Jag funderar på att stänga av min VVB i sommarstugan när vi inte är där. Tanken blir särskilt lockande nu när elpriserna börjar gå upp (igen).
vi är i sommarstugan 1-2 helger i månaden från oktober till april.
Varmvattenberedaren är en Nibe på 100L. Beredaren ligger i krypgrunden som under aktuell period håller en temp på 5-13 grader.
Tanken är då att sätta igång vvb på fredagen den helgen vi ska åka ut och stänga av den vid lunch söndagen vi åker hem.
Vad säger ni?
vi är i sommarstugan 1-2 helger i månaden från oktober till april.
Varmvattenberedaren är en Nibe på 100L. Beredaren ligger i krypgrunden som under aktuell period håller en temp på 5-13 grader.
Tanken är då att sätta igång vvb på fredagen den helgen vi ska åka ut och stänga av den vid lunch söndagen vi åker hem.
Vad säger ni?
Ja, självklart! Värm det bara till legionellanivå när ni är därD Derbyboy skrev:Jag funderar på att stänga av min VVB i sommarstugan när vi inte är där. Tanken blir särskilt lockande nu när elpriserna börjar gå upp (igen).
vi är i sommarstugan 1-2 helger i månaden från oktober till april.
Varmvattenberedaren är en Nibe på 100L. Beredaren ligger i krypgrunden som under aktuell period håller en temp på 5-13 grader.
Tanken är då att sätta igång vvb på fredagen den helgen vi ska åka ut och stänga av den vid lunch söndagen vi åker hem.
Vad säger ni?
I vår sommarstuga sätter vi på beredaren när vi kommer ut och stänger av när vi åker. Jag tror att det är bättre att vattnet värms upp innan man stänger av. Detta för att kallt vatten innehåller mer luft än varmt vatten. Luften kan göra så beredaren kan skadas/oxidera. Inget jag kan bevisa dock!
Har du inga läckage ut så går det åt små mängder el för att hålla beredaren uppvärmd.D Derbyboy skrev:Jag funderar på att stänga av min VVB i sommarstugan när vi inte är där. Tanken blir särskilt lockande nu när elpriserna börjar gå upp (igen).
vi är i sommarstugan 1-2 helger i månaden från oktober till april.
Varmvattenberedaren är en Nibe på 100L. Beredaren ligger i krypgrunden som under aktuell period håller en temp på 5-13 grader.
Tanken är då att sätta igång vvb på fredagen den helgen vi ska åka ut och stänga av den vid lunch söndagen vi åker hem.
Vad säger ni?
Precis som tidigare skribent skriver så riskerar man då legionella istället.
Eller får du tappa ur beredaren och det ska göras på rätt sätt enligt Nibe manual!
Sen de flesta elnätägare jag känner till har numera en app eller att man kan logga in på deras websida för att se förbrukning. Sen ser man ju med timskala hur förbrukningen ser ut (om man väljer det).
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
1-1,5 kWh i tomgångsförbrukning per dygn är helt normalt, även min lilla (30 liter) ligger där någonstans om jag kör den kontinuerligt. Så används den inte och värmen inte gör nytta kan man spara detta, men det får vägas mot obekvämligheten att vänta på värmningen när den behövs och eventuell frysrisk.
Redigerat:
inga obekvämligheter såsom jag ser det. Kan styra vvb remote.Magnus E K skrev:
1-1,5 kWh i tomgångsförbrukning per dygn är helt normalt, även min lilla (30 liter) ligger där någonstans om jag kör den kontnuerligt. Så används den inte och värmen inte gör nytta kan man spara detta, men det får vägas mot obekvämligheten att vänta på värmningen när den behövs och eventuell frysrisk.
Stäng av VVB när ni lämnar stället varje söndag. Det har vi gjort i 15 år.
Varför ska ni ha den kostnaden.
Dessutom blir ni klassade som klimatförnekare eller ännu värre SD-are.
Sådana grannar skulle i a f inte jag vilja ha!
Varför ska ni ha den kostnaden.
Dessutom blir ni klassade som klimatförnekare eller ännu värre SD-are.
Sådana grannar skulle i a f inte jag vilja ha!
Klicka här för att svara
