svar · 1,7k läst
·
GK100
GK100: [citat] Det finns varianter på den typen kablar där skärmens area kan vara dels enligt lägsta regelmässiga krav som i ditt fall dels så kallad fullskärm där arean då skulle varit lika dvs 25 mm2 på den också. Det kommer även in på samma sätt där isolerade ledarna är av aluminium som har sämre ledningsförmåga och skärmen som alltid är av koppar. Då kan det se ännu mer udda
6 svar · 1,6k läst
·
H
heliac: Japp, har kolla dimmerlistorna. Dock ingen Eljo-trend. Jag har 2 grupper med ljuspunkter, några större som jag vet att kommer behöva kunna dimra och där ser Eljo-dimmern ut att funka enligt spec. Men sen är det ett gäng små spotlights som jag egentligen inte vet om jag behöver dimra, får väl tända dem och se helt enkelt. En brytare är ju billigare än en dimmer... ;)
6 svar · 765 läst
harka
harka: [citat] på det viset – jag satt av en händelse och kikade på en annan IP55 -strömbrytare från Elko (2-polig vridomkopplare om någon undrar), hos eldirekt kostar den 299.- och fri frakt; hos elbutik 230.- plus 59.- i frakt alltså ungefär liknande pris – vid inköp av flera blir skillnaden stor till eldirekts nackdel det finns säkert andra exempel till eldirekts fördel också, men
5 svar · 1,5k läst
J
JockeB73: [citat] Tack, det stämmer det funkar faktiskt, vad konstigt att det inte gick i gång i går. Men nu blir den i alla fall varmt
4 svar · 1,5k läst
·
C
craig_karr: Hur ska man tänka kring detta med dragavlastning? Lampan har en jättestor "sockerbit" där man kan koppla ihop takets trådar med lampans. Takets trådar är dock för korta så jag behöver i vilket fall använda wago samt att göra en tråd till två. är det då bäst att köra trepolig wago som ger två nya trådar från taket och koppla ihop allt i lampans egen sockerbit eller kan man lika
4 svar · 4,6k läst
·
J
jonaserik: Givaren lägger du som dom visar, tejpa ner slangen ordentligt, går bra även att limma fast med smältlim, se bara till att slangen som givaren ska skjutas i gör en lång böj. Detta för att det ska gå att byta givaren om den pajar. När slangen är på plats provar du att peta ner givaren till det tar stopp. Slangen ska då vara tät i ändan, går bra att värma med hårtorken och
10 svar · 4,1k läst
·
nino
nino: Jag tror faktiskt att det är säkrat till 16A nu när jag tänker efter... Men det är möjligt att det sitter en eller två 20A i eller att det är 20A och sitter en eller två 25A i. Sen är det som sagt fjärrvärme och totalt så bor det 5pers där. 3fas tvättmaskin som matas med både kall och varmvatten. Ok men hur som, om jag kommer ihåg rätt, så bör det inte vara någon kostnad (mer
16 svar · 2,3k läst
B
Blackbelt74: [citat] Hej! Går det att tilldela google home mini till bara Nest Hello dörrklockan? Jag har nämligen en home mini över. Mvh Lord Niclas
113 svar · 36,3k läst
·
tommib
tommib: Byt stickpropp på adventsbelysningen till lampproppar. Det är rimligen det enklaste om du inte håller på och flyttar runt den varje år.
2 svar · 1,6k läst
A
Avemo: Jag skulle säga att EXLQ är den som är lättast att få att ligga rakt och snyggt när man klamrar den.
1 svar · 3,1k läst
raveper
raveper: 82kr är som hittat.
2 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.