213 314 läst ·
23 svar
213k läst
23 svar
kabelarea vs ampere
Sida 1 av 2
OK tackar. Var hittar man kabel i de dimensionerna? elbutik.se har EKK, EKK-light, EKLK och EKRK upp till 5x2,5, men 4 eller 6 hittar jag inte. Inte på Biltema, CO eller Jula heller.
Jag är på väg att skaffa en maskin som troligen klarar sig på 16A trefas så som jag räknar med att köra den. Den borde säkras med 20A om den ska tillåtas gå för fullt och jag tänkte mig en utanpåliggande kabel på sådär 10m från centralen (tror jag - har inga papper än - någon sa märkeffekt 7,5kW). Det är klart att man kunde ha ett uttag vid centralen och gummikabel fram till automatik skåpet. Där hittar jag 5G6, men jag vill ha en prydligare lösning än gummikabel på golvet...
Jag är på väg att skaffa en maskin som troligen klarar sig på 16A trefas så som jag räknar med att köra den. Den borde säkras med 20A om den ska tillåtas gå för fullt och jag tänkte mig en utanpåliggande kabel på sådär 10m från centralen (tror jag - har inga papper än - någon sa märkeffekt 7,5kW). Det är klart att man kunde ha ett uttag vid centralen och gummikabel fram till automatik skåpet. Där hittar jag 5G6, men jag vill ha en prydligare lösning än gummikabel på golvet...
det är högst troligt att du kan klara dig med en N1XV 5G2.5 (pexisolerad tål 90gr. ledartemp) och 20A dvärgbrytare om den klamras utanpåliggande i hela sin längd med en omgivningstemperatur på 25 grader, vilket bör hålla sig inom ramarna för värmeutveckling. samt att du har en jordfelsbrytare som skyddar gruppen eller hela centralen för att klara utlösningsvillkoret även om din förimpedans är svag.
du får då använda ett CEE432 uttag på den gruppen.
men jag skulle först provat med 16A avsäkring, om du inte behöver mer än en timmes gångtid åt gången med maxeffekt så kommer 16A hålla.
du får då använda ett CEE432 uttag på den gruppen.
men jag skulle först provat med 16A avsäkring, om du inte behöver mer än en timmes gångtid åt gången med maxeffekt så kommer 16A hålla.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Nu är jag inte riktigt med. 7,5kw 3 fas klarar du med råge på 16A säkring. Med 16A 3 fas kan du ta ut drygt 11kw. Det är nära att du skulle klara dig med 10A tom.
Tackar för förslaget om N1XV 5G2,5! Jordkabel inne bättre än vanlig vit?
Sedan... Ja, det är lite förvirrat även här. Jag har inte sett maskinen eller dess dokumentation än och jag får motsägelsefulla besked beroende på vem jag frågar om vilka krav den ställer på sin omgivning. Utredning pågår. Den gäller både maskin och "vad betyder det för lokalen?"
Sedan... Ja, det är lite förvirrat även här. Jag har inte sett maskinen eller dess dokumentation än och jag får motsägelsefulla besked beroende på vem jag frågar om vilka krav den ställer på sin omgivning. Utredning pågår. Den gäller både maskin och "vad betyder det för lokalen?"
jag rörde till det lite, blandade ihop med 10A av nån anledning, då är det bara 6.3kW tillgängligt, men mycket riktigt är det 11kw på 16a och då kan den maskinen gå kontinuerligt på 16A säkring, om det inte är så som nyss nämnts att startströmmarna är höga.hempularen skrev:
Det är en monsterspånsug med stoftavskiljare som stått i en slöjdsal. Motorn är frekvensstyrd där frekvensen i sin tur styrs mot önskat undertryck i luftkanalen. Via frekvensstyrningen kan man ställa in starttiden. Den går så hårt den behöver och inte mer.
Jag hittade lite reklammaterial från årets motsvarande modell. Den här är några år. Ur tabell i broschyr:
Effekt = 7,5 kW
Varvtal = 2900 rpm
Märkström (vid 400V) = 15,5 A
Säkring = 25 A
Maxvakuum = 12 kPa
Max luftflöde = 2800 m3/h
Typiskt ställs flödet på mellan 1000 och 1500 m/h för en öppen anslutning. Den här klarar lätt flera samtidiga användare, men här blir det bara en aktiv anslutning i sänder.
Lokalen matas med EKKJ 6mm2 trefas som idag är avsäkrad med 16A, men enl första svaret finns utrymme att växa.
Jag hittade lite reklammaterial från årets motsvarande modell. Den här är några år. Ur tabell i broschyr:
Effekt = 7,5 kW
Varvtal = 2900 rpm
Märkström (vid 400V) = 15,5 A
Säkring = 25 A
Maxvakuum = 12 kPa
Max luftflöde = 2800 m3/h
Typiskt ställs flödet på mellan 1000 och 1500 m/h för en öppen anslutning. Den här klarar lätt flera samtidiga användare, men här blir det bara en aktiv anslutning i sänder.
Lokalen matas med EKKJ 6mm2 trefas som idag är avsäkrad med 16A, men enl första svaret finns utrymme att växa.
ja va fasen du klarar den på 10A! ställ acclerationstiden till 5 sek.
