N Nyivilla skrev:
Tyvärr okänt. Strömavbrotten har skett när jag inte har varit på plats. Jag får undersöka
Som andra skrivit, simulera strömavbrott genom att slå av huvudbrytaren.

Jag tänker att pumpen kan få för sig att köra något special program vid "kallstart" efter avbrott. Typ starta och köra avfrostning på en gång som gör att startströmmen är extra hög.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Du ska inte sätta in D-karaktäristik det är inte där problemet ligger och formellt blir ofta D fel i normalanläggningar.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Det sitter inte någon extra värmekabel för avfrostning? Strömkurvan på den tillsammans med kompressorstart kan kanske tillsammans trippa automaten.

Lärde mig den hårda vägen när någon drog en lång värmekabel tillsammans med snabb säkring, väl idrift var det inget problem..

I kyl/frys/luftavfuktare kan det bli så att om man bryter strömmen när kompressorn är igång så är trycket så högt att kompressorn inte orkar starta och bara brummar tills det interna övertempskyddet löser ut. Sedan när allt svalnat funkar det igen.

Skulle en klantigt konstruerad värmepump kunna göra samma sak? Dvs inte förstå olämpligheten i att beordra kompressorstart direkt med tryck och därmed dra mer ström än normalt (>20A) tills säkringen löser. Eller är de alltid så starka att de kan starta ändå? Och denna puls (>100A) löser säkringen?

Detta gäller isf endast vid korta avbrott.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
En uppdatering: Jag har nu varit i sommarstugan inför vintern och upprepat försökt provocerat fram felet. Jag har utlöst JFB ett flertal gånger och återställt och även gjort samma sak med huvudbrytaren. Jag har provat att göra avbrottet vid olika tillfällen i värmepumpens faser; uppvarvning av uteenhet, uppvarvning av inneenhet, avfrostning och full uppvärming.

I inget av fallet har säkringen utlöst så jag lät det vara som det är och håller tummarna för att det inte uppstår under vintern.

När du testat, har du då även provat att låta strömmen till VPn vara bruten ganska länge. Det kan påverka hur hög startströmmen blir, om temperaturerna i olika delar hunnit "jämna ut sig".

Å andra sidan borde man ju i så fall få utlöst säkring ibland vid helt vanlig start, när termostaten tycker att den måste köra kompressorn.

Hur ofta har detta inträffat? Om det är en enstaka gångs, så skulel det ju kunna bero på karaktären av själva strömavbrottet. Om det ex. kommit ut en överspänning på nätet.

Det här är lite långsökt, men...kan värmepumpen upplevas som en "negativ resistans" från nätet sett? Dvs att strömmen ökar vid sjunkande spänning? Skulle detta tillsammans med en lägre spänning i det ögonblick den återkommer efter avbrott lösa säkringen då, men inte annars?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
I princip alla värmepumpar från det här årtusendet har elektronik som styr kompressorn. Det tar en stund efter att strömmen har kommit tillbaks innan den försöker starta kompressorn, så det borde inte bli någon direkt strömrusning just i det ögonblick strömmen slås på mer än för att ladda upp kondensatorer i nätaggregat och liknande?

Men det kan ju ha funnits ett fel i nätet, så att dte återkom med underspänning, vilket ev. gör att du får högre ström. Lite långsökt.

När jag föreslog att det kunde vara felet i nätet som löst säkringen och blev till elavbrott tänker jag på vad vi råkade ut för häromåret.
Vi har en "släktägd" stuga i fjällvärlden. Där blev det ett fel i stamnätet, så det skickades ut väldigt kraftig överspänning, typ 1000V istället för 400V till halva Jämtland. Givetvis elavbrott. Men när nätet kom igång så fick vi fortfarande ingen ström. Alla 3 huvudsäkringarna hade löst ut. Jag bytte dem, fortfarande ingen el. "tjuvöppnade" skåpet med servissäkringar utomhus, även dessa hade löst ut. Bytte dem, Då löste alla våra huvudsäkringar direkt. Jag bytte där igen, och nu blev det en stor blixt i elmätaren, och säkringarna löste.

Senare på dagen fick vi mätaren bytt (ett rent under att det gick så fort), de hade tydligen bränt nära 10 000 elmätare. Och även tur, verkar inte som något annat än elmätaren hade "brunnit". Jag hörde av montören att de hade precis påbörjat byte till de nya "smarta" elmätarna i hela nätet så de hade tusentals mätare på hyllan. Annars kan jag tänka mig att det kan ta rätt lång tid att få fram 5 - 10 000 nya elmätare, knappast en volym man bara kan hämta hos elgrossisten.

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Lustigt att jag aldrig hörde talas om det?? Vi var ju delaktiga i "det stora mätarbytet" med tiotusentas mätarbyten runt om i Jämtland. Och då i första han i västra delen och Storsjöbygden? Kan det vara så att din information kommer från någon som överdrivit en smula?

Det var hela Bergs elektriska som drabbades (alltså södra Jämtland). Det gjordes ett fel i stammnätet, ett planerat avbrott under natten. Vid återinkoppling lyckades man tydligen "hoppa över " ett transformeringssteg (låter för mig som något som borde vara fysiskt omöjligt), blev tydligen 100kV istället för 40kV. Osäker nu på året men troligen 2019.

Ja men då var det ju ca 10 år EFTER det stora mätarbytet skedde och eftersom BTEA är en rätt liten nätägare så har dom knappast mer än max ett hundratal mätare liggande men dom kunde säkert låna mätare från dom större nätägarna i grannskapet. Jag är övertygad om att den som gett dig "fakta" grovt överdrivit "skadan". Jag tror att det var i Juli 2021 då ett hundratal elmätare skadades av överspänning i nätet.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.