Undrar om det kan vara ide att stänga av varmvattenberedaren på dagen, då elen är som dyrast, och bara ha på den några timmar på natten, då elen är billig. Hur tänker ni andra?

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Har du timpris? Hur stor volym i beredaren? Du kanske kan spara 50-100kr per månad

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Många gör så

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du timpris? Hur stor volym i beredaren? Du kanske kan spara 50-100kr per månad
Tecknar nytt elavtal snart så funderar på olika sätt att spara el. Beredaren är på 300 liter.

K Karinipsen skrev:
Tecknar nytt elavtal snart så funderar på olika sätt att spara el. Beredaren är på 300 liter.
En såpass stor beredare räcker i flera dagar utan tillskottsvärme om man är varsam med varmvattnet så det finns goda chanser att värma den på lågpristid enbart.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Jag har också funderat i de här banorna. Men om jag ska dra hit elektriker för att koppla in reläer osv så lär vinsten dröja. Dessutom är jag fundersam över hur bra det är för elektroniken i beredaren att slås på och av flera ggr per dygn då den ju är konstruerad för kontinuerlig drift. Jag tänker istället att jag väljer att duscha när det är billig el på ingång. Övrigt varmvatten som används under resten av dygnet tror jag inte att det gör jättestor skillnad. Jag har sett att min VVB slår igång ibland och underhållsvärme, men den biten får jag nog bara acceptera. Hade man haft en beredare med möjlighet till extern styrning av termostaten hade det varit en annan sak för mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.