Snablis
Hej Allihop!
Först ett STORT tack till alla på forumet som postar och svarar och skapar detta otroliga uppslagsverk på folks åsikter, tips och råd! 95% av husbygget är klart tack vare er. =)

Så:
Okej, jag tänkte kanske inte efter före utan utgick ifrån att 3st slangar skulle räcka för köks-vägg. Tänkte inte då på att DM K/F och Ugn brukar ha egna säkringar. Isf finns ingen ström kvar till uttag och micro.
(Min räddning skulle kunna vara att lägga 2st faser i en 16mm-flexslang, så "luftar" även det förslaget med er.)

Detta var innan spån, golvvärme och parkett lades samt också innan taket gipsades, spacklades och målades. Nu står jag här med 3st 16mm-rör i köksväggen (öppen baksida mot hall) som ska ut till rätt dosor samt 1 st 20mm-rör och ett 16mm-rör som kommer upp ur golvet där köks-ön ska byggas.

En lösning som jag ser som "o-snygg" är att låna ut en fas från hall och arbetsrum som ligger bakom köket....
(Största förbrukarna där, en stationär dator och skrivare.)

Nu behöver jag er hjälp att tänka färdigt kring fördelningen, innan elektriker kommer å sätter nya skåpet och trådar.

Önskemål om att kunna köra tex kaffebryggare och ev mixer på diskbänks-uttag utan att säkringen går.
(Genom att använda olika hörnbox-uttag.)

Effekterna (i Watt) har jag googlat fram och de fördelas enligt nedan. Frågan är vilken bästa kombinationen är...?
------------------------------------------------------------------------------
Köksvägg --> har 3st 16mm-rör i vägg, nu är frågan var de ska ut samt kombinationen.
  • Diskmaskin 1500 -> 2000
  • Inbyggnadsugn 3000W
  • Microvågsugn 900 -> 1500
  • Kyl/Frys 100 -> 250 (Varsit uttag.)
  • Bänkuttag X2 boxar Vill kunna använda tex mixer/mackjärn samtidigt som kaffebryggare är på, 2st högförbrukare.
----------------------------------------------------------------------------
Kök-ö --> har 1st 16mm-rör och ett 20mm-rör ut golvet.
  • Spisfläkt 200 -> 300
  • Induktionshäll 7500
  • Bänkuttag X2 För tex stavmixer, dator eller 1st högförbrukare.
-----------------------------------------------------------------------------
Lampor (9st spottar) och 3st uttag vid golv i kök kan anslutas till valfri slinga.
-----------------------------------------------------------------------------

Ursäkta ev rörigt inlägg. Får skylla på att NPF är ärftligt och båda mina barn har diagnoser så...
Tack på förhand.

• Elektriska installationer i ett hem under renovering, med kablar och rör som sticker ut ur en vägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två elrör som sticker upp ur ett trägolv, förberedelse för köksöinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snablis
Ingen som har några tips?
Tidigare berömmet av forumet känns plötsligt överdrivet. ;-)

Efter en del efterforskning verkar två faser få dela rör fram till första dosan, dock ej apparatdosa.
Rören i köksväggen får två faser var, till tre kopplingsdosor för "split". (Högt upp på bakväggen i hallen.)
Det ger 6 faser till köksväggen och en-fasen till köks-ön får försörja fläkt, tak-belysning och uttag vid golvet.

Första röret --> Varsin fas till DM och K/F
Andra röret --> Varsin fas till Ugn och Microvågsugn
Tredje röret --> Varsin fas till varsin hörnbox ovan bänk.

Ngn input på tänkta lösningen?
Bra? Anus?

178 pers har läst första inlägget hittills, men ingen vill kommentera. Plz!

Jocke

T
Om du ändå ska ta in en elektriker är det i slutänden elektrikern som bestämmer vad han/hon kan tänka sig att göra, så det spelar ingen roll vad vi skriver här. Föreslår att slår en signal till vederbörande, något du förstås borde ha gjort långt tidigare.

• Gilla
Gia mas och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag har inte sett denna tråd tidigare...har den flyttats från en annan forumdel?
Jag ser heller inga stora problem här med "köksväggen".
Ugnen behöver sin egen gruppledning 3G2.5 mm².
Kvar blir två 16-rör.
DM kan delas med uttag, det är en bedömning av vad man vill kunna köra samtidigt med DM. Normalt går den väl max 1 timme per dag.
Kyl/frys behöver ingen egen gruppledning. Den rekommendationen är borta sedan 2018.
En mikro kan dra en del effekt, men tillfälligt. Man kan nästan räkna bort den om den används max några minuter då och då.
Så du har sammanlagt åtminstone 1 gruppledning över till uttag.
Det kan vara på gränsen, men då kan man ta till en trefasgrupp. Om den skyddas av en trepolig dvärg så behöver den inte fördelas i en separat kopplingsdosa.

Så jag rekommenderar
- enfas 3G2.5 mm² / 16 A till ugn.
- enfas 3G1.5 mm² / 10 A till DM.
- trefas 5G1.5 mm² / 10 A till micro, uttag (och belysning?).

• Gilla
JLyck och 3 till
  • Laddar…
Vi har också lite för få slangar till köket, både i villan och i fritidshuset. Men du borde klara dig lätt med tre stycken. I vårt fritidshus delar DM numera uttag med en kombinerad kyl/frys. Att brytaren löste ut ofta på hällen löstes med byte till 2,5 mm2 kablar. Trefasbrytare 16A men bara två faser används. Den tredje fasen leddes tidigare vidare men jag tog bort den för tydlighetens skull samt att det inte var fackmannamässigt utfört.

• Gilla
Snablis
  • Laddar…
Snablis
Ni har stillat min oro. Tack för input.

Ang att ta in elektriker så var det tanken med de klara rummen. Det blev dock aldrig av. Hade innan det, erfarenhet av en elektriker som pratade konstant om alla fel han såg i huset under arbetets gång (när vi var nytillträdda). :rolleyes: En annan elektriker gjorde inte enligt spec i nybyggd del så vi saknar nu strömbrytare till utebelysningsdel över en altan. Strömmen är på jämt så måste idag styra med smarta lampor.:lying:
På landet slocknade diskmaskinen ett halvår efter att elektriker dragit elen. Efter samtal till firman och back-jobb så var en kabel i centralen inte fastskruvad ordentligt och hade lossnat/glappade.
Vårt nybyggda sommarhus hade kunnat vara en askhög idag....:mad:
För minst problem så gör jag så mycket som möjligt själv. Jag litar mer på mig själv, än ngn annan.
(Och tjata nu inte med kommentarer om vad man får och inte får göra själv, det kan jag och andra här redan.)

Skönt att veta att "expertisen" anser slangarna vara tillräckligt många. Det kommer troligtvis bli gjort enligt rekommendationen.:)
Det där med trefaslösningen var intressant, men det får kunnig behörig nog utföra. Har aldrig rört 3-fas.
(Kan iofs hända att jag lägger 40 timmar på egen utbildning. :crysmile: Har också sett distansutbildningar till elektriker för en vettig slant. Skulle vara nyttigt i yrket med.)

Kan hända att jag skriver igen om nån vecka och meddelar utfall.
Fler messerschmittar kanske vill kommentera det också. ;)

T
Snablis Snablis skrev:
Ni har stillat min oro. Tack för input.

Ang att ta in elektriker så var det tanken med de klara rummen. Det blev dock aldrig av. Hade innan det, erfarenhet av en elektriker som pratade konstant om alla fel han såg i huset under arbetets gång (när vi var nytillträdda). :rolleyes: En annan elektriker gjorde inte enligt spec i nybyggd del så vi saknar nu strömbrytare till utebelysningsdel över en altan. Strömmen är på jämt så måste idag styra med smarta lampor.:lying:
På landet slocknade diskmaskinen ett halvår efter att elektriker dragit elen. Efter samtal till firman och back-jobb så var en kabel i centralen inte fastskruvad ordentligt och hade lossnat/glappade.
Vårt nybyggda sommarhus hade kunnat vara en askhög idag....:mad:
För minst problem så gör jag så mycket som möjligt själv. Jag litar mer på mig själv, än ngn annan.
(Och tjata nu inte med kommentarer om vad man får och inte får göra själv, det kan jag och andra här redan.)

Skönt att veta att "expertisen" anser slangarna vara tillräckligt många. Det kommer troligtvis bli gjort enligt rekommendationen.:)
Det där med trefaslösningen var intressant, men det får kunnig behörig nog utföra. Har aldrig rört 3-fas.
(Kan iofs hända att jag lägger 40 timmar på egen utbildning. :crysmile: Har också sett distansutbildningar till elektriker för en vettig slant. Skulle vara nyttigt i yrket med.)

Kan hända att jag skriver igen om nån vecka och meddelar utfall.
Fler messerschmittar kanske vill kommentera det också. ;)
Jag har inget emot att obehöriga och icke-auktoriserade gör sina egna eljobb och jag litar också mer på mig själv än på andra. Men det gäller under förutsättning att man gör det 100% korrekt - minst. Dina frågor tycker jag tyder på att du har för låga kunskaper i ämnet, vilket du också själv medger. Därför hänvisar jag till riktiga elektriker.

Snablis Snablis skrev:
Skruven kan ha varit ordentligt åtdragen när elektrikern lämnade installationen.
Koppar kan kallflyta och flytta på sig efter att skruven blivit åtdragen, då sitter skruven löst när man öppnar elcentralen.

Ingen som har några bra tips på hur man lägger kopparledarna så att kopparn kallflyter mindre.

• Gilla
Snablis
  • Laddar…
Snablis
M magnu skrev:
Skruven kan ha varit ordentligt åtdragen när elektrikern lämnade installationen.
Koppar kan kallflyta och flytta på sig efter att skruven blivit åtdragen, då sitter skruven löst när man öppnar elcentralen.

Ingen som har några bra tips på hur man lägger kopparledarna så att kopparn kallflyter mindre.
Läskigt. Hur kan man skyddas ifrån det det?
Sitter kabeln lös och skåpet i en vägg med ytterdörr i närheten som smälls igen av ngn kan väl kabeln teoretiskt skapa brand?

Någon "förstå-sig-påare" får gärna tipsa!
Inte för egen del iom att jag inte skruvar i några skåp men till elektriker som jobbar med det dagligen.

Det är därför jag personligen föredrar fjäderbelastade snabbkopplingar.

Enligt instruktioner ska man efterdra skruvarna en tid efter installationen.

• Gilla
Snablis
  • Laddar…
Snablis
M magnu skrev:
Det är därför jag personligen föredrar fjäderbelastade snabbkopplingar.

Enligt instruktioner ska man efterdra skruvarna en tid efter installationen.
Okej! Kan vara bra att veta. Frågan är hur många elektriker som återvänder efter en tid för att efterdra. För kunden har ju ingen koll och ska dessutom inte öppna skåpet. Hm....
Och vem som har ansvaret e frågan.

Tack för upplysning. :)

Mikael_L
M magnu skrev:

Snablis Snablis skrev:
Läskigt. Hur kan man skyddas ifrån det det?
Sitter kabeln lös och skåpet i en vägg med ytterdörr i närheten som smälls igen av ngn kan väl kabeln teoretiskt skapa brand?

Någon "förstå-sig-påare" får gärna tipsa!
Inte för egen del iom att jag inte skruvar i några skåp men till elektriker som jobbar med det dagligen.
Det är ett överdrivet problem.
Har man gjort rätt och dragit ev skruvförband med ca 2 Nm (hårt men inte idiothårt) så kallflyter inte koppar i någon nämnvärd omfattning. Problemet finns vid förtennade ledare, tenn kallflyter ordentligt.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Snablis Snablis skrev:
Okej, jag tänkte kanske inte efter före utan utgick ifrån att 3st slangar skulle räcka för köks-vägg. Tänkte inte då på att DM K/F och Ugn b...
En bra köksplanering inbegriper ett 20-rör till spis (ev häll + ugn=
ett 16-rör till DM
två 16-rör till övrigt.
Detta ser jag som absolut minimum för en installation där det är öppna väggar eller på annat vis ganska lätt att få det som man vill.
Är det ett rör mindre och superbesvärligt att få fram mer får man börja trolla med knäna.

Det går sen, ifall det är lätt, att krydda på med lite mer fint, först och främst kan det vara trevligt med ett eget 16rör till en fristående inbyggnadsugn, annars får man stjäla en fas ifrån matningen till hällen, dvs kanske lite kabeldragning fram till ugnen.
Man kan ju också krydda på med ett extra rör till övrigt.

Det som hamnar bland övrigt är belysning, spisfläkt, micro, kyl/frys och allmänuttag.
Där får man helt enkelt sprida ut saker på de två-tre grupperna som finns (ev fler grupper) efter bästa förmåga, så risken att skjuta säkringar pga överlast blir så låg som möjligt.

Har man trefasmatning till lägenheten/huset så går det att göra en två eller trefas-grupp i ett och samma rör, och då klara sig med ett enda rör för "övrigt"

• Gilla
Snablis
  • Laddar…
Snablis
T tanaris skrev:
Jag har inget emot att obehöriga och icke-auktoriserade gör sina egna eljobb och jag litar också mer på mig själv än på andra. Men det gäller under förutsättning att man gör det 100% korrekt - minst. Dina frågor tycker jag tyder på att du har för låga kunskaper i ämnet, vilket du också själv medger. Därför hänvisar jag till riktiga elektriker.
T tanaris skrev:
Den som hävdar att hen alltid gör alla saker 100% korrekt tror jag inte på. Det gör inte ens elektriker. Det betyder att den är människa.

Jag har högre krav på kvalitetsnivå än de flesta och är noggrannare än vad som ibland t.o.m är hälsosamt. Och visst gör jag tankevurpor ibland, även med saker jag jobbat med i 20 år. Folk som hävdar att de kan ngt till 100% saknar enligt mig ödmjukhet inför att ju mer man kan, desto mer inser man hur lite man kan, inom de flesta områden. Vem som helst kallar sig expert bara för att de lärt sig ngt bra. Det handlar om prestige.

Jag visste också att kommentaren skull komma iom att samma kommentar kommer i ALLA trådar med elfrågor av icke-elektriker. Forumets el-avdelning är väl inte bara till för elektriker och om frågor om el signalerar att man inte kan och ska kontakta elektriker istället förbatt fråga skulle inte forumet finnas. Det är bara tröttsamt med kommentaren.

Men du får gärna förklara vad som visar att jag inte har tillräcklig koll på det jag frågar om. Jag är genuint nyfiken.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Snablis
Mikael_L Mikael_L skrev:
En bra köksplanering inbegriper ett 20-rör till spis (ev häll + ugn=
ett 16-rör till DM
två 16-rör till övrigt.
Detta ser jag som absolut minimum för en installation där det är öppna väggar eller på annat vis ganska lätt att få det som man vill.
Är det ett rör mindre och superbesvärligt att få fram mer får man börja trolla med knäna.
Då tänkte jag kanske inte helknasigt. Köks-ö där hällen ska sitta har 20mm rör och 16mm.
Andra väggen har 3st 16mm.

Då blir elektrikern glad och det är stor chans att hen löser det, om jag ringer hit nån. Jag blev bara stressad över att ev äverbelasta säkringar eller behöva trolla med knäna ordentligt (Eller hitta ett knätrollarproffs.)

Tack Mikael L!
Och ni andra som gett användbara tips!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.