Vilket jävla as till kabel N1XV är. Gick nätt och jämt att dra igenom den. Ganska så tvär böj på slangen precis ovanför taket. Nåja, kabeln är i slangen. Gamla undercentralen är nerplockad. Nu ska det ”bara” anslutas i båda ändar.

• Tjock svart N1XV-kabel och flexibla rör genom skarvbox ovanför gammal undercentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste säga att jag är imponerad över ditt lilla projekt då du är väldigt seriös i både tankesätt och utförande (y)

För en som är i "branschen" så är allt från 95mm2 och nedåt lampsladd :D;) hade en kabel för ett par år sen som vägde 15kg/m.. Då tyckte jag verkligen synd om installatörerna.. Men men, nog med OT. Snyggt jobbat i vart fall(y):rofl:

Tack så mycket! :D Ja, just el har fångat mitt intresse. Även såpass så man börjat kolla eventuell utbildning till det. Men det är framtidens problem. Nu ska detta projekt ros i land först ;)

Så, fick lite mer tid än jag trodde så började ändra om i HC. Behövde flytta ner säkringen och jfb till avfuktaren, till den nedersta skenan. Detta för att få plats med eks525 på översta skenan. Max kabelarea i hivudbrytaren var tyvärr 10mm2. Så kan inte koppla på mig där. Satte även dit din-monterade wago 221 för att förlänga avfuktarens trådar. Rätt eller fel?

Fick även ta bort fasskenan på nedersta raden. Orkade inte kapa den, så satte in RK6 istället.

Väntar ett tag med att ansluta kabeln till verkstaden. Behöver fästa den ordentligt och helst vill jag ha någon form av dagsljus. Min pannlampa hittar jag inte :oops:

Elskåp med ledningar och säkringar, omorganiserade för att göra plats för ny utrustning.
Skapa konto

Elskåp med säkringsautomater och jordfelsbrytare, omarrangerat för att passa ny installation.
Skapa konto

Flyttade ner märkningen till avfuktaren.
Elskåp med säkringar och jordfelsbrytare, märkningar för avfuktare synliga.
Skapa konto

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Men inte ska du "klaga" på kabeln när du lagt ett för smalt rör?;)

E elmont skrev:
Men inte ska du "klaga" på kabeln när du lagt ett för smalt rör?
Faktiskt inte jag. Var faktiskt elektrikern som la dit den slangen när han bytte HC.

Sen är kanske bilden missvisande, slangen är större än det ser ut som.

Ja kanske bilden ljuger för det ser rätt tajt ut, N!XV drar man inte gärna i rör som har böjar. Vill man dra lite grövre kabel i rör så är ACEFLEX det man ska använda.

• Gilla
JLyck
  • Laddar…
Ja, jag blev lite dumsnål får jag erkänna. Men okej, det är inget fel i sig att jag gjort såhär förutom att man helst använder Aceflex?

Vitsen med rör försvinner ju lite när kabeln blir så svår att dra i/ur att det nästan blir omöjligt. Men det är ju inget direkt fel.

• Gilla
JLyck
  • Laddar…
Mikael_L
JLyck JLyck skrev:
Ja, jag blev lite dumsnål får jag erkänna. Men okej, det är inget fel i sig att jag gjort såhär förutom att man helst använder Aceflex?
Nej det är inget fel.
Det blev bara lite jobbigt. :crysmile: :cool:

Ev kommer du inte få ut den ur slangen i någon okänd framtid. Men det är inget jag skulle bekymra mig om, det sker ju väldigt väldigt sällan att man behöver dra om en huvudledning, och är det en förlängning det gäller kan man kanske dosa av den istället.

• Gilla
JLyck
  • Laddar…
Elcentral med ena änden av kablar inkopplade, märkta med Neozed-säkringar och automatsäkringar.
Skapa konto

Ena änden inkopplad.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Så ja. Då vart hela rasket inkopplat.

Vart smått trångt att få in extra trådar som dessutom är styva som tusan. Nåja, fick dom på plats.

Elcentral full med kablar och säkringar, nyligen installerad i trångt utrymme.
Skapa konto

En nyinstallerad elcentral av märket Hager med kopplade säkringar och ledningar i ett garage.
Skapa konto

En av dvärgarna används för bel och uttag i garaget. Ska fylla på allt eftersom. Ska bla dra om trådarna så fjärrvärmen går på den nya centralen. Belysning och uttagen i verkstaden ska också läggas på den nya. Men det blir efter jul och nyår. Nu ska det vilas och umgås med familjen. (Nåja, något hittar man nog på)

Tack för all hjälp! God jul på er! :D

JLyck JLyck skrev:
Tack så mycket! :D Ja, just el har fångat mitt intresse. Även såpass så man börjat kolla eventuell utbildning till det. Men det är framtidens problem. Nu ska detta
Kör en bump på min egna tråd! Framtidens problem har blivit löst, nu efter 2,5år sedan jag satte upp min egna central är jag nu snart halvvägs genom utbildningen till elektriker. :beer:

• Gilla
Beretic och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.