3 827 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
2 fas - vanligt uttag
Renoveringsnovis
· Nacka
· 123 inlägg
Skaffa ett billigt mätinstrument och mät själv vad du får för spänningar med strömbrytaren på och av. Bättre att vara säker och en enkel multimeter är inte särskilt dyr. Jag har gjort så hemma, huset är byggt 1970 och många har varit och pillat i allt, ledningar hit och dit, allt i en enda röra. Tog ett tag att reda ut och multimetern från Clas Ohlson var väl värd sina pengar. Kostade en dryg hundring och sparade mycket både i tid och pengar.
Nja, bättre att skaffa ett mätinstrument som har tillräckligt spänningsområde, tillräcklig skyddsklass, användbart.Serafim Dahl skrev:
Skyddsklass Cat3/600V bör vara det minsta, för då får man mäta mellan faserna.
Om man ska mäta utomhus så är det minst Cat4/600V.
Lämplig multimeter är tex denna,
https://www.kjell.com/se/produkter/...nt/multimetrar/uni-t-ut125c-multimeter-p48874
Det är både fördel och nackdel med fasta mätsladdar.
Fördel är att dom aldrig försvinner, aldrig sätts i fel anslutning på mätinstrumentet.
Nackdel är att när det blir glappkontakt i någon av mätsladdarna så får man slänga hela mätinstrumentet.
Eller tex
https://www.kjell.com/se/produkter/...nt/multimetrar/uni-t-ut132c-multimeter-p48446
Största nackdelen med detta instrument är att man kan sätta nätsladdarna i fel anslutning.
Eller tex,
https://www.jula.se/catalog/el-och-...testinstrument/multimetrar/multimeter-013658/
Fördel, nätsladdarna går inte att sätta fel.
Hos Biltema så är det bara följande multimeter som klarar Cat3/600V eller bättre,
https://www.biltema.se/verktyg/matv...ultimetrar/digital-multimeter-ip67-2000044124
de andra är bara Cat3/300V, å det får bara användas vid max 300V å då blir det i praktiken bara enfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.fluke.com/sv-se/las-mer/blogg/sakerhet/multimeter-guide
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden