2 162 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Koppla olika faser till samma maskin?
Sida 1 av 2
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ja, det handlar om de saker du nämner, tillräckliga isolationsavstånd. Skillnaden mot 400 V är dock liten och man kan räkna med att avstånden är tilltagna med marginal för 230 V. Det är inte enbart den nominella spänningen man dimensionerar för utan den överspänning som kan förväntas uppträda.
Men det problem jag ser är hur du tänker ansluta dessa uttag, dvs risken för missförstånd och elchock. Varför måste du använda dessa uttag? Kan du inte mata de sekundära apparaterna direkt?
Men det problem jag ser är hur du tänker ansluta dessa uttag, dvs risken för missförstånd och elchock. Varför måste du använda dessa uttag? Kan du inte mata de sekundära apparaterna direkt?
Servern har 2st C13 uttag som skall kopplas in med 2st vanliga 230V shucko-sladdar.
Och finns ingen möjlighet att ändra detta.
Skall jag försöka koppla in den på de 2 faserna med närmast volt-tal. Eller vad är bäst?
Behöver man tänka på något med att nolla/fas vänds rätt i de 2 stickkontakterna?
Och finns ingen möjlighet att ändra detta.
Skall jag försöka koppla in den på de 2 faserna med närmast volt-tal. Eller vad är bäst?
Behöver man tänka på något med att nolla/fas vänds rätt i de 2 stickkontakterna?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Tja, vi har inte fått så mycket info att gå på... Men med det sagt, jag antar att servern matas med två kablar för redundans? I så fall så skall det inte spela någon roll hur matningen ser ut (för en ganska vid definition på "ser ut"). Tanken med dubbel matning är ju i så fall att man skall klara sig när en matning faller bort.
Så om detta är sant, så är svaret "det spelar ingen roll". Om man ser hur ett switchat nätagg är uppbyggt så är det också antagligen så att primärsidorna är helt skilda från varandra. Det spelar ingen roll (annat än möjligtvis för störningar ut mot matande nät) vilken som är nolla, om spänningen varierar eller dylikt.
Om den är gjord så bara för att inte behöva dra mer än 10A (ganska krallig server i så fall) per anslutningskabel då kan det eventuellt vara lite mer komplicerat, men återigen antagligen inte.
Vi behöver veta mer för att kunna svara med säkerhet.
Så om detta är sant, så är svaret "det spelar ingen roll". Om man ser hur ett switchat nätagg är uppbyggt så är det också antagligen så att primärsidorna är helt skilda från varandra. Det spelar ingen roll (annat än möjligtvis för störningar ut mot matande nät) vilken som är nolla, om spänningen varierar eller dylikt.
Om den är gjord så bara för att inte behöva dra mer än 10A (ganska krallig server i så fall) per anslutningskabel då kan det eventuellt vara lite mer komplicerat, men återigen antagligen inte.
Vi behöver veta mer för att kunna svara med säkerhet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vad säger bruksanvisning/inkopplingsanvisningen.
C13 är väldigt vanligt med Schucko i andra änden och då ska tillverkaren ta hänsyn till att fas och nolla hamnar slumpmässigt och inte säkert på samma fas.
Jag TROR att det är två helt skilda nätdelar ihopkopplade på lispänningssidan.
Protte
C13 är väldigt vanligt med Schucko i andra änden och då ska tillverkaren ta hänsyn till att fas och nolla hamnar slumpmässigt och inte säkert på samma fas.
Jag TROR att det är två helt skilda nätdelar ihopkopplade på lispänningssidan.
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det blev plötsligt otydligt om vi pratar om uttag eller intag på servern... Jag pratade om uttag. Koppla ingenting förrän vi förstår skillnaden mellan intag och uttag.J jasy skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är nog ett fel här, C13 är ett uttag, där man får ström
C14 är INtaget där man skickar in ström i apparaten
Allt enligt ELFA
Protte
C14 är INtaget där man skickar in ström i apparaten
Allt enligt ELFA
Protte
Hej!
Det stämmer att servern har 2st C14 uttag.
Och det sitter 2st sådana i samma nätdel på servern. Detta för att den skall kunna dra 2 x 10 ampere samtidigt. (Verkligt kommer den dra ca 2 x 8 ampere)
Kommer kopplas in med 2st C13 - shucko sladdar.
Eftersom nätdelen/servern är tillverkad på detta sätt, kan jag bara anta att det är OK att koppla dessa 2 uttag till olika faser?
Anledningen att jag vill koppla till OLIKA faser är pga att varje fas endast matas med 16A
Och det sitter 2st sådana i samma nätdel på servern. Detta för att den skall kunna dra 2 x 10 ampere samtidigt. (Verkligt kommer den dra ca 2 x 8 ampere)
Eftersom nätdelen/servern är tillverkad på detta sätt, kan jag bara anta att det är OK att koppla dessa 2 uttag till olika faser?
Anledningen att jag vill koppla till OLIKA faser är pga att varje fas endast matas med 16A
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är ett C14 intag.
Protte
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Skojar du? Det finns gränser för hur korkad man (tillverkare av nätdelar) kan bli. Kanske handlare det snarare om redundans?J jasy skrev:
Glöm inte att filma eventuellt fyrverkeri.J jasy skrev:
Säger bruksanvisningen något meningsfullt?
2x10A alltså ~4600W(?!)J jasy skrev:Hej!
Vad är det för monster? Någon hemmakokad bitcoinrigg?
Tror inte jag sett agg över 1300w i vanliga servervärlden...
Är det två sladdar till dessa agg brukar det ju vara för driftsäkerheten, dvs att endast en kabel ska kunna ta hela lasten.
Oavsett detta så ger 4600W mycket värme. Hoppas att du har goda kylmöjligheter i utrymmet den ska stå.
Så det är inte en server utan mining det handlar om... Då är det förmodligen inte redundanta nätaggregat? Kolla med tillverkaren om de garanterar att allt är draget för att klara olika faser (det gör det kanske inte om de säljer mot länder där man bara har 1 fas per fastighet).
Using dual power supplies for mining is not without some risks. But they can be completely mitigated if wire them correctly. All it takes is a little learning.
The problem is that the power between the to power supplies is not isolated. This can be very problematic for circuitry in your computer, especially if the power is out of phase. If you have dual power supplies plugged into different outlets in your house, they may be on a different phasing from your breaker panel. The can wreak havoc on your PC’s internals.
To safely wire dual power supplies in a mining rig you need to wire them such that the components are electrically isolated and that only signalling is passing between the two.
To solve for this you need to make sure components only receive power from one power supply. For example, plug the ATX power connector and the CPU power connector to the motherboard from power supply one only. On power supply two, make sure the VGA power connector and riser power both come form the same power supply.
Never plug the riser into power supply one, and the GPU into power supply two. This can be an easy mistake to make if you’re not paying attention! Try as much as possible to spread the load across both power supplies evenly.
Using dual power supplies for mining is not without some risks. But they can be completely mitigated if wire them correctly. All it takes is a little learning.
The problem is that the power between the to power supplies is not isolated. This can be very problematic for circuitry in your computer, especially if the power is out of phase. If you have dual power supplies plugged into different outlets in your house, they may be on a different phasing from your breaker panel. The can wreak havoc on your PC’s internals.
To safely wire dual power supplies in a mining rig you need to wire them such that the components are electrically isolated and that only signalling is passing between the two.
To solve for this you need to make sure components only receive power from one power supply. For example, plug the ATX power connector and the CPU power connector to the motherboard from power supply one only. On power supply two, make sure the VGA power connector and riser power both come form the same power supply.
Never plug the riser into power supply one, and the GPU into power supply two. This can be an easy mistake to make if you’re not paying attention! Try as much as possible to spread the load across both power supplies evenly.