S
skarj: Stort tack till båda två! Det var det jag trodde själv när jag tänkte till, det var 3 år sedan jag läste och kopplade 3-fas, har inte arbetat med det efter skolan. Blev överraskad när jag fick spänning på två faser med en huvudsäkring, men när jag hittat att det var via VVB, började det gå upp ett ljus, men tänkte att det är bäst att fråga expertisen. Angående fasföljden så
3 svar · 1,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Kanske. De enkelisolerade ledarna innanför den yttre manteln får inte vara berörbara eller ligga emot lampans hölje. De måste ha ett lager isolering till. Det är bara i ett godkänt kopplingsutrymme som de får "synas".
4 svar · 1,8k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Skulle väl vara han med vibrationsresonansfrekvensmätaren eller möjligen den som uppfann fluxkondensatorn.
17 svar · 3,4k läst
·
G
Gia mas: Tack sbälla för alla matnyttiga kommentarer. Nu vet jag mycket mer om detta och fördjupa mig mer i fortsättningsvis med olika faser. Tack
15 svar · 3,5k läst
·
useless
useless: Den gängse definitionen på starkström är: "...nominell spänning om högst 50 V med effekt om högst 200 VA och ström begränsad av säkring på högst 10 A eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan." Så några klenspänningskablar till ett par LED-lampor på några enstaka Watt är inget som omfattas av några regler.
3 svar · 2,3k läst
·
D
david576: Tack för svar och tumme upp från er andra. Jag har kopplat in den nu och den fungerar utmärkt!:D
3 svar · 1,6k läst
·
S
S_B_O: [citat] Precis min tanke också
2 svar · 736 läst
·
A
alfista: Kolla för säkerhets skull vilka Plejd-prylar som stöds av Homey, det verkar exempelvis som om pluggarna inte stöds f n.
9 svar · 1,3k läst
ClasseClas
ClasseClas: Det är inte så att du har drabbats av det klassiska kattproblemet? https://www.byggahus.se/forum/threads/saekringar-loeser-ut-random.308083/page-2#post-2873564 [bild]
11 svar · 4,5k läst
D
Djävulssnickarn: Nja det vet jag ju inte, värmeelementet sitter inbyggt i rökmaskinen för att förånga rökvätskan så det är inte så extremt mycket värme som strålar ut. Å strobbarna vet jag inte helt hur dom fungerar. Är väl nån kondensator som laddas upp
9 svar · 1,8k läst
tttomten
tttomten: [citat] Det anges typ av batteri. Bly-syra Standard. EN Effekt. 680 Om kopplad i bil. Nej https://www.mekster.se/amfile/file/download/file/5915/product/502480/ Bra, då parallellkopplar jag dom på laddning med underhåll i några veckor, sjösättning till påsk hoppas jag.
45 svar · 23,1k läst
·
A
anis16: Söker 4-väg SKX skarv/förgrening med dragavlastning. Någon som sett någon sådan lösning? Googlar jag så hittar jag bara skarv eller 3-väg.
0 svar · 554 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Någon lösning som garanterat fungerar kan du inte få. Det bästa tipset är att surfa in till de stora tillverkarna av dimmers och lampor och leta efter kompatibilitetstabeller för kombinationer av dimmers och lampor som de har provat. Schneider har en dimmerguide men den länken slutade fungera före jul nångång... Jag kan dock säga att din dimmer är gammal och inte avsedd för LED.
1 svar · 1,1k läst
·
G
GoGetLost: Ett tips är att kolla hur det är kopplat i plinten på hällen så att det blir/är rätt.
3 svar · 1,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Signalledningen går mellan det ställe där strömmen för hela bostaden mäts och laddboxen. Det är normalt mätarskåpet, men kan vara första elcentralen om det inte finns avgreningar tidigare. Och denna ledning behövs endast om du vill ha lastbalansering och när laddstationen inte erbjuder en fungerande trådlös kommunikation.
6 svar · 1,6k läst
Müssli
Müssli: Som du själv skriver, låt elektrikern sätta upp en undercentral där det idag sitter en 3-fas CEE. Det går utmärkt.
3 svar · 1,3k läst
De Tee
De Tee: Använd godkända stegar, flesta olyckor sker i form av fallolyckor.
40 svar · 12,0k läst
T
Tovin: Tack för alla svar (y)
18 svar · 4,4k läst
·
L
Leif i Skåne: Jag hade dragit en 5G6 kvadrat till garaget! Denna kabel klarar strömmen från huvudsäkringar. Jag hade också satt en fördelningsplint där olika matningar utgår från elmätaren. Om några år står där en eller två elbilar med 22kW laddare och då är 5G2,5 för klent, dessutom är garaget en utmärkt plats för växelriktaren till solpaneler som också kan bli aktuellt i framtiden. Om
24 svar · 4,5k läst
·
useless
useless: Om du gör jobbet lika bra som vilken annan elektriker som helst så är det inga problem med försäkringen. Det finns inga krav på att man ska kunna visa upp vem som har utfört alla arbeten på elanläggningen, så det enda försäkringsbolaget kan kontrollera är om arbetet är korrekt utfört.
11 svar · 3,3k läst
Henrik.woll
Henrik.woll: Kanske kan vara LuftVärmeAggregat?
1 svar · 893 läst
J
joasag: [citat] Det var det jag tänkte, men det var helt stumt så den sitter som berget. Men får försöka bända loss den. [citat] Är du säker på att skruvarna kommer ut? Det känns som att dom ska sitta kvar men bara lossas på? [citat] Okej, tack för informationen :)
6 svar · 2,9k läst
·
P
PapaVave: [citat] Nej. Detta är ingen nyinstallation utan den är typ 15 år gammal. Men det var nu transformatorn gick sönder.
6 svar · 2,2k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Låter som en risig lösning, bilder på kablar och grendosa? Elektriker = smart drag.
7 svar · 1,9k läst
·
Z
Zaazu: Tackar för svaret. Kopplat och klart med god framgång :)
2 svar · 1,1k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Intressant detta. Vad kan då skilja mellan att koka ett ägg eller värma olja för att fritera? Mindre mängd vatten än olja vilket trotts att oljan är lättare att värma ger en långvarigare hög ström? Andra skillnader?
12 svar · 2,0k läst
daddydj
daddydj: Nu är det löst. Jag tjatade om att dubbelkolla att alla element verkligen var avslagna och det visade sig vara ett som stått på full fräs hela vintern men nu är det avstängt i alla fall. Tur att elpriset varit så lågt den här vintern! :-)
4 svar · 1,5k läst
N
nisse1233: [citat] Tack så mycket Tack så mycket för era svar. Jag tror jag tar hit en elektriker som får kika, som glad amatör vet jag att vvs+el är klokt att låta bli om man inte är helt säker på vad man gör.
8 svar · 1,3k läst
·
J
Jonte Karlsson: Nej! TS ska inte behöva göra ett dugg. Och får inte. Elektrikern eller någon av denne utsedd annan elektriker får vackert omedelbart sladda tillbaka och slutföra sitt förbannade jobb. De har enligt lag ensamrätt på att utföra detta arbete. Då klantar man sig inte genom att lämna kunden utan belysning. Råkar man begå ett ärligt misstag så ser man till att omgående rätta till det.
13 svar · 2,3k läst
·
E
elmont: Det beror på vad ni avtalat och vem som upphandlar elinstallationen, den som upphandlar el sköter ju lämpligen den kontakten.
3 svar · 912 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.