Jag försöker hitta en bra infälld box som ska innefatta ett eluttag samt "hål" för att dra kablar ner till en mediabänk. I amerikanska guider etc så ser man ofta "media boxes" gjort för detta ändamål, typ:
https://i.pinimg.com/originals/9d/9a/1c/9d9a1c7d304cbde7798dbe42b4105261.jpg
eller
https://images.thdstatic.com/produc...l-outlets-receptacles-tv1wtvsswcc2-e1_600.jpg

Finns det något liknande för den europeiska marknaden? Jag hittar _ingenting_. Är det mot reglerna på något vis? Känns otroligt att det inte skulle finnas något på hemmaplan. Jag kan inte ha ett normalt infällt vägguttag då kontakt sticker ut för mycket för att TV:n ska sitta platt mot väggen.

Finns det någon med erfarenhet kring detta eller har löst samma problem på något annat vis?

• Gilla
ElsaElsa
  • Laddar…
Tja, hur permanent och snyggt behöver det vara bakom TVn?
När jag sålde förra huset så sade mig deras blick att jag borde berätta att det var förberett för ta bort en liten gipslucka, skruva dit en bit gips utan hål och spackla över om man inte ville ha en väggmonterad TV just där.

Två 20 mm slangar slutade alltså i nivån precis bakom gipset. Behöver det vara mer komplicerat?

Sen finns det väl ett nöje i att överarbeta...
Lösningen beror förståss också på vad det är för typ av rum.

• Gilla
mbohgard
  • Laddar…
R
Mina innerväggar är ihåliga, så ett 50mm hål bakom tv:n och ett 50mm hål bakom tv-bänken vid förstärkaren.
Hdmi kabel, nätverkskabel, ström samt ljudkabeln till Centern är draget däri. Inget som syns öht taget, tills den dagen man säljer och plockar bort tv bänk o tv.

Gör det inte mer komplicerat än vad som behövs. Hade jag velat göra det ännu mer seriöst hade jag dragit ett 50mm flex slang men orkade inte (y)

• Gilla
a_morell
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Mina innerväggar är ihåliga, så ett 50mm hål bakom tv:n och ett 50mm hål bakom tv-bänken vid förstärkaren.
Hdmi kabel, nätverkskabel, ström samt ljudkabeln till Centern är draget däri. Inget som syns öht taget, tills den dagen man säljer och plockar bort tv bänk o tv.

Gör det inte mer komplicerat än vad som behövs. Hade jag velat göra det ännu mer seriöst hade jag dragit ett 50mm flex slang men orkade inte (y)
Yes, jag hajar, dock tror jag inte elkabeln räcker ner till media-bänken och den sitter fast i TV:n(!). Så jag behöver förlänga den på något vis och då tänkte jag att ett uttag precis bakom TV:n skulle vara passande.

blackarrow blackarrow skrev:
Tja, hur permanent och snyggt behöver det vara bakom TVn?
När jag sålde förra huset så sade mig deras blick att jag borde berätta att det var förberett för ta bort en liten gipslucka, skruva dit en bit gips utan hål och spackla över om man inte ville ha en väggmonterad TV just där.

Två 20 mm slangar slutade alltså i nivån precis bakom gipset. Behöver det vara mer komplicerat?

Sen finns det väl ett nöje i att överarbeta...
Lösningen beror förståss också på vad det är för typ av rum.
Det behöver egentligen inte vara snyggt då TV:n kommer att täcka, men elkabeln till TV:n som sitter fast är för kort och behöver förlängas på något vis. Jag vill heller inte klippa den och skarva då jag säkert bryter garantin då..

• Gilla
nevzet
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Som sagt krångla inte till det: [länk]

[länk]
Då elkabeln på TV:n slutar mitt på väggen så skulle alltså skarvsladdsanslutningen ligga inne i väggen.... Den får som sagt inte plats bakom TV:n.

M mbohgard skrev:
Då elkabeln på TV:n slutar mitt på väggen så skulle alltså skarvsladdsanslutningen ligga inne i väggen.... Den får som sagt inte plats bakom TV:n.
Är kanske inget jätteproblem om skarven ligger i väggen. Och stör det dig mycket kapa sladden på TVn och förläng med lämplig skarv.

richardtenggren
Så här kör vi i vardagsrummet, ett 32 mm flexrör mellan de uppborrade blindlocken.
Tomt rum med vit vägg, trägolv, taklampans skugga, elkontakter och väggströmbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit fyrdubbel eluttag på en vägg ovanför ett trägolv.
Skapa konto

I sovrummet har vi kört uttag och nätverk direkt bakom tvn genom att köra med en slimmad kontakt.
Vit trippeluttagsväggplatta med en strömbrytare, på texturerad vägg.
Skapa konto
Vit Europisk stickkontakt och sladd mot vit bakgrund, sidovy.
Skapa konto

• Gilla
mbohgard
  • Laddar…
Jag har satt 2st såna här https://www.elbutik.se/product.html/central/anslutningsdosa

1st bakom tv:en på ca 1 meters höjd och 1st bakom tv-bänken ca 30-40cm över golv.
1st 50mm VP-rör emellan så kan du trä igenom elkontakten och ett par 20-32mm rör för datakablar/hdmi.

Finns monteringsplåtar som tillbehör och även vita plåtlock ifall man behöver täcka i framtiden.

O OskarLund skrev:
Jag har satt 2st såna här [länk]

1st bakom tv:en på ca 1 meters höjd och 1st bakom tv-bänken ca 30-40cm över golv.
1st 50mm VP-rör emellan så kan du trä igenom elkontakten och ett par 20-32mm rör för datakablar/hdmi.

Finns monteringsplåtar som tillbehör och även vita plåtlock ifall man behöver täcka i framtiden.
Hm, kan vara ett alternativ. Hur fästs denna i väggen? Svårt att se. Ser nästan ut som att den sticker ut ett par cm? Har du någon bild?

M mbohgard skrev:
Hm, kan vara ett alternativ. Hur fästs denna i väggen? Svårt att se. Ser nästan ut som att den sticker ut ett par cm? Har du någon bild?
Tyvärr har jag ingen bild tillgänglig men den är 83mm djup totalt, de flesta innerväggar består av en 70mm regel eller större + gips vilket stämmer bra med 83mm djup.
Jag brukar montera dom på en bit plywood eller träregel om väggen är djupare än 83mm, finns skruvhål i vardera hörn.
Har du en öppen vägg eller en färdig vägg?

richardtenggren richardtenggren skrev:
Så här kör vi i vardagsrummet, ett 32 mm flexrör mellan de uppborrade blindlocken.
[bild] [bild]

I sovrummet har vi kört uttag och nätverk direkt bakom tvn genom att köra med en slimmad kontakt.
[bild] [bild]
Har tänkt göra något liknande, hur fäster du 32 flexslangen i locken? Eller ligger den lite halvlöst innanför bara? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.