Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja det är riktigt. För att skydda en grupp med en blandning av 400 V och 230 V-förbrukare vill man ha lite selektivitet mellan det trepoliga överströmsskyddet och de enpoliga mätarsäkringarna. Det är i praktiken svårt att uppnå när dvärg blandas med diazed, och än värre i en bostad med begränsat "svängrum" bland storlekarna. Så man kan väl säga att vi blundar lite för detta,
16 svar · 4,3k läst
·
T
TomasAl: [citat] Hm... Ja, juste. Prova någon transformator var det ja. Hade redan missat det. Tack igen. :D
7 svar · 3,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Välkommen till forumet. Vi har nog snart en miljon trådar i exakt detta ämne. Ett kort svar är att det är inte fel att dunka ned ett jordspett, så det tycker jag att du gör. Behov av ett jordtag uppstår när man når en viss omfattning av de förbrukare man vill driva. Närmare bestämt ska man bedöma risken för att en apparat ska få ett sant jordfel direkt mot moder jord, alltså inte
1 svar · 2,1k läst
GK100
GK100: [citat] Kopplar du inte frekvent och inte som du skriver bryter den i drift behöver du ingen kontaktor.
3 svar · 1,4k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Man har troligtvis, av ngn anledning, tex svårt att komma åt etc, spikat fast dosan genom den istället för att skruva den i de hål som finns för detta. Låt det vara så länge den sitter bra.
1 svar · 1,5k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] Ja, men med en okontrollerad mängd laddning, vilket gör att det inte går att säga hur farligt det var för kroppen. Utan undersöknig, så går det inte att avgöra hur stor eller liten skadan har blivit.
6 svar · 3,9k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Om du hade citerat just den biten så hade jag inte behövt fråga.
81 svar · 25,4k läst
·
Richard Möller
Richard Möller: [citat] Om du följer kablarnas riktning kanske du ser om det finns ett telejack eller ringklocka åt det hållet . Kan även vara för en tempgivare. [citat] Ti[/QUOTE]
2 svar · 1,7k läst
·
H
hempularen: [citat] Nej, bara om det är avsett för 10w från början.
4 svar · 1,1k läst
M
MasHen84: Det är schemat längst ner till höger väl? Men vart kommer märkning 10 med då?
9 svar · 2,8k läst
·
D
datja: [citat] I vårt sommarstugekök löper utanpåliggande kablar över varandra i taket. Det har som följd att om man tänder lysröret så blir det lite induktion i en korsande kabel. Det har ingen märkt förrän jag häromåret bytte ut ljuskällan till LED i den skomakarlampa som den kabeln går till, för den lilla strömmen räcker för att få LED-lampan att blinka. Och i källaren i samma
9 svar · 4,8k läst
Fairlane
Fairlane: [citat] Eftersom det blev oklart för dig med en fråga så försöker jag vara tydlig nu så kanske du förstår, kanske... JA, frågan var till dig eftersom det var dig jag citerade. Det är så det fungerar med citat. [citat] Jag skrev så för att jag trodde det var så. Det var uppenbarligen fel, så jag har lärt mig något nytt idag, tack för det. Jag kommer dock fortsätta att svara på
42 svar · 5,9k läst
·
Logad
Logad: Enklast är väl att klämma fast något i dragavlastningen för att hindra ett barnfinger från att komma in.
3 svar · 5,1k läst
·
M
mlb88: [citat] Har också tänkt dra en kabel, i nedgrävd i gult rör, ca 30 meter till ett uthus för att sätta ett uttag där och sedan vidare ca 10 meter till ny ytterbelysning. Funderar på om jag ska gå upp på 2,5 mm² för att klara att köra tex grovdammsugare i uttaget? Främst kommer uttaget användas till 2 st 10w strålkastare. Funderar också över om jag ska ta 3 ledare eller fler för
6 svar · 5,4k läst
·
S
snikanor: Och vill man vara helt säker så kollar man specifikationerna för förlängningskabeln. I ovan länkade kabels fall: Max. ström: 16A. Max. spänning: 250 V. 250V * 16A = 4000W
2 svar · 1,3k läst
G
Gabbe1: Jag har en Garo 3294580. Den knäpper när den slår till/från men det är verkligen inget högt ljud. Jämförbart med ljudet när du slår av på en vanlig (för belysning i hemmet) strömbrytare.
1 svar · 941 läst
E
elmont: Kan du inte sätta dit en antenn, grejen som sitter på dörren är just en kapsling för den g:a antennen som nätägaren använde. Annars kan du sätta dit en dosa med täthetsklass IP 44 eller högre. Den här tex, https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/installationsmateriel/kopplingsdosor/kopplingsdosa-med-kopplingsplint-402106/ Glöm inte att ta upp ett hål i botten så
4 svar · 3,2k läst
G
gullegrizen: Fortsätter svara mig själv i brist på kloka råd . Istället för nyss länkat drivdon i kombination med ett skymningsrelä kommer jag att köra med en Plejd-puck, då får jag samma funktioner och lite till för ungefär samma peng. Tack till mig själv för bra tips! https://www.elbutik.se/product.html/plejd-led-driver-10w-led-10?category_id=15170
7 svar · 1,9k läst
B
bohlipar: Japp - elektronisk termostat. Då kan jag somna om i denna fråga i alla fall - Tack! Bara att ge sig på nästa i kampen mot hög elförbrukning... :-)
6 svar · 2,5k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Absolut, min beredare är kopplad med 1 fas ger då 1000W. Den går mellan 2 till 8h per dygn, det borde gå bra att passa in på dygnets billigaste timmar. Men visst, ju högre effekt desto bättre i det avseendet.
17 svar · 5,1k läst
Rippen85
Rippen85: Köp den. https://www.elbutik.se/product.html/kontaktor?gclid=CjwKCAjws--ZBhAXEiwAv-RNL6I2-ILU7gzCDdmAZpU6ZwLcQq5QHa8CXo1OGBjYuCCJB45yPiABixoCSPAQAvD_BwE. Sen gör du så här. 3 fas in i ditt motorskydd sen till kontaktorn sen ut till pump. Styren som kommer från din puck lägger du L på A1 och N på A2. Går utmärkt att ta samma fas som din puck får ström ifrån.
7 svar · 2,2k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Skruvanslutningar kan vara ett elände. Skruva för hårt och tråden går sönder. Skruva för löst och den lossnar. Skruva lagom och den kan ändå lossna med tiden om man glömmer efterdra. Med fjäderklämmor (snabbanslutningar) finns inte något av dessa problem.
6 svar · 1,0k läst
Antwerpen
Antwerpen: [citat] tack! Det är ett 15kvm vindsrum. Normal belastning. Jag tar er input med mig och sätter in ett element.
5 svar · 833 läst
·
GK100
GK100: [citat] Det ser ju mer ut som svart-brun-grå på dina senare bilder. Oavsett verkar det som nämnts vara en ren trefasmatning utan jord och med de olika elementen spridda mellan faserna som på dina två exempel. Så mät att du har 400 V där och skaffa element därefter. Att de inte är jordade är också i de flesta fall från den tiden korrekt där installationen i övrigt uttag osv var
43 svar · 107,5k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Som Dusseldorf skriver - inte silvertejp utan tätningtejp. Silvetejpen torkar ut på ngt år och blir som "fnöske"
4 svar · 1,3k läst
Logad
Logad: [citat] :) Eller high leg delta som det egentligen kallas. Finns en websida som nittiotalet vill ha tillbaka som förklarar hur det funkar. http://waterheatertimer.org/What-is-high-leg-delta.html
27 svar · 9,4k läst
·
M
mojjen: [citat] OK, ja löstråd är ju smidigt.
2 svar · 891 läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja. Det hade varit ett utmärkt märkligt svar om det var det jag skrivit. Men nu var det inte det jag skrev. Så det var ju tur att vi slapp det märkliga svaret...
28 svar · 12,4k läst
·
W
Wallee: [citat] Okej tack så mycket! :)
10 svar · 3,1k läst
E
Electrony: Dosa: U56 (längst upp till vänster i richardtenggrens länk) håller IP 56 och är lätt att arbeta med. Kabel: EKK eller motsvarande lszh variant t.ex. EXQ-light.
11 svar · 5,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.