859 läst ·
5 svar
859 läst
5 svar
Varmvattenberedare
Undrar om det kan vara ide att stänga av varmvattenberedaren på dagen, då elen är som dyrast, och bara ha på den några timmar på natten, då elen är billig. Hur tänker ni andra?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag har också funderat i de här banorna. Men om jag ska dra hit elektriker för att koppla in reläer osv så lär vinsten dröja. Dessutom är jag fundersam över hur bra det är för elektroniken i beredaren att slås på och av flera ggr per dygn då den ju är konstruerad för kontinuerlig drift. Jag tänker istället att jag väljer att duscha när det är billig el på ingång. Övrigt varmvatten som används under resten av dygnet tror jag inte att det gör jättestor skillnad. Jag har sett att min VVB slår igång ibland och underhållsvärme, men den biten får jag nog bara acceptera. Hade man haft en beredare med möjlighet till extern styrning av termostaten hade det varit en annan sak för mig.
Klicka här för att svara
