Hej,

Ni som jobbar mycket med normcentraler; använder ni (alltid) momentmejsel och har Ni isf flera I verktygslådan?

Läste just igenom lite kring hager komponenter och såg att åtdragningsmoment var olika, från 2.0Nm till 3.6Nm.
Moment mejslar är ju inte billiga direkt och ska man dessutom byta beroende på vad man skruvar så blir det osmidigt, även om man ex kör deras quick connect system...

Även tipps på mejslar mottages.

Nej, jag går på känn. Ännu har ingen ledare lossnat.
Skåpbyggare som drar 1000 skruv per dag har nog större nytta av den.
Det moment Hager uppger är nog max moment som terminalen tål, och i den härad man ska dra den största area som plinten medger. För 1.5 mm² är det bråkdelar av 1 Nm.

Panor82
S skyisthelimit skrev:
Hej,

Ni som jobbar mycket med normcentraler; använder ni (alltid) momentmejsel och har Ni isf flera I verktygslådan?

Läste just igenom lite kring hager komponenter och såg att åtdragningsmoment var olika, från 2.0Nm till 3.6Nm.
Moment mejslar är ju inte billiga direkt och ska man dessutom byta beroende på vad man skruvar så blir det osmidigt, även om man ex kör deras quick connect system...

Även tipps på mejslar mottages.
Använder inte överdrivet mycket men då jag gör det så är det en sån här:
https://www.conrad.se/p/wiha-vde-vr...s&utm_source=google&utm_term=1529278&vat=true

Aldrig, vi som skruvar mycket lär oss hur hårt man ska dra.
Någon gång i forntiden då kollade man hur hårt elektriker drog sina skruvar och jag tycks minnas att dom låg +- 10 % från rekommenderat moment och det ansågs ligga inom marginalen. Nu mins jag inte dom exakta siffrorna men dom går säkert att hitta, Det skedde troligen på 70-80 talet då någon mejseltillverkare ville sälja dyra momentmejslar, men det blev aldrig någon hitt. Det brukar vara i mycket speciella fall som man använder nycklar/mejslar med moment om man frånser dom elskruvmejslar med inbyggt moment typ https://www.proffsmagasinet.se/mask...MI18jusOu1-wIVlR4YCh2NcQJ0EAQYBSABEgIjbvD_BwE
Dom har man i första hand för att man blir dubbelt så snabb att dra fast skruvar, MEN man måste öva för att bli bra (som med det mesta här i livet).

• Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Aluminiumkabel drar jag alltid med momentnyckel.

Jag har sett otroligt mycket sönderdragen plint som elektriker "som lärt sig hur hårt man ska dra" monterat. Inte för att ankedotisk bevisföring tillför något egentligen, men jag skulle nog själv föredra om en elektriker jag betalade dyra pengar för faktiskt följde installationsanvisningarna. Dock drar jag aldrig själv med momentnyckel, och jag förväntar mig att det finns god marginal men generellt är det nog lägre moment än vad man tror (eller vad jag tror i alla fall) det ska vara

• Gilla
Jontha och 2 till
  • Laddar…
Såsom arbetande i ett labyrinth vet jag att hantverkare har väldigt dålig koll på åtdragningsmoment. Jag antar att terminaler och ledare för 230v är ganska förlåtande och att det inte gör så mycket där.

Där vi har kontakter där moment spelar roll är det ofta 10x för högt/ lågt när man inte har använt momentnyckel. Generellt är anslutningar med lågt moment alldeles för hårt spända och de som ska ha högt moment för lösa.

Människor verkar vara dåliga på moment annat än i ett ganska smalt spann, även de med stor erfarenhet.

Panor82 Panor82 skrev:
Använder inte överdrivet mycket men då jag gör det så är det en sån här:
[länk]
Mmmm, den verkar fin och 2000 är väl iof inte så farligt att om man använder den regelbundet, men drygt om man gör någon enstaka central.
Har sett den du länkar och även deras variant med fasta moment. Hade varit trevligt om det fanns något billigt som nödvändigtvis inte höll toppklass för att iallafall verifiera att man är i rätt härad när man handdrar...

Du behöver inte överdriva i ditt fall. Gör lite prov enkelt både genom att dra på komponenterna och tex ordna en liten momentvåg med en liten arm och lite vikter så du får en uppfattning och känsla av vad det innebär.

Dåliga momentverktyg skulle jag se som sämre och osäkrare än att du drar utan. Man ska inte heller överdriva betydelsen i det jobbet du håller på med. Har du minsta erfarenhet av att skruva går det fint i de fall du kommer i kontakt med där.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.