tommib tommib skrev:
Nej, inte på den nivån. Som andra har sagt, om du har en sådan miljö i din krypgrund att du får kondens på installationer där och du har ett hus av trä så har du ett massivt problem som är orelaterat till elinstallationerna.
Mmm ok. Så isf spelar det ingen roll om anslutningsmuff används eller inte?

• Gilla
elmont
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
Mmm ok. Så isf spelar det ingen roll om anslutningsmuff används eller inte?
Det jag frågar mig lite är varför du vill använda muffen det tillför ju inget snarare tvärtom i ditt fall.

GK100 GK100 skrev:
Det jag frågar mig lite är varför du vill använda muffen det tillför ju inget snarare tvärtom i ditt fall.
Från början var det väl för att kunna fästa röret/slangen på ett bra sätt i dosan. Nu ser jag ju dock flera negativa aspekter med att göra så. Troligen är väl muffen från början till för när man har FQ i röret /slangen

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
F Fredrik K80 skrev:
Troligen är väl muffen från början till för när man har FQ i röret /slangen
Ja det är väl den främsta anledningen/användningssättet.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är väl den främsta anledningen/användningssättet.
Vad tror du om kabelvalet?

Typ EKK, EXQ duger mer än väl i ett rör/slang, metallmantlad EKLK, EXLQ kanske ska undvikas pga dess styvhet som kan ställa till det om den dras i slang/rör.

E elmont skrev:
Typ EKK, EXQ duger mer än väl i ett rör/slang, metallmantlad EKLK, EXLQ kanske ska undvikas pga dess styvhet som kan ställa till det om den dras i slang/rör.
Låter bra (y)(y)

Mikael_L
F Fredrik K80 skrev:
Vad tror du om kabelvalet?
Inte EKRK (Kulo), sen är det ganska fritt val.
EKK/EQQ/EXQ
EKLK/EQLQ/EXLQ
N1XV
EKKJ
Aceflex
Är vad jag skulle gå efter.
Hade jag bara en av dessa i bilen så skulle jag ta just den, utan att fundera mera.
EKLK/EXLQ/EQLQ får ett förstärkt mekaniskt skydd vilket kan vara att föredra ifall det finns risk för gnagarangrepp eller risk för yttre mekaniskt våld.
Känner man att inget av det är någon direkt fördel i denna installation skulle jag själv kört med antingen med EXQ/EQQ eller N1XV.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte EKRK (Kulo), sen är det ganska fritt val.
EKK/EQQ/EXQ
EKLK/EQLQ/EXLQ
N1XV
EKKJ
Aceflex
Är vad jag skulle gå efter.
Hade jag bara en av dessa i bilen så skulle jag ta just den, utan att fundera mera.
EKLK/EXLQ/EQLQ får ett förstärkt mekaniskt skydd vilket kan vara att föredra ifall det finns risk för gnagarangrepp eller risk för yttre mekaniskt våld.
Känner man att inget av det är någon direkt fördel i denna installation skulle jag själv kört med antingen med EXQ/EQQ eller N1XV.
Super (y) tack snälla för inlägg och råd :ok:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.