El
elmont: Det beror på vad ni avtalat och vem som upphandlar elinstallationen, den som upphandlar el sköter ju lämpligen den kontakten.
Christoffer Emilsson: [citat] Tackar. Jag prövar att ha kvar den där så får vi se hur varmt det blir.
Bo.Siltberg: Bra, då kan du kanske redogöra mer i detalj för behovet av jordtag och vad det kostar att få det uppmätt, och vad uppdelning på flera grupper har för betydelse. En generator som har ett uttag (CEE/schuko) ska givetvis kunna användas direkt genom att plugga i en stickpropp. Jag tror inte en tillverkare kan ställa speciella krav på separata yttre skydd i bruksanvisning om
Martin Lundmark: [citat] Hej sagan1 Det är bra att det finns kvar kraftverk i en ”rimlig” storlek där man kan få en överblick, och förhoppningsvis förstå hur de olika delarna samverkar. Vårt 400 V trefassystem (tre faser med nolla) ser ut enligt figuren nedan. De tre färgade pilarna som roterar motsols med 120 graders fasförskjutning, är fasspänningarna och deras längd motsvarar 231 V.
Alfredo: [citat] Det kan även vara så att "buzzern" innehåller en transformator och drivs med 230 V. Trycknappen hanterar med största säkerhet svagström men självklart kan ingen på ett forum veta helt säkert.
Bo.Siltberg: Texten på sidan är dessutom felaktig, det finns inga allmänna krav på en JFB typ B. Det är kanske inte fel med en sådan JFB, men de gör folk en otjänst att sälja en så pass viktig komponent av tvivelaktig kvalitet. Billigt är sällan bra. Undvik denna byggsats.
SH68: [citat] Dosorna är också nya. De är kopplade till utomhusarmatur på fasaden.
lars_stefan_axelsson: Lite sent men om någon annan läser senare. Det är min erfarenhet att välsorterade båtaffärer som säljer kabel och kabelskor har tång att låna ut, iaf i affären. Så jag har gjort en del kablar på det sättet på åtminstone två ställen. Så kolla med SeaSea, Hjertmans, Erlandssons brygga eller dylikt. (Kan ju vara läge att ringa först.)
snuttjulle: Laddare som kan leverera höga strömmar och ev har kontakter som känns opolitliga (typ på bilbatteri) ansluter jag alltid batterisidan först. Då det minskar risk för sprak.
imported_Benno: Jo det var väl en funktion med vriddimmer som efterfrågades. I mitt fall var det som Bo säger drivdon med inbyggd dimmer styrda av återfjädrande knapp. Men det är ett drivdon för strömstyrda LED:ar och ett för spänningsstyrda. I och med att allt är av samma fabrikat så fungerar de tillsammans. Dyrt var det också då det var ganska nytt med LED-spotar.
Pereli: Tack för tips och input! Blir nog en akrylskiva, hittar inga normkapslingar som är små nog att få plats på montageplåten som har tillräckligt med modulplatser.
ilstallione: Jag har gjort ungefär likadant och jag får vår att växla endast mellan L1 och L2, den hoppar aldrig över till L3. De gånger jag vill få den att byta om dne inte gjort det manuellt pausar jag bara laddningen i appen, startar den igen och då har den alltid skiftat fas. Så Easee kan definitivt skifta fas när man laddar på en fas åtminstone.
Xynter: Njae, inte direkt. Där jag har hittat pris på puckarna så skiljer det fyra kronor. Skulle jag göra samma installation som du så skulle jag trådat om och gjort det själv. Men det är absolut inte värt att leja in någon att tråda om eller att dra in en separat ledare. Rent krasst så är det inte ens värt om man skulle tråda om själv.
halj: Skulle gissa att transformatorn är dubbelisolerad, den ansluts alltså inte till jord vare sig uttaget är jordat eller inte.(y)
anderssonbasse: [citat] okej, får hoppas dom håller några år iaf vad kör du med för motor och gardin?
Hep: Om tanken är att återskapa mordplatsen digitalt så var det hyfsat vitt ljus, men lite svagare än i dag. Utanför stadskärnor var det oftare gula och orangea lampor längs större vägar. Inget minne av annat än vitt eller kanske svagare gulvitt på innerstadsgatorna just då.
Oaken: Bra jobbat! Rätt delar utbytta! Se till att dra åt säkringarna ordentligt nu. Jag har sett betydligt värre!
lars_stefan_axelsson: Och jag var med om att det blev gratis. När nätägaren såg skicket på stolparna (trä som här) så blev det nedgrävt istället. Så det skadar ju inte att fråga.
olotor: Tack. Trefasuttaget har ett enfasuttag som du visar, men det sitter lite fel. Jag kanske får flytta det. Jag kan tillägga att sådana här dagar blir det laddning på dagtid, solcellerna har hittills givit 25 kWh.
Dilato: [citat] Det där är en TMB(L) så man kan se att lampan är helt extern och kopplad mellan två faser. Eftersom det är en trefasbrytare är det ju inte ens säkert att det finns någon nolla i en typisk installation.
BSOD: Då ser det ut som att det är en ledlist på 12v som levereras med nätspänningsdel, så det är redo för att anslutas direkt. Men det borde synas, en nätspänningsdel för en 24W slinga brukar ju i alla fall vara i storleksordningen 2-3 cm? Vitsen med att göra så är ju att man kan göra 12v delen klippbar ifall 5m är för långt. (Men kolla din innan du klipper....)