P
På bilden ser ni uttaget som min diskmaskin från ström från. Är det ok att även dra ström därifrån för en vinkyl? kan man bara koppla i en strömadapter eller vad är bäst?
Ett vägguttag med inkopplad diskmaskinskontakt under en vask ansluten till gråa avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för effekt/märkström på diskmaskin, vinkyl och säkring?
 
P
T tomasfr skrev:
Vad är det för effekt på diskmaskin, vinkyl och säkring?
vet ej hur ser man det?
 
P
T tomasfr skrev:
Vad är det för effekt/märkström på diskmaskin, vinkyl och säkring?
Jag prövade koppla in allt provisoriskt från det uttaget.

Diskmaskin och Vinkylen delar ett uttag, det funkade bra, dvs båda gick igång.

Provade att samtidigt köra igång mikron och spisen.

Allt funkade samtidigt så antar att det är lugnt?
 
Brukar stå baktill eller i manualen eller annat datablad.
 
P
T TypRätt skrev:
Brukar stå baktill eller i manualen eller annat datablad.
Jag prövade koppla in allt provisoriskt från det uttaget.

Diskmaskin och Vinkylen delar ett uttag, det funkade bra, dvs båda gick igång.

Provade att samtidigt köra igång mikron och spisen.

Allt funkade samtidigt så antar att det är lugnt?
 
Är de moderna grejer bör de inte dra allt för mycket ström så bör inte vara något problem. Men om alla uttag i köket sitter på samma grupp kan det ju bli knivigt om du tex drar igång vattenkokaren samtidigt eller något. Ett kylskåp drar ju inte lika mycket ström hela tiden gissar jag utan kompressorn går väl med intervall när det börjar bli för varmt i kylen. Så kan ju vara värt att ha koll på lasten i alla fall så att det inte blir för tungt en varm sommardag och kyl o frys slocknar också. Kan bli dyrt, luktar illa samt att om man inte frostat av frysen nyligen så ryker parketten också när smältvatten rinner ur frysen.
 
B
Det fungerar att överbelasta uttaget. Ibland kan det fungera i flera år, innan det blir varmgång, och i värsta fall blir varmgången brand.

Man ska aldrig chansa med el. Kolla uppgifter från tillverkaren. Det borde vars lugnt i detta fall, men kontrollera.
 
Skogshammaren skrev:
På bilden ser ni uttaget som min diskmaskin från ström från. Är det ok att även dra ström därifrån för en vinkyl? kan man bara koppla i en strömadapter eller vad är bäst?
[bild]
Byt uttaget till ett dubbelt i stället för att använda en adapter (troligen av tveksam kvalitet).
 
P
E elmont skrev:
Byt uttaget till ett dubbelt i stället för att använda en adapter (troligen av tveksam kvalitet).
Har du tips på vilket dubbeluttag jag ska ta?

Jag antar att det blir snyggast att sätta dit något sånt här... klarar man av att koppla in strömmen själv?

: https://www.bauhaus.se/exxact-vaggu...xEUWFuPhCKyffGXR0-LFH-jSHT8bi2zQaAgirEALw_wcB

Annars tänkte jag tillfälligt bara trycka dit en sån här, vad tror ni om det?

https://www.bauhaus.se/grenpropp-voltomat-2-schuko-250v-vit
 
Tror du också måste såga upp hålet i masoniten så det blir lite högre för att byta till dubbeluttag. Kanske bäst att låta bli om du är osäker på hur jobbet ska göras?
 
Om du kan byta uttaget själv kan nog bara du svara på, men det får väl betraktas som enkelt för dom allra flesta.
 
P
J Josth skrev:
Tror du också måste såga upp hålet i masoniten så det blir lite högre för att byta till dubbeluttag. Kanske bäst att låta bli om du är osäker på hur jobbet ska göras?
Ja men det fixar jag med en dremel.
 
P
E elmont skrev:
Om du kan byta uttaget själv kan nog bara du svara på, men det får väl betraktas som enkelt för dom allra flesta.
Jag har ingen erfarenhet av elarbete men är det typiskt något en elektriker bör göra? Är det bara att sätta dit samma kopplingar som var är det ju bara att göra om samma sak?
 
Man får byta uttag om man har nödvändig kännedom hur det ska utföras. Inkopplingen är på samma sätt som innan och man måste hålla reda vilken ledning som ska till vilken klämma och skruva bara lagom hårt om det är skruvklämma.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.