Jag prövade koppla in allt provisoriskt från det uttaget.T tomasfr skrev:
Diskmaskin och Vinkylen delar ett uttag, det funkade bra, dvs båda gick igång.
Provade att samtidigt köra igång mikron och spisen.
Allt funkade samtidigt så antar att det är lugnt?
Jag prövade koppla in allt provisoriskt från det uttaget.T TypRätt skrev:
Diskmaskin och Vinkylen delar ett uttag, det funkade bra, dvs båda gick igång.
Provade att samtidigt köra igång mikron och spisen.
Allt funkade samtidigt så antar att det är lugnt?
Är de moderna grejer bör de inte dra allt för mycket ström så bör inte vara något problem. Men om alla uttag i köket sitter på samma grupp kan det ju bli knivigt om du tex drar igång vattenkokaren samtidigt eller något. Ett kylskåp drar ju inte lika mycket ström hela tiden gissar jag utan kompressorn går väl med intervall när det börjar bli för varmt i kylen. Så kan ju vara värt att ha koll på lasten i alla fall så att det inte blir för tungt en varm sommardag och kyl o frys slocknar också. Kan bli dyrt, luktar illa samt att om man inte frostat av frysen nyligen så ryker parketten också när smältvatten rinner ur frysen.
Det fungerar att överbelasta uttaget. Ibland kan det fungera i flera år, innan det blir varmgång, och i värsta fall blir varmgången brand.
Man ska aldrig chansa med el. Kolla uppgifter från tillverkaren. Det borde vars lugnt i detta fall, men kontrollera.
Man ska aldrig chansa med el. Kolla uppgifter från tillverkaren. Det borde vars lugnt i detta fall, men kontrollera.
Har du tips på vilket dubbeluttag jag ska ta?E elmont skrev:
Jag antar att det blir snyggast att sätta dit något sånt här... klarar man av att koppla in strömmen själv?
: https://www.bauhaus.se/exxact-vaggu...xEUWFuPhCKyffGXR0-LFH-jSHT8bi2zQaAgirEALw_wcB
Annars tänkte jag tillfälligt bara trycka dit en sån här, vad tror ni om det?
https://www.bauhaus.se/grenpropp-voltomat-2-schuko-250v-vit
Jag har ingen erfarenhet av elarbete men är det typiskt något en elektriker bör göra? Är det bara att sätta dit samma kopplingar som var är det ju bara att göra om samma sak?E elmont skrev:
Man får byta uttag om man har nödvändig kännedom hur det ska utföras. Inkopplingen är på samma sätt som innan och man måste hålla reda vilken ledning som ska till vilken klämma och skruva bara lagom hårt om det är skruvklämma.
Klicka här för att svara