Hej!
Jag har en fläktlampa jag vill hänga upp som har sitt takfäste på sidan av plattan som är närmast taket. På grund av att jag bara har en krok bredvid urtaget att fästa den i så resulterar detta i att hela fläkten hänger ordentligt snett och alltså inte går att använda.
Min fråga är alltså om det finns ett sätt detta går att lösa utan att behöva borra eller köpa till mycket extradelar. Finns här någon som vet eller kan komma fram till en fiffig enklare lösning?
Är djupt tacksam på förhand för förslag!
Alice
Jag har en fläktlampa jag vill hänga upp som har sitt takfäste på sidan av plattan som är närmast taket. På grund av att jag bara har en krok bredvid urtaget att fästa den i så resulterar detta i att hela fläkten hänger ordentligt snett och alltså inte går att använda.
Min fråga är alltså om det finns ett sätt detta går att lösa utan att behöva borra eller köpa till mycket extradelar. Finns här någon som vet eller kan komma fram till en fiffig enklare lösning?
Alice
Går det inte att lossa på de 4 skruvarna och plocka ut "innerdelen" där kroken i lampan sitter. Då finns det kanske en möjlighet att haka fast innerdelen på takkroken och sedan spänna kroken i innerdelen, för att sedan hänga upp resten av lampan genom att skruva fast de 4 skruvarna igen.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Är det inte meningen att man skall spänna kroken underifrån, så att fläkten pressas upp mot taket.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är nog tillverkarens tanke/målsättning men är nog svårt att få till med tanke på att infästningsplåten är så grund att takkrok och infästningskrok inte får plats utan allt blir bara hängande snett som på bilden.H hempularen skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Jag tror du har den inre delen av fästplattan felmonterad. Skruva loss den från lampan, vänd den upp och ner så du kan använda fästhålen att skruva dikt an mot taket. Planera var kabelgenomföringar ska gå innan du slutligen skruvar fast fläkten i takfästet.
Här kan du förmodligen hänga fläkten en bit ifrån befintlig takkontakt och matar via en kabel av lämplig längd, alternativt göra som elmont skriver ovan dvs ta bort befintlig takkontakt, om det går att hitta bra fästen för skruvarna kring takdosan. Jag har använt främst den förstnämnda metoden för liknande montage.
Kroken du ser på fästet är till för att kunna hänga upp fläkten provisoriskt under slutfasen av monteringen, koppla in elen osv.
Här kan du förmodligen hänga fläkten en bit ifrån befintlig takkontakt och matar via en kabel av lämplig längd, alternativt göra som elmont skriver ovan dvs ta bort befintlig takkontakt, om det går att hitta bra fästen för skruvarna kring takdosan. Jag har använt främst den förstnämnda metoden för liknande montage.
Kroken du ser på fästet är till för att kunna hänga upp fläkten provisoriskt under slutfasen av monteringen, koppla in elen osv.
Redigerat:
Hur skulle det kunna fungera? Kroken i taket sitter ju centralt på takfästet. Takfläktens infästningsplåt kommer då att ”rida” på takfästet istället för att dölja det samt återigen sitta snett…T topmount skrev:
För mig är det avlånga hålen nog tänkta att sätta skruvar i för att fästa infästningsplåten i taket.
Fästplattan sitter upp och ner, den ska skruvas fast i taket.A AnnaAlice skrev:Hej!
Alice
Att hänga den i kroken är ju helt galet.
A AnnaAlice skrev:Hej!
Jag hade fäst tre sådana här från Clas Olsson med skruv och mutter i de hål redan finns. De kommer att tryckas jämt mot taket.
Alice
A AnnaAlice skrev:Hej!
Alice
Montera fyra dörrstoppar från Clas Olsson i de långsmala spåren med skruv och mutter. Då kommer takfläkten hänga rakt om du väljer rätt storlek på stoppen.Tom Barkström skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden