887 läst ·
3 svar
887 läst
3 svar
400v? Felkopplat?
Hej! Har tagit bort ett trasigt element av äldre snitt. Var nog termostaten som var trasig så den stekte sig själv. Funkade inte med aterstallning av termosäkring. Men det verkar vara lite besynnerligt med framdragen el också.
Frandragen ledning har blå(tolkar jag som neutral )
Gul grön (jord, verkar inte inkopplad)
Brun (fas)
Svart(fas)
Mellan blå och Gul grön har jag 70v
Mellan blå och brun har jag 180
Mellan blå och svart har jag 150
Mellan svart och brun har jag 400
Tänker jag rätt här avseende de olika faserna?
Är 70v mellan blå o grongul ett tecken på att jorden inte är inkopplad? Eluttag I rummet annars saknar jordning.
Är det fel på annat än bara inkoppling av jord? Kan en vanlig 220 kontakt utan jord kopplas in här?
Frandragen ledning har blå(tolkar jag som neutral )
Gul grön (jord, verkar inte inkopplad)
Brun (fas)
Svart(fas)
Mellan blå och Gul grön har jag 70v
Mellan blå och brun har jag 180
Mellan blå och svart har jag 150
Mellan svart och brun har jag 400
Tänker jag rätt här avseende de olika faserna?
Är 70v mellan blå o grongul ett tecken på att jorden inte är inkopplad? Eluttag I rummet annars saknar jordning.
Är det fel på annat än bara inkoppling av jord? Kan en vanlig 220 kontakt utan jord kopplas in här?
Vad har du mellan svart och jord? Är det 230V där. Det ser ut som att blå inte är ansluten.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Blå kan även vara en 3e fas, Och om säkringen har löst ut så kan det vara därför som ditt element inte fungerar (nu uppfattade jag inte HUR det inte fungerar). Och man skulle kunna få de här mätvärdena i så fall.
Klicka här för att svara
