Hej!
Jag har precis haft en elektriker på plats som satt ett nytt uttag i ett rum som tidigare saknat sådant. Vi valde att spåra in i väggen för att slippa utanpåliggande dragning. När jag kommer hem så ser jag att det är spårat på diagonalen över väggen och inte som jag utgick från rakt ned och sedan in i en dosa och vidare vinkelrätt. Man hade även kunnat spåra rakt ut och plocka ned kabeln i innerväggen. Som lekman ser det lite okonventionellt ut men det är kanske är helt ok?

• Elektriskt uttag med diagonal kabelspårning i vägg, ofärdigt elektrikerarbete med öppna kablar och spår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom kunden alltid vill att "det ska vara så billigt som möjligt" drar man nästan alltid den kortaste/enklaste/snabbaste vägen, så det du fått är mycket vanligt. Dessutom vill man i möjligaste mån undvika 90 graders böjar då dom potentiellt utgör en risk för rörstopp.

Inte helt ok, det bryter mot regeln att fastsatta ledningar ska förläggas horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummets kanter. För dolda ledningar ska man kunna lista ut var det befinner dig.

Det går att lösa med dokumentation (som du härmed har i denna bild, dokumenterad på internet!) och en bedömning av risken att man vill skruva i väggen där nere.

Rent elektriskt är det rätt då en diagonal ger kortare ledning och lägre resistans och förluster.
Att dra ortogonalt är bara estetiskt.
Protte

Tack för svar. Ja för egen del så vet jag ju vart dragningen går nu så ska förhoppningsvis lyckas undvika att skruva i den. Värre är det kanske för en framtida ägare (under förutsättning att lagningen blir så stum och slät att det inte syns med blotta ögat).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.