Byggahus.se
Har en huvudelcentral som är avsäkrad med 125A. Därifrån går det kablar till några undercentraler i andra byggnader och med kablar som är dimensionerade för att klara 125A. Nu har jag låtit en elfirma montera vid huvudelcentralen ett enfas vägguttag som är avsäkrat med 10A. Säkringen sitter i en normkapslingslåda och ca 30 cm från säkringslådan med 125A-säkringarna. Min fråga är om elektrikern använt för klen kabel mellan normlåda och säkringslåda? Det är 6 mm2 kabel och den klara ju absolut inte 125A om det skulle bli något fel i normlådan men före 10A säkringen. Sannolikheten att det ska bli något fel där är minimal men är det ok att göra så här?

I lite mer komplexa centraler kan man gå ner i area mellan olika delar utan att avsäkra, man brukar dimensionera ledarna efter maximal beräknad belastning. Orsaken är att man med stor säkerhet kan förutse vad som kommer att ske och att ett internt fel är ytterst osannolikt i centralens interna kablage..

• Gilla
bossek och 1 till
  • Laddar…
Den intressanta frågan är om elfirman har räknat på detta eller om de sköt från höften. Det får du fråga dem.

Vad jag kan se ligger detta på gränsen. Tittar man enbart på genomsläppt energi så ska det gå bra för kabeln men tabellmässigt ligger man ett eller två snäpp för lågt med arean. Jag antar att det är en PEX-isolerad kabel typ N1XV?

Du skriver säkring, men om det sitter en dvärg i normlådan är dess vanliga kortslutningsbrytförmåga 10 kA också på gränsen.

Nu kan man även bedöma risken för en kortslutning här, både före och omedelbart efter normlådan. Man får utelämna både kortslutningsskydd och överlastskydd i vissa fall. Men vad jag kan se behöver man även bedöma kortslutning en bit efter dvärgen tills kortslutningsströmmen kommer ned på normalt hanterbara värden för en normal gruppledning. Det beror på vilken kortslutningsström som finns i elcentralen.

Som sagt, fråga elfirman!

• Gilla
bossek och 2 till
  • Laddar…
B bossek skrev:
Har en huvudelcentral som är avsäkrad med 125A. Därifrån går det kablar till några undercentraler i andra byggnader och med kablar som är dimensionerade för att klara 125A. Nu har jag låtit en elfirma montera vid huvudelcentralen ett enfas vägguttag som är avsäkrat med 10A. Säkringen sitter i en normkapslingslåda och ca 30 cm från säkringslådan med 125A-säkringarna. Min fråga är om elektrikern använt för klen kabel mellan normlåda och säkringslåda? Det är 6 mm2 kabel och den klara ju absolut inte 125A om det skulle bli något fel i normlådan men före 10A säkringen. Sannolikheten att det ska bli något fel där är minimal men är det ok att göra så här?
Det både elmont och Bo skriver kommer igen i ditt fall, men om du ska kunna få något mer säkert svar får du lägga in några bilder på vad du har där. Praktiskt och erfarenhetsmässigt är det sällan det skulle vara något problem med vad du beskriver men det förekommer givetvis.

• Gilla
bossek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.