4 896 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Automatsäkring löser ut vid strömavbrott
Sida 1 av 2
Hej!
I min sommarstuga har jag en luft-luft-värmepump fast installerad i en egen grupp på 10A automatsäkring, troligen C10. Inget annat är inkopplat på gruppen.
När det blir strömavbrott så märker jag när strömmen är tillbaka att säkringen har löst ut och jag behöver slå på strömmen manuellt. Därefter fungerar allt bra. Det blir besvärligt på framförallt vintern eftersom jag inte bor nära sommarstugan och värmen behövs för att inte allt skall frysa i huset.
Värmepumpen är installerad utan stickpropp, så en sladd går direkt från den till proppskåpet.
Vad kan man göra för att förhindra att säkringen löser ut eller finns det något sätt att återställa den på distans?
I min sommarstuga har jag en luft-luft-värmepump fast installerad i en egen grupp på 10A automatsäkring, troligen C10. Inget annat är inkopplat på gruppen.
När det blir strömavbrott så märker jag när strömmen är tillbaka att säkringen har löst ut och jag behöver slå på strömmen manuellt. Därefter fungerar allt bra. Det blir besvärligt på framförallt vintern eftersom jag inte bor nära sommarstugan och värmen behövs för att inte allt skall frysa i huset.
Värmepumpen är installerad utan stickpropp, så en sladd går direkt från den till proppskåpet.
Vad kan man göra för att förhindra att säkringen löser ut eller finns det något sätt att återställa den på distans?
Vad jag kan se så är det bara en dvärgbrytare och det är den jag återställer. Det finns en jordfelsbrytare i skåpet också, men den sitter på en annan rad och har inte utlösts.
Det har alltid varit så sedan vi köpte huset vid årsskiftet.
Det har alltid varit så sedan vi köpte huset vid årsskiftet.
VP kanske har för hög startström, vilket fabrikat och modell är det? Det är inte ovanligt att en VP behöver 16A. Men fota säkringen så att vi får se att det inte är en PSA dom kan vara rätt lika till utseendet.
Om det vore säkringsstorleken skulle det ju inte gå att starta manuellt efter strömavbrottet. Ni elgubbar får komma på en klurigare lösning på problemet.....
Jag röstar för att byta säkring till en annan, dvs materialproblem.
Jag röstar för att byta säkring till en annan, dvs materialproblem.
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Jag reagerar också på detta att den tydligen löser ut när det varit strömavbrott, men inte när man slår på elen med säkringen. Det går inte riktigt ihop.
Jag har varit med om att en säkring löser ut vid tillslag pga hör startströmi flera inkopplade datorer, skrivare osv. Men då löser den ut direkt, så fäller man upp den snabbt igen, sedan fungerar det.
Jag har varit med om att en säkring löser ut vid tillslag pga hör startströmi flera inkopplade datorer, skrivare osv. Men då löser den ut direkt, så fäller man upp den snabbt igen, sedan fungerar det.
....under förutsättning att lasten är densamma förstås. Är det samma last på säkringen när allt startas efter strömavbrottet som när du slår på manuellt?MathiasS skrev:
...dvs, finns det andra förbrukare på samma säkring?
Beter det sig lika om du tar huvudbrytaren vid mätarkskåpet och simulerar strömavbrott. Ev om det skulle kunna vara nån kopplingsöverspänning när strömmen kommer tillbaka som ställer till det.
Jag hade börjat prövat bryta vid elmätaren och sen prövat om felet återkommer. Sen hade jag nog bytt säkringen
Jag hade börjat prövat bryta vid elmätaren och sen prövat om felet återkommer. Sen hade jag nog bytt säkringen
Om det är startströmmen kan du även överväga att byta från C till D karaktär på säkringen om det nu inte helt enkelt visar sig vara fel på säkringen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Börja med att ta reda på vilken storlek på säkringen det ska vara till denna pump.
Det är en CANVAC Q HEAT 12 (modellnr canvac qhw-sa12b). Jag tror att instruktionerna skriver trög 10A som säkring och förbrukning upp till 2300WE elmont skrev:
Jag får återkomma med ett bra foto på just den säkringen. Jag har bara ett suddigt foto där alla säkringar ser ut att vara likadana. Bilresan för att nå proppskåpet är tyvärr 3h enkel resa.
Elen är ganska nyinstallerad, 5 år sedan, och det sitter bara VP på säkringen.MathiasS skrev:
Tack för alla bra förslag. Jag har 3h enkel resa till stugan för att slå på säkringen, så nästa gång behöver jag vara förberedd med inhandlat material. Vilka förslag har ni på vad jag skall ta med?
Ny säkring verkar stå högt på listan. D10 kanske?
Tester på plats med att stänga av huvudbrytaren kommer jag också att göra, liksom fota skåpet och säkringarna.
Ny säkring verkar stå högt på listan. D10 kanske?
Tester på plats med att stänga av huvudbrytaren kommer jag också att göra, liksom fota skåpet och säkringarna.
