Hej,

Ska installera en Fresh fläkt i badrummet och i dosan finns det en 6 polig Wago 773 som är full. Är det ok att ta bort denna och istället använda 2 st Wago 221 med trådstump emellan eller är det "hemmapulare-lösning"? Tänker att jag knipsar av dem och skalar om dom på nytt. Jag kommer att ansluta fläkten med antigen EK kabel eller FK i slang.

Jag måste vara helt 100% på det jag gör gällande el, annars kan jag inte sova gott om nätterna :D

Fråga 2. Sitter även en del skruvklämmor i huset och såg i en dosa att det gick EK kabel till denna. Är det ok? Eller är skruvklämmor bara för FK och ev. RK?

Det går bra att "bygla" mellan flera Wago, som upplysning så finns det Wago med 8 hål. Och angående "skruvklämmor" så är dom inte förbjudna men typ Wago är överlägsna.

• Gilla
byggrakt och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det går bra att "bygla" mellan flera Wago, som upplysning så finns det Wago med 8 hål. Och angående "skruvklämmor" så är dom inte förbjudna men typ Wago är överlägsna.
Tack för svar! Ja har sett 8 håliga också men jag tycker 221 "känns" betydligare säkrare att använda.

773 är minst lika säkra, MEN man ska "veta" hur man ska använda dem och ALDRIG använda dom om tråden har mer än 7 kardelar, 1-7 mycket bra.

• Gilla
pjgb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.