42 870 läst ·
192 svar
43k läst
192 svar
Exempel på dessa farliga misstag man kan begå om man installerar el själv?
Har du något exempel där det scenario du befarar ska inträffa, har inträffat?G gleper skrev:
Handlar förresten inte om budget i första hand, utan om att jag vill att arbetet görs ordentligt, att jag vill ha kontroll/kunskap över/om hur allt är kopplat. Dessutom sparas tid. Och så är det rätt roligt.
Du tolkar mig fel. För de allra flesta människor är det enda vettiga alternativet att anlita en elektriker. Men det finns människor som är bra på att läsa sig in på många områden och bli mycket bra på dessa. För dessa människor är stela lagar likt de som rör vem som för utföra elinstallationer bara ett hinder och en byråkratiserad frihets- och glädjedödare.L Landsborgen skrev:Det är godkänt för lekman att byta ett uttag till ett uttag med samma funktion, alltså ett ojordat till ett nytt ojordat o.s.v. Jag har träffat på en hel del ”jordade uttag” med bara två trådar. Det är en elfara om något.
Om jag tolkar dig rätt är all elutbildning helt onödig, hela yrkeskåren elektriker överflödig. Elsäkerhetsverket och föreskrifter likaså.
Du söker väl inte läkarvård vid sjukdom eller skada heller, bara man är noggrann kan man fixa det själv, eller.
Om man fixar i sitt eget hem och ingen annan riskeras att drabbas, så är det en sak. Men förr eller senare kommer någon annan bo eller jobba där eller så blir det en skada med ekonomisk påverkan för andra, bara för att någon tycker sig kunna lite el.
Utbildning är inte fel tycker jag.
Dessutom undrar jag hur bra det generellt skulle gå att kräva fakturor på utfört elarbete när dessa fakturor ofta befann sig i det hus som brunnit...Bo.Siltberg skrev:
Absolut, FB gör en utredning för att fastställa orsaken till en skada. Detta främst för att hitta en syndabock som de kan ställa anspråk mot. Om det är försäkringstagaren så ser det ju ut som att man inte får ersättning. Så om man anlitar en elfirma kan det vara bra att spara fakturan på ett bra ställe. Jag skulle gissa att det största skälet till avdrag är bristande underhåll. FB vill ju inte ersätta en 50 år gammal elanläggning med dagens värde.
Men kan du visa upp ett försäkringsvillkor som kräver bevis på att alla elinstallationsarbeten är gjorda av en elfirma? Texten du citerar är direkt felaktig, men den kommer ju också ifrån en hantverkswebb. Det enda som gäller är en korrekt elinstallation som är underhållen, oberoende av vem som utfört den. Då finns ingen grund till nedsättning av ersättningen även om elinstallationen skulle vara orsaken till en brand.
Men nu är ni alla off topic här. TS frågar inte vad som händer vid en olycka, han frågar hur man undviker försäkringsärenden. Det gör man med kunskap och färdighet och rätt utrustning.
Har ni förresten läst #33, första stycket?
Inget ont om elmont, har flera gånger tagit hjälp av hans råd. Men det här sätter lite fingret på en av anledningarna till varför jag vill koppla själv och inte anlita - jag vill få det ordentligt och tydligt gjort.J Jonte Karlsson skrev:
Omvänt och omvänt, frågan ställdes med ödmjukhet inför möjligheten att det kanske på riktigt finns luriga moment som man kan göra fel trots ett seriöst försök att göra rätt (dvs läsa på, fråga och inte göra något när man känner sig osäker).Alfredo skrev:
Jag tycker hela denna fråga känns som ett slags "omvänt moment 22". Är man seriös och med det menar att man vet och kontrollerar allt som är relevant och därefter gör allt korrekt, dör inte någon på grund av att man inte är anställd i rätt företag.
De ökade riskerna finns naturligtvis inte med de som gör saker korrekt utan med de som gör fel.
Tack för ditt svar! Utveckla gärna vilka allvarliga konsekvenser det kan få att tex köra enbart tröga säkringar? Som jag förstår det har det en mer praktisk än säkerhetsmässig betydelse, men jag kan ha fel.S sarkvik skrev:Hur vet du att du klarar dig med säkringar på 6kA istället för 10kA? Hur vet du ifall du behöver ha B-säkringar istället för C som man oftast använder? Och hur kan du säkerställa att säkringen löser ut inom 0,5 sekunder?
Det är några av de fallgropar jag kan nämna som kan få allvarliga konsekvenser ifall man gör fel.
6 och 10 kA har inget med hur tröga säkringarna är utan det handlar om vilken kortslutningsström tillverkaren garanterar att säkringen klarar av att bryta.L LukasK skrev:
Men i diskussionen ovan tyckte dom andra att man kan bortse från detta då huvudsäkringen begränsar detta i en vanlig ”villa-central”.
Ja ur säkerhetssynpunkt är det alltid bättre ju tidigare säkringen bryter. Jag hade tex gärna sett mer 6A säkringar där det är möjligt.
Ett annat alternativ som ofta kan funka är B13, den klarar av att leverera nästan 3000 W, samtidigt som kortslutningsskyddet bara kräver 65A om jag inte missminner mig. Men då gäller det att matningen man har får belastas med 13A också.
När du säger tröga säkringar, antar jag att du menar säkringar med C- och inte D-karekastik?
J Johan Lindell skrev:
Nja, skulle jag säga, ...ang att wago ej skulle vara godkänt i en central.L LukasK skrev:Tack för att du uppmärksammar mig på detta! Jag är med på allt, men en sak undrar jag - hur gör man om man vill ha ett eluttag bredvid elcentralen men inte har möjlighet att dra rör och sätta dosor i väggen? Skulle jag dra vp på väggen till en utanpåliggande dosa, och sedan därifrån koppla till eluttaget?
Du hittar inte någon sådan regel i SS4364000 eller föreskrifter. Och ännu mindre hittar du någon regel om att det plötsligt blir godkänt igen för att det sitter i en fancy hållare.
Det där kan nog skrapas ihop till högen med mer eller mindre felaktiga eller korrekta regler som kallas "god elsäkerhetsteknisk praxis".
Och jag håller med om det mycket olämpliga att pula in en mängd kopplingar i en central, om man blir tvungen till det så har man gjort något fel någon annanstans.
Men det finns dock inget förbud mot kopplingar i centralen, och någon enstaka, väl gjord väl motiverad är helt OK.
Sen till LukasK's fundering.
Jag är kanske inte riktigt med på vad du menar, men funderar på det där med VP-rör och kopplingsdosa, varför det? Är det inte bara att välja en utanpåliggande kabel direkt - och ingen kopplingsdosa, mindre krångel och mindre konstigt.
Redigerat:
Vad sen "folk" inte så ofta vet om är att B, C eller D-karaktäristik endast skiljer i det elektromagnetiska skyddet i säkringarna, dvs tröghet mot höga startströmmar.S sarkvik skrev:
Det skiljer nada i överbelastningsförmåga, då dessa 3 olika karaktäristik har samma bimetall-skydd för överlast.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 869 inlägg
Det som ska "fungera" map en säkring är att den löser tillräckligt snabbt. Det finns tre saker en säkring ska ge skydd mot. Den viktigaste är skydd mot elchock vid kortslutning. Vid en kortslutning blir det en spänningsdelning mellan fasledare och neutralledare som ger ca halva fasspänningen mot jord. Så håller man samtidigt i tvättmaskinen och att vattenledningsrör så kan man få ström i sig om det blir en kortis i TM just då. Här är kravet att säkringen ska lösa inom 0.4 s, det är vad de flesta överlever...
Sekundärt ska säkringen även skydda ledningen mot överlast och vid kortslutning.
Dessa villkor måste man alltid titta på när man installerar en ny kabel. Det kan vara lite komplicerat, men vi har en miljon trådar som beskriver vilka uppgifter man behöver ta fram för att få hjälp av forumet.
Sekundärt ska säkringen även skydda ledningen mot överlast och vid kortslutning.
Dessa villkor måste man alltid titta på när man installerar en ny kabel. Det kan vara lite komplicerat, men vi har en miljon trådar som beskriver vilka uppgifter man behöver ta fram för att få hjälp av forumet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden