D
Jag funderar på att stänga av min VVB i sommarstugan när vi inte är där. Tanken blir särskilt lockande nu när elpriserna börjar gå upp (igen).

vi är i sommarstugan 1-2 helger i månaden från oktober till april.

Varmvattenberedaren är en Nibe på 100L. Beredaren ligger i krypgrunden som under aktuell period håller en temp på 5-13 grader.

Tanken är då att sätta igång vvb på fredagen den helgen vi ska åka ut och stänga av den vid lunch söndagen vi åker hem.

Vad säger ni?
 
D
D Derbyboy skrev:
Jag funderar på att stänga av min VVB i sommarstugan när vi inte är där. Tanken blir särskilt lockande nu när elpriserna börjar gå upp (igen).

vi är i sommarstugan 1-2 helger i månaden från oktober till april.

Varmvattenberedaren är en Nibe på 100L. Beredaren ligger i krypgrunden som under aktuell period håller en temp på 5-13 grader.

Tanken är då att sätta igång vvb på fredagen den helgen vi ska åka ut och stänga av den vid lunch söndagen vi åker hem.

Vad säger ni?
Ja, självklart! Värm det bara till legionellanivå när ni är där
 
Rickard.
Kommer den hålla +grader i krypgrunden?

Jag tycker man ska tömma en beredare om man ska lämna den avstängd en längre tid.
 
Redigerat:
I vår sommarstuga sätter vi på beredaren när vi kommer ut och stänger av när vi åker. Jag tror att det är bättre att vattnet värms upp innan man stänger av. Detta för att kallt vatten innehåller mer luft än varmt vatten. Luften kan göra så beredaren kan skadas/oxidera. Inget jag kan bevisa dock!
 
D Derbyboy skrev:
Jag funderar på att stänga av min VVB i sommarstugan när vi inte är där. Tanken blir särskilt lockande nu när elpriserna börjar gå upp (igen).

vi är i sommarstugan 1-2 helger i månaden från oktober till april.

Varmvattenberedaren är en Nibe på 100L. Beredaren ligger i krypgrunden som under aktuell period håller en temp på 5-13 grader.

Tanken är då att sätta igång vvb på fredagen den helgen vi ska åka ut och stänga av den vid lunch söndagen vi åker hem.

Vad säger ni?
Har du inga läckage ut så går det åt små mängder el för att hålla beredaren uppvärmd.
Precis som tidigare skribent skriver så riskerar man då legionella istället.
Eller får du tappa ur beredaren och det ska göras på rätt sätt enligt Nibe manual!
Sen de flesta elnätägare jag känner till har numera en app eller att man kan logga in på deras websida för att se förbrukning. Sen ser man ju med timskala hur förbrukningen ser ut (om man väljer det).
 
Magnus E K
D datja skrev:
Ja, självklart! Värm det bara till legionellanivå när ni är där
Hoppas du menar anti-legionellanivå... För en vanlig elektrisk VVB finns ingen bra anledning att inte köra upp den i maxtemperatur (eller åtminstone 65 grader) varje gång den körs.
 
D
Vad är en längre tid?
Krypgrunden håller typ 5-12 grader
 
D
Såhär mycket har vvb dragit den här månaden.
 
  • Svart bakgrund, elektricitetsikon, 29.72 kWh användning denna månad, vit text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Den helgeb vi var där den här månaden drog den ca 5kw.
 
Magnus E K
1-1,5 kWh i tomgångsförbrukning per dygn är helt normalt, även min lilla (30 liter) ligger där någonstans om jag kör den kontinuerligt. Så används den inte och värmen inte gör nytta kan man spara detta, men det får vägas mot obekvämligheten att vänta på värmningen när den behövs och eventuell frysrisk.
 
Redigerat:
D Derbyboy skrev:
Tanken är då att sätta igång vvb på fredagen den helgen vi ska åka ut och stänga av den vid lunch söndagen vi åker hem.
Jag ser inga problem med det. Gör så själv under de perioder landet bara nyttjas på helger.
 
D
Magnus E K Magnus E K skrev:
1-1,5 kWh i tomgångsförbrukning per dygn är helt normalt, även min lilla (30 liter) ligger där någonstans om jag kör den kontnuerligt. Så används den inte och värmen inte gör nytta kan man spara detta, men det får vägas mot obekvämligheten att vänta på värmningen när den behövs och eventuell frysrisk.
inga obekvämligheter såsom jag ser det. Kan styra vvb remote.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Stäng av VVB när ni lämnar stället varje söndag. Det har vi gjort i 15 år.
Varför ska ni ha den kostnaden.

Dessutom blir ni klassade som klimatförnekare eller ännu värre SD-are.

Sådana grannar skulle i a f inte jag vilja ha!
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Den är nu avstängd!
 
Legionella trivs mellan 20 och 45 grader, så faller det ner till 5-10 grader är det ingen risk för detta.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.