El
Avemo: [citat] Om nolla och jord är förväxlade på ett uttag som skyddas av jordfelsbrytare så kommer jordfelsbrytaren omedelbart att lösa ved belastning. Vad är status i nuläget? Löser jordfelsbrytaren om ugnen kopplas in? Om ugnen fungerar men hällen omedelbart löser jordfelsbrytaren så behöver du nog inte leta längre. Då är det hällen som är trasig och det behöver inte vara något
jliljeha: Inga förslag? Tror jag har landat i att fälla in en dubbel rotdosa i taket. Verkar kunna täcka båda nuvarande hålen med den, kanske får snygga till lite i ändarna men det borde ändå vara by the book med rör in i dosan och se ok ut med ett dubbeldos-lock som täcker allt sedan.
Macarus: Tack för snabba svar. Skickar tillbaka kabeln och ser till att det blir rätt. Vill undvika allt som liknar fullösningar. Faktum är att jag tänker om helt och kör på 5G6 och en liten central istället. Blir mest flexibelt för framtida ev. utökningar och jag hamnar garanterat på rätt sida om utlösningsvillkoret.
Fairlane: [citat] Nåja man ska väl ha rätt att ställa frågor för att lära sig? En elinstallatör som är osäker får (och bör) givetvis kunna få ställa frågan också. Sen är det redan behörighetskrävande alldeles oavsett hur skicklig personen är. Det är ju faktiskt till och med så att många som får göra detta på arbetstid hemma hos folk, men när de kommer hem så får de inte göra
Daniel1825: [citat] Mjo jag förstår, det är en väldigt enkel armatur vi ska sätta upp, inte för att vi vill ha den men för att den låg med i flyttlådan och känns bättre än den som sitter där idag. Satte upp en likadan i hallen med bara en krok och uttaget någon meter bort.
tommib: Ja, det är min uppfattning också. Det är brytförmågan vi pratar om, inte egenskaperna vid överlast. Brytförmåga handlar just om att bryta en ljusbåge som uppstår när säkringen löser. Nåväl, det verkar inte behövas egentligen och det går säkert jättefint att sätta en glasrörssäkring där men jag undrar fortfarande varför det sitter en dyrare keramisk säkring från fabrik om
Smithy: [citat] Blev du godkänd? Fick du några anmärkningar?
kaherdin: [citat] Jag är mer inne på att göra ett hål, sätta in en el-box som "sluttar" och har uttag, och sen är jag färdig :D
Matrix87: Vore jätte tacksam för lite hjälp. Har en RDAA i klädkammaren (enbart för ventilation kök/badrum, inte värme) och numera en Franke kåpa med egen transformator. Tidigare var det en vanlig kåpa med utomstående tvåhastighetsomkopplare bredvid den i köket. Alltså har inkopplingen tidigare varit enligt schema till höger (4) medans nu är schema 2 aktuell. Allt har blivit kopplat enligt
GK100: [citat] Du får tänka på det omvända dvs det borde krävas "nödvändig kännedom" för att få kommentera på dessa onödigt ohjälpsamma sätt. Skrapat lite på ytan står de flesta av den typen helt nakna i frågan. Det har ju dock aldrig hindrat dessa nick att ge sig in i alla ämnen trots stora egna brister om man nu skulle syna och trycka till dem rejält. Skapar ju tyvärr inget
Oldfart: [citat] Apparater består oftast av tre delar: Knappen/ratten, ramen och själva bakstycket. De flesta konstruktioner är så att man lossar knappen först. Sen lossar man ramen. Då kommer du åt själva bakstycket. Där kommer du åt anslutningarna för ledarna samt och även skruvarna för att fästa bakstycket i dosan och/eller klorna som håller fast det i dosan.
e.bitar: Hej! Jag söker en Schneider/Eljo Trend 4 facks ram, är det någon som har någon liggandes? Tack!
Daniel Ericson: Visar det sig att det blir problem får jag väl byta ut den i värsta fall. Tack för era svar!
_KirderF_: [citat] Spontant skulle jag använda en Wago 3a för Nollan då plinten på Nexan är för klen att köra in två ledare, :)
elmont: Så länge trådarna håller sig innanför kapslingen är det helt ok. Vart dom går inne i kapslingen spelar ingen roll, i mina ögon är det praktiska viktigare än det estetiska.
Lasse Dahlman: [citat] Tack för det förtydligandet. Nu känner jag mig säker. Tack för det
Mellanbarn: En modern villa med normal standard. Visst, man ska bygga för sig själv och off-grid är ju lite inne just nu. Men jag undrar ändå hur en sådan lösning påverkar andrahandsvärdet. Antingen är huset osäljbart, eller så är priset på kWh i laddstolpar så billigt så man lätt löser ekvationen med solceller, batteri och en elbil med vtg(?) Om 10-20 år.
newbzi: [citat] Började skala lite kabel och 1-2-3 märkning kom fram på kablarna så det blev enkelt att koppla mot respektive färg. Tack
Nickesågen: [citat] Kan ligga över en trefas grupp med gemensam nolla(man får göra så men bör undvika och ska stå uppmärkt i dosor mm). Strömmen kan då ta "bakvägen " genom nollan. Ännu värre blir det om nollan kopplas ur innan dem splittas till enfas. Då får du 400 v mellan fas och nolla. Mvh
ErikT0: Jag hade liknande i min förra lgh och tog dit en elektriker, passade också på att installera en jordfelsbrytare. Om du inte har en jordfelsbrytare skulle jag starkt rekommendera det, speciellt när du installerar en tvättmaskin i ett badrum. Det kostade iaf. Serbicebil 800 kr Arbetstid 1100 kr (2 timmar) Material 348 kr (exkl. Jordfelsbrytare) Totalt 2248 kr Moms 562 kr Totalt inkl. Moms 2810
AG A: Jag har väldigt många högskolepoäng i hållfashetslära, och kan bekräfta det Bo säger ovan.
-MH-: Det borde gå en takbjälke tvärs ovanpå glesen på lämpligt ställe, bara att tjonga fast den där? Fast då får man ju skruvhål i diffspären förstås. :thinking:
Olidoli: [citat] Precis det stämmer, i takdosan. Enligt plejd hade många kunder haft problem med att installera en "vanlig dimmer" till just denna lampan.
Peter2400: [citat] Shelly PRO 3 är som du säger tänkt för tre olika faser. Men tyvärr endast 230V. Ett alternativ om ni inte gör av med så stora mängde vatten är väl annars att köra beredaren på 1-fas och använda ett Shelly 1PM för att styra den. Blir mycket smidigare och billigare. [bild]
bygges: [citat] Kan kan man, men jag kan inte se att det är en bättre lösning att lägga 9 eluttag på samma 10 A säkring än att köpa en dvärgbrytare enligt ovan.
wikander1: [citat] Har nog några böcker kvar. Kan kolla och skicka PM om jag har Nja, tycker inte utbildningen var särskilt svår. Det svåra började väl när man väl började jobba. För tycker väl egentligen inte att man lär sig så mycket på utbildningen. Skrapar lite på ytan bara…
blq: [citat] Tack för påminnelsen, jag vet att detta kräver behörighet om jag kopplar in sakerna, men inte att bara ta hål i vägg och göra det möjligt att dra fram kabel dra fram på det sätt som jag diskuterar med elektrikern. Det återstår att se vilken väg jag väljer, ville bara kolla det där med hur elektriker brukar 'putta' undan isolering.
AkaCraven: [citat] Ja det är min nästa tänkta åtgärd. Jag kan ju inget ingående om el. Det finns ingen möjlighet att det är något i själva elinstallationen som kan orsaka ”felet”?
elmont: Hur mycket dyrare det blir med större huvudsäkring är omöjligt att säga då det skiljer rätt mycket mellan olika nätägare, så du får kolla hos din nätägare