Demmpa
Demmpa: FK = Fåtrådig koppar, PVC-isolering En fåtrådig ledare är från början antingen rak eller väldigt lätt skruvad. Här är en äldre lista över kabelbeteckningar, https://t3.lappcdn.com/fileadmin/DAM/Miltronic_Sweden/4_Servicecenter/1_Kunskapscenter/Kabelbeteckningar-2007L.pdf Sen har Wikipedia även listor över kabelbeteckningar, men i telefonen så är den inte riktigt lika lättläst
3 svar · 2,9k läst
·
blackarrow
blackarrow: [citat] Det kan vara intressant att veta vilka dimmers som ”trivs” med ”elaka” LED-lampor. :geek: Jag byggde om, bytte drivdon, i en Ikea taklampa som surrade. Den surrade ändå lite svagt med min gamla två-tråds Nexa dimmer. :poop:
6 svar · 2,2k läst
kalle joh
kalle joh: [citat] mitt tips är att du kontaktar www.m.se och deras support de har massa grejer så du kan bygga ihop olika rullgardiner för flera fönster och sen koppla dem mot google Home men då behövde man köpa lite fler grejer, men fullt möjligt genom dem tror jag, jag mailade massa med deras support (info@m.nu) och fick bra hjälp, finns säkert fler web-shoppar som kan stötta men var den jag
10 svar · 6,3k läst
·
GK100
GK100: [citat] Ja den passar perfekt till det.
4 svar · 4,8k läst
L
Lindqvist77: [citat] Tack för bra svar. Jag får mäta och se helt enkelt.
4 svar · 1,1k läst
·
E
elmont: Till den oljetank som fans i min barndoms hem satt det en mätare på toppen med en skala som "styrdes" av ett flöte (och en fjäder i mätaren). Så mätaren rörde sig allt efter nivån i tanken ändrades, typ så här
30 svar · 4,4k läst
·
A
Allmänobildad: Sätt stickproppen innan motorskyddet bara, så att det också "följer med" när du kopplar pumpen till reservkraften
3 svar · 1,4k läst
useless
useless: Vad lär du dig om du får ett färdigt kopplingsschema? Lägg upp hur du har tänkt dig istället så får vi komma med synpunkter.
1 svar · 1,8k läst
N
nallepu: [MEDIA=youtube]J86QK0Njfv4[/MEDIA] [MEDIA=youtube]yA5G7kR_xa8[/MEDIA]
185 svar · 192,9k läst
·
C
classe08: [citat] Dumt. Jag hamnade i fel tråd, skulle kommentera i tråden om Voltbox ;)
14 svar · 6,6k läst
A
Anders735: [citat] Hittade också den undre modellen men om jag fattar rätt så måste man ju dra kabel till den själv=ta hem elektriker om det inte ska räknas som fulkopplat :) Hade den haft en sladd med Perilex som jag kunde koppla i det befintliga uttaget så hade den ju löst problemet (om L3 hade gått vidare till Schukon).
8 svar · 5,7k läst
·
Tomture61
Tomture61: [citat] Troligtvis är delen som sitter vid porten ointelligent , sitter troligtvis en central i källaren . Kan vara bra att kolla upp , så inget kortsluts och orsakar andra otrevligheter . Centralen kan också stå och dra onödig ström för er .
7 svar · 3,6k läst
·
S
SomeLad: [citat] Jo, slarvig skriven. Det är 4 stycken uttag som jag håller på att byta. Alla är 2-vägs uttag. Gjorde som ni sa och kopplade ihop L-ingångarna med en bit brun ledare, funkar perfekt! Tackar alla för hjälpen och snabb svar! :D
4 svar · 4,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det som gäller för en "vanlig" strömbrytare i oklassat område är att det är torrt på platsen. Det är alltså inte per automatik ok, utan du får själva bedöma ifall det är torrt, fuktigt eller vått.
9 svar · 2,8k läst
·
A
anis16: Vilken nolla är det PSA-skyddade uttaget kopplat till? Om PSA ligger parallellt med JFB och uttagets nolla är kopplad till nolllisten efter JFB så kommer JFBn lösa ut vid belastning på PSA-gruppen.
8 svar · 3,2k läst
S
svahnf: [citat] Tack för tips!
9 svar · 2,8k läst
·
F
frav: Allt annat vad gäller elen i huset verkar fungera. Så jag tror inte någon säkring är kass. Har inte mätt upp, alla tre faserna, men det skulle märkas. De 3-fas laster som finns i fastigheten är spis/ugn & VV-beredaren. Har tagit förmiddagen till att reverse engineera. Började med att stänga elektriciteten. För att kolla av väggbrytaren, samt växlade tändtrådarna. Samma fenomen...
4 svar · 2,2k läst
D
Dr.E: [citat] Ah, ser att jag postade länken i onödan, då den redan fanns i inlägg 13 (och jag som läste hela tråden, men missade länken ändå). Jag tror att mycket vårdpersonal använder bl.a. internetmedicin.se i de fall då de måste kolla upp något som de inte stöter på varje dag.
37 svar · 4,8k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Äh! Inser att söktermen ”¼” och ”UNC” inte ger några bra resultat. Att det dessutom verksr vara Withworth ger intr saken bättre. Nu hittar jag krokar lite här och var. Tack för hjälpen i alla fall!
3 svar · 2,0k läst
foreman
foreman: [citat] Det håller jag helt och hållet med dig om. Men jag refererade enbart till radiatorn på bilden :)
6 svar · 2,8k läst
H
halj: I regel rymmer man 5st 1.5mm2 ledare utan svårigheter men mer kan gå beroende på förutsättningar. Om det är någon annan som ska koppla in det är det klokt att prata med denne innan du drar slang osv så det blir som hen vill ha det.
6 svar · 1,1k läst
·
H
Hassel1949: Uppfattade att du bara behöver 230 Volt. Använd kabeln om den är ok. Koppla tex svart part som Neutral och röd part tillsammans med biledare/koncentrisk ledare som PE. Den vita har du kvar som fas. Komplettera med jordfelsbrytare och ett blått 16A-uttag CEE216. CEE-uttaget är inte petsäkert så montera minst 170cm över mark. Nu har du en installation som även går att ladda egen och
19 svar · 5,5k läst
G
GoGetLost: [citat] Man ska absolut ALDRIG bara lita på att färgerna bestämmer funktion! Spelar ingen roll om det är en nyare installation tyvärr.
2 svar · 851 läst
·
nikasp
nikasp: [citat] Jag får göra rent och kolla lite närmare imorgon.
2 svar · 1,1k läst
·
useless
useless: Jag gissar att det står kW, inte kwh? Det betyder att den drar 0,995 kW från elnätet (det du betalar för) och levererar 3,6 kW värme till rummet.
26 svar · 20,0k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Du behöver inse att det inte finns någon snabb och billig väg till att installera el utan grundkunskaper. Du frågar i princip om hur man lär sig cykla. Det går inte att beskriva med ord, det krävs träning. Här handlar det även om teoretisk träning, hur man sluter en krets så att en lampa lyser. Alla svar finns på forumet. Vill du gå vidare måste du vara beredd på att
41 svar · 4,1k läst
·
F
Fredrik Christensen: [citat] Bränt kretskort, luktar tydligen rätt bränd samt är svart där inne, har inga bilder tyvärr!
233 svar · 84,1k läst
·
A
Allmänobildad: Murverksborr 3,5-4mm och vanliga TCS skruvklammer. Sista varvet dras för hand med skruvmejsel
5 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.