Jag har några z-waveprylar som matas via USB, dvs 5 V likström. Hur ska jag på bästa sätt ordna en 5V-matning till dessa? Grejorna och matningen ska monteras ganska permanent, dvs skruvas dit och sedan sitter de där de sitter. Det handlar t ex om ett par närvarodetektorer.
  • Montera ett uttag och sätta en 5V vårta där
  • Gömma vårtan i en dosa (t ex U56) och ansluta 230V med hjälp av kopplingsplint, ubåt eller liknande direkt till kontaktstiften, dvs utan att göra åverkan på vårtan
  • Öppna vårtan, som säkert är svetsad så lite våld blir det, och ansluta 230V på rätt plats med hjälp av lödning
  • Använda en 5V nätdel gjord för inbyggnad, t ex https://www.conrad.se/p/mean-well-rs-15-5-acdc-naetdel-sluten-3-a-15-w-5-vdc-1297280
(Med "vårta" menar jag en nätdel som är av sådan hög kvalité att den duger för att vara inkopplad permanent.)

Montera ett inbyggt USB-ladduttag eller eluttag med USB i dosa. Det finns i många varianter om man letar lite. Även utanpåliggande.

• Gilla
Knight
  • Laddar…
Skaffa en transformator med lämplig effekt samt en likriktarbrygga, och löd ihop. Då vet du vad du har.

Se till att räkna ihop antalet ampère bara, och lägg på lite marginal.

Utspänningen från transformatorn innan likriktarbryggan behöver vara 1,4 x önskad likspänning, dvs 7 volt i det här fallet. Om det är svårt att få tag på en sådan så köp en 9V och sätt ett 1kΩ-motstånd i serie med pluskabeln och ett 3,3kΩ-motstånd mellan plus och minus (båda efter likriktarbryggan alltså).

Mark0 Mark0 skrev:
Snabbaste och enklaste är nog att ha en mini 5v trafo i en dosa
[länk]
Fast TS har ju redan en länk till en 5-volt trafik som är billigare

svartöra svartöra skrev:
Jag har några z-waveprylar som matas via USB, dvs 5 V likström. Hur ska jag på bästa sätt ordna en 5V-matning till dessa? Grejorna och matningen ska monteras ganska permanent, dvs skruvas dit och sedan sitter de där de sitter. Det handlar t ex om ett par närvarodetektorer.
  • Gömma vårtan i en dosa (t ex U56) och ansluta 230V med hjälp av kopplingsplint, ubåt eller liknande direkt till kontaktstiften, dvs utan att göra åverkan på vårtan
  • Öppna vårtan, som säkert är svetsad så lite våld blir det, och ansluta 230V på rätt plats med hjälp av lödning
  • Använda en 5V nätdel gjord för inbyggnad, t ex [länk]
(Med "vårta" menar jag en nätdel som är av sådan hög kvalité att den duger för att vara inkopplad permanent.)

Kör på den från Conrad i en dosa

D
svartöra svartöra skrev:
  • Använda en 5V nätdel gjord för inbyggnad, t ex [länk]
Hur gick det med vårtan?

D Derbyboy skrev:
Hur gick det med vårtan?
Det blev några stycken från Conrad. De passar inte riktigt i en U56-dosa så en kapsling med lite större invändigt mått behövs..

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Fan jag som hade hoppats få in dom i en blå VP2-dosa.

Det fattas bara några millimeter i U56. Men i en rund apparatdosa passar de inte alls.

svartöra svartöra skrev:
Det fattas bara några millimeter i U56. Men i en rund apparatdosa passar de inte alls.
AP10 dosa?
Eller kör du med en ip65 dosa med skruv i mitten?

Provade en Schneider U56 utan mittskruv, och den är alltså lite för liten. Biltema har gråa fyrkantiga dosor som passar.

svartöra svartöra skrev:
Provade en Schneider U56 utan mittskruv, och den är alltså lite för liten. Biltema har gråa fyrkantiga dosor som passar.

Men måtten på enheten är
Mått (L x B x H) 62.5 x 51 x 28 mm

Hur kan dosan vara för liten med ett mått på 87x87x39mm? :thinking::surprised:

D
Har de skrivit fel mått, ja då får jag problem.

Om det längsta måtten går på djupet i en VP2 ja då fungerar det. Jag antar att en VP2 med blå ring urskruvad nästan max är djupare än 63mm.

Teknisk ritning av en cirkulär komponent med dimensioner 63mm i bredd, 51mm i höjd och DIA 70mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

richardtenggren
D Derbyboy skrev:
Har de skrivit fel mått, ja då får jag problem.

Om det längsta måtten går på djupet i en VP2 ja då fungerar det. Jag antar att en VP2 med blå ring urskruvad nästan max är djupare än 63mm.

[bild]
Kör en bigboxdosa? Jag har drivdon till fönsterbelysningen i en sådan :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.