Lika bra att ta det direkt. Jag vet att detta är behörighetskrävande. Jag vet att detta är olagligt. Jag kommer ge mig på detta ändå. Varför? Ja, för det är min anläggning. Jag vill att det ska bli rätt gjort, och jag vill lära mig för jag är intresserad av el. MEN, jag kommer inte spänningssätta något innan jag känner mig 100% säker på att allt är korrekt och enligt gällande regler och föreskrifter. Jag kommer sätta upp den nya centralen bredvid den gamla för att kunna koppla i lugn och ro. Är där något moment i detta projekt som jag inte kommer att behärska eller känner mig 100% trygg med, så kommer elektriker ringas in.

Så med det sagt så kör vi.

Min tanke är att inom "kort" byta ut min undercentral i garaget, som är avsäkrad i huvudcentralen (HC). Jag tänker att den nya centralen ska ligga parallellt med HC i huset. Främst för jag vill ha 1-2 3fas uttag, och generellt ändra om i husets/verkstadens eldragning. Exempelvis lägga all ytterbelysning och utomhus uttag på centralen i garaget.

Inkommande matning till HC är TN-C. Den är sedermera uppdelad till TN-S i HC. Jag kommer göra likadant för centralen i verkstaden. Jag mailade EON om min förimpedans och kortslutningsström. Detta fick jag som svar:

Elektriska mätparametrar i tabell från e-post för planering av elinstallation.

Jag har inte gjort någon egen mätning mha vattenkokarmetoden. Jag ska vara ärlig, dessa siffror är som grekiska för mig. Än, försöker lära mig hur jag ska tolka dessa.

Nå, min tanke är att gå ut från HC innan huvudbrytaren med en 5g6 (närmare bestämt Draka Aceflex Jordkabel RV-K). Skulle kunna gå från mätarskåpet direkt, men när en elektriker bytte HC så förberedde han just för detta med en 25mm slang i anslutning till HC. Längden på kabeln kommer bli någonstans mellan 7-11m och gå inomhus. Delvis dolt i tak första 3-4m sedan öppet resterande vägen.

Detta leder sedan till nedanstående "kopplingsschema";

Elektriskt kopplingsschema som visar anslutning från huvudcentralen till 3-fasuttag och ytterbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Jag har valt att enbart "koppla" in ett 3fasuttag och ytterbelysning för att hålla nere linjerna. Jag är också medveten om att den valda JFB har nollan till vänster, och inte som jag ritat, till höger.)

Min shoppinglista består just nu av följande:

• Draka Aceflex Jordkabel 5g6 15m
  • RK6 Brun, svart, grå
  • Hager Normkapsling 3x13 mod. (GD313S
  • Hager Jordfelsbrytare 4-polig 25A/30mA
  • Dvärgbrytare-C 10A MCS110 1pol Quick Connect 2st
  • Dvärgbrytare-B 10A MCS110 1pol Quick Connect 1st
  • Dvärgbrytare-C 16A MCS316 3pol Quick Connect 1st
  • Hager Huvudbrytare 3x40A HA302S 1st
  • Hager 3-fasskena 63A 12Mod KDN363A 10mm² 210mm 1st
  • Hager Ändstycke 3-fasskena KZN023
  • BERÖRINGSSKYDD KZ059
  • Hager Gamma Dörr till GD313S Vit (GP313P
Jag har valt att använda mig av quickconnect, dock inte dom förmonterade. Jag vill lära mig, och jag inbillar mig själv att det blir billigare att köra såhär. Kanske dumt?

Jag är fortfarande lite fundersam till hur jag ska ansluta 5g6 innan huvudbrytaren i HC. Har inte "grävt" djupt i HC än. Så den delen klarnar förhoppningsvis längre fram. Alternativt går jag med 4g10mm2 till centralen i verkstaden, och där delar upp den till TN-S. Vad är att rekomendera?

Nå, vad säger elpanelen där ute. Är jag helt ute och cyklar?

Nejdå, en mycket hastig titt ger att din skiss verkar ok.

Ang dimensioneringen så kan du titta på "Jordsl.imp" 0.479988 ohm. Den är hyggligt bra, inte tätortsbra, hellre förortsbra men inte så dåligt som på landsbygd. För att kunna räkna vidare på detta behöver du ta reda på längd och area på din huvudledning mellan mätarskåp och HC. Uppgifterna du fått gäller vid anslutningspunkten som normalt är mätarskåpet. Sedan får vi anta att max mätarsäkring är 25 A?

Men värdet är så pass bra att det skulle krävas bra många meter kabel för att det inte skulle gå ihop med dina extra 7-11 meter 6 mm².

Du kommer alltså att koppla in ledningen som TN-S i HC. Denna uppdelning ska inte blandas ihop med den uppdelning TN-C -> TN-S som sker i HC för dessa grupper. Du ha hålla isär din kabel från det. Då kommer frågan hur din HC ser ut, vilka plintar finns det. Kanske har du endast en PE(N)-plint och en N-plint som tillhör grupperna i HC (efter JFBn o mdet finns en sådan). Glöm i så fall denna N-plint. Så, som utgångpunkt har vi att både PE och N i kabeln till garaget ska kopplas till PEN-plinten i HC, gärna bredvid varandra men under varsin klämma. Där har du din uppdelning till TN-S.

Det måste då finnas två lämpliga klämmor lediga. Handlar det om en gammal diazedcentral vill jag att det ska vara tvåskruvsöverfall så att det blir en bra anslutning.

Enda anledningen att välja TN-C är om du har utgående huvudledningar från garagets central som är TN-C.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nejdå, en mycket hastig titt ger att din skiss verkar ok.

Ang dimensioneringen så kan du titta på "Jordsl.imp" 0.479988 ohm. Den är hyggligt bra, inte tätortsbra, hellre förortsbra men inte så dåligt som på landsbygd. För att kunna räkna vidare på detta behöver du ta reda på längd och area på din huvudledning mellan mätarskåp och HC. Uppgifterna du fått gäller vid anslutningspunkten som normalt är mätarskåpet. Sedan får vi anta att max mätarsäkring är 25 A?

Men värdet är så pass bra att det skulle krävas bra många meter kabel för att det inte skulle gå ihop med dina extra 7-11 meter 6 mm².

Du kommer alltså att koppla in ledningen som TN-S i HC. Denna uppdelning ska inte blandas ihop med den uppdelning TN-C -> TN-S som sker i HC för dessa grupper. Du ha hålla isär din kabel från det. Då kommer frågan hur din HC ser ut, vilka plintar finns det. Kanske har du endast en PE(N)-plint och en N-plint som tillhör grupperna i HC (efter JFBn o mdet finns en sådan). Glöm i så fall denna N-plint. Så, som utgångpunkt har vi att både PE och N i kabeln till garaget ska kopplas till PEN-plinten i HC, gärna bredvid varandra men under varsin klämma. Där har du din uppdelning till TN-S.

Det måste då finnas två lämpliga klämmor lediga. Handlar det om en gammal diazedcentral vill jag att det ska vara tvåskruvsöverfall så att det blir en bra anslutning.

Enda anledningen att välja TN-C är om du har utgående huvudledningar från garagets central som är TN-C.
HC och mätarskåpet sitter bredvid varandra, så vi snackar om en sträcka på kanske 0,5m. Arean har jag inte en susning om. Just nu är mätarsäkringarna på 16A.

Där finns plats på PEN plinten.

Elcentral med öppna kabelkanaler, mätarsäkringar och en jordfelsbrytare, trånga ledningsutrymmen.
Skapa konto

Uppdelningen är jag med på. Gjorde en tankevurpa innan. Det jag är fundersam över är hur faserna ska kopplas in. Ser ganska trångt ut i brytaren redan. Kanske går att knö ner en tråd till i varje ingång. Men visst finns där en plint man kan använda sig av innan brytaren? Tror jag sett någon här på forumet länka en sådan i någon annan tråd.

Elcentral med trångt kablage och anslutningar till en brytare och PEN-plint.
Skapa konto

Men då kör jag vidare på 5g6 ut från HC. PE och N från PEN plinten till centralen i verkstaden. Där är plats på PEN plinten. Bör kanske dock märka upp dessa trådar? N går direkt till JFB i nya centralen medans PE går till PE plint i centralen.

Redigerat:
JLyck JLyck skrev:
HC och mätarskåpet sitter bredvid varandra, så vi snackar om en sträcka på kanske 0,5m. Arean har jag inte en susning om.

Där finns plats på PEN plinten.

[bild]

Uppdelningen är jag med på. Gjorde en tankevurpa innan. Det jag är fundersam över är hur faserna ska kopplas in. Ser ganska trångt ut i brytaren redan. Kanske går att knö ner en tråd till i varje ingång.

[bild]

Men då kör jag vidare på 5g6 ut från HC. PE och N från PEN plinten till centralen i verkstaden. Där är plats på PEN plinten. Bör kanske dock märka upp dessa trådar? N går direkt till JFB i nya centralen medans PE går till PE plint i centralen.
Är det så nära borde det vara bättre att du utgår från mätarplatsen med din nya ledning och inte från centralen på bilden. Onödigt att knöla in mer i den det ser ut att vara en del där redan.

Sen lite från ditt första inlägg också. Har du något särskilt skäl till att du valt en dvärgbrytare typ B? Du kan normalt hålla dig till C för samtliga. Och om du ska följa färgerna är de i ordning brun-svart-grå för L1-L2-L3 när du nu har kabel med nutida kodning är det vettigt att göra.

Du är noga och börjar i rätt ände med allt klarlagt före jobbet så du kommer säkert lyckas bra här.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Är det så nära borde det vara bättre att du utgår från mätarplatsen med din nya ledning och inte från centralen på bilden. Onödigt att knöla in mer i den det ser ut att vara en del där redan.

Sen lite från ditt första inlägg också. Har du något särskilt skäl till att du valt en dvärgbrytare typ B? Du kan normalt hålla dig till C för samtliga. Och om du ska följa färgerna är de i ordning brun-svart-grå för L1-L2-L3 när du nu har kabel med nutida kodning är det vettigt att göra.

Du är noga och börjar i rätt ände med allt klarlagt före jobbet så du kommer säkert lyckas bra här.
Ja det är så nära. Ja, man kanske får ta en funderare på det. Ja, lite det jag också tänker. Ganska så fullt med trådar redan. Dock känns det lite ovant att öppna mätarskåpet.

Nej, inte mer än att de dvärgbrytarna var tänkt till ytter och inomhusbelysningen i verkstaden. C brytarna är tänkt till ett gäng uttag som samtliga bör klara av verktyg med ”höga starkströmmar”.

Tack för påpekandet om färgerna, missade det i min paintbild.

Tack för de avslutande orden.

Överblick av ett elskåp med säkringsbrytare och en elektricitetsmätare på en vägg, märkt "20A" men ska vara 16A.
Skapa konto

En överblicksbild.

Bry er inte om att det står ”20A”. Säkringarna är bara på 16A.

Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Håller med om det.
Tyvärr var mätartavlan plomberad ... :cry:

Skulle väl inte vara något problem om det var en registrerad elfirma som gjorde arbetet
Eon är inte omöjliga

JLyck JLyck skrev:
[bild]

En överblicksbild.

Bry er inte om att det står ”20A”. Säkringarna är bara på 16A.
Var hade du tänkt gå med din nya kabel, uppåt, nedåt, höger, vänster? Kanske du kan få lite hjälp, tips så du kommer bra undan utan att du ska behöva registrera dig.

Uppåt, i en av dom slangarna som syns på bild. En av dom går idag ut i verkstaden.

Ingen som har någon åsikt på inköpslistan? Tänker isåfall beställa lite nu i dagarna. En annan fråga, jag som kanske stirrat mig blind, men finns där ingen vit N1XV variant?

JLyck JLyck skrev:
Ingen som har någon åsikt på inköpslistan? Tänker isåfall beställa lite nu i dagarna. En annan fråga, jag som kanske stirrat mig blind, men finns där ingen vit N1XV variant?
Nej, N1XV är en kraftkabel, de är generellt svarta, installationskablar är generellt vita. Du kan såklart köra på en EQLQ 5G6 om du hittar någon. De är dock väldigt dyra i den dimensionen om de fortfarande säljs.

Edit: FQLQ 5G6 ska det vara... Över 200kr/m och det verkar inte finnas på lager hos elgrossister ens. Jag kollade dock bara en gross, 0m på centrallager. Jämför med 30-35kr/m för N1XV 5G6

Jag har inte nagelfarit köplistan t.ex att du har rätt modell på fasskena och att du fått med allt, dock bara en fasskena till en treradig central!?

Vit N1XV finns inte. Är det för ovan mark kan du välja en installationskabel istället t.ex EXLQ, EQLQ, EXQ etc

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har inte nagelfarit köplistan t.ex att du har rätt modell på fasskena och att du fått med allt, dock bara en fasskena till en treradig central!?

Vit N1XV finns inte. Är det för ovan mark kan du välja en installationskabel istället t.ex EXLQ, EQLQ, EXQ etc
Fast t.ex. EQLQ är tillåten i rör i mark.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!

Efter en snabb googling så får det bli N1XV. Sticker iväg duktigt i pris med något annat.

Ang fasskenorna, så kommer jag inte fylla upp alla 3 skenor till en början om ens någonsin. Men vill ha utrymme för att kunna dela upp och ha gott om utrymme. Kollar jag i HC så får jag lite lätt panik över ormboet av trådar. ;)

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.