Hej
I en stuga jag har hittade jag denna installation
kabeln matar ett gammalt element som jag tänkte byta till ett PAX-element.
Stugan är byggd på 50 talet.
I närmaste fördelningspunkt ser jag samma lösning på jord.
Jag tänkte bara byta kabel till nya elementet men behöver jag byta hela vägen
till centralen? rätt långt och knepigt så jag skulle helst slippa.
mvh
Magnus

• Äldre elektrisk kabelinstallation med avskalade och vridna kopparledare, avsedd för ett element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal elinstallation med ojordad kabel ansluten till ett element, i en stuga från 50-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Detta var godkänt back in the days och kabeln är avsedd för detta, är kabeln i gott skick och småtrådarna hela får man fortsätta använda befintlig installation.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Skaffa element som INTE ska jordas utan är dubbelisolerade. Tex NOBÖ har och då får du även ett element av högsta kvalitet och med en del möjligheter till styrningar.

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Detta var godkänt back in the days och kabeln är avsedd för detta, är kabeln i gott skick och småtrådarna hela får man fortsätta använda befintlig installation.[/QUOT
Tack för två bra svar.

E elmont skrev:
Skaffa element som INTE ska jordas utan är dubbelisolerade. Tex NOBÖ har och då får du även ett element av högsta kvalitet och med en del möjligheter till styrningar.
Det är också en variant. Dubbelisolerade element löser ibland en hel del huvudbry.

Fotografen Fotografen skrev:
Det är också en variant. Dubbelisolerade element löser ibland en hel del huvudbry.
Ja, inte minst i äldre hus med lite "osäkert" utförande när det gäller jord.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.