Jag har några z-waveprylar som matas via USB, dvs 5 V likström. Hur ska jag på bästa sätt ordna en 5V-matning till dessa? Grejorna och matningen ska monteras ganska permanent, dvs skruvas dit och sedan sitter de där de sitter. Det handlar t ex om ett par närvarodetektorer.
- Montera ett uttag och sätta en 5V vårta där
- Gömma vårtan i en dosa (t ex U56) och ansluta 230V med hjälp av kopplingsplint, ubåt eller liknande direkt till kontaktstiften, dvs utan att göra åverkan på vårtan
- Öppna vårtan, som säkert är svetsad så lite våld blir det, och ansluta 230V på rätt plats med hjälp av lödning
- Använda en 5V nätdel gjord för inbyggnad, t ex https://www.conrad.se/p/mean-well-rs-15-5-acdc-naetdel-sluten-3-a-15-w-5-vdc-1297280
Montera ett inbyggt USB-ladduttag eller eluttag med USB i dosa. Det finns i många varianter om man letar lite. Även utanpåliggande.
Skaffa en transformator med lämplig effekt samt en likriktarbrygga, och löd ihop. Då vet du vad du har.
Se till att räkna ihop antalet ampère bara, och lägg på lite marginal.
Utspänningen från transformatorn innan likriktarbryggan behöver vara 1,4 x önskad likspänning, dvs 7 volt i det här fallet. Om det är svårt att få tag på en sådan så köp en 9V och sätt ett 1kΩ-motstånd i serie med pluskabeln och ett 3,3kΩ-motstånd mellan plus och minus (båda efter likriktarbryggan alltså).
Se till att räkna ihop antalet ampère bara, och lägg på lite marginal.
Utspänningen från transformatorn innan likriktarbryggan behöver vara 1,4 x önskad likspänning, dvs 7 volt i det här fallet. Om det är svårt att få tag på en sådan så köp en 9V och sätt ett 1kΩ-motstånd i serie med pluskabeln och ett 3,3kΩ-motstånd mellan plus och minus (båda efter likriktarbryggan alltså).
Snabbaste och enklaste är nog att ha en mini 5v trafo i en dosa
https://www.m.nu/tillbehor/popp-external-power-supply-for-keypad-5v-dc-1a
https://www.m.nu/tillbehor/popp-external-power-supply-for-keypad-5v-dc-1a
svartöra skrev:
Jag har några z-waveprylar som matas via USB, dvs 5 V likström. Hur ska jag på bästa sätt ordna en 5V-matning till dessa? Grejorna och matningen ska monteras ganska permanent, dvs skruvas dit och sedan sitter de där de sitter. Det handlar t ex om ett par närvarodetektorer.
(Med "vårta" menar jag en nätdel som är av sådan hög kvalité att den duger för att vara inkopplad permanent.)
- Gömma vårtan i en dosa (t ex U56) och ansluta 230V med hjälp av kopplingsplint, ubåt eller liknande direkt till kontaktstiften, dvs utan att göra åverkan på vårtan
- Öppna vårtan, som säkert är svetsad så lite våld blir det, och ansluta 230V på rätt plats med hjälp av lödning
- Använda en 5V nätdel gjord för inbyggnad, t ex [länk]
Kör på den från Conrad i en dosa
Hur gick det med vårtan?svartöra skrev:
(Med "vårta" menar jag en nätdel som är av sådan hög kvalité att den duger för att vara inkopplad permanent.)
- Använda en 5V nätdel gjord för inbyggnad, t ex [länk]
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg