Jag har förstått att man får byta eluttag själv utan auktorisering, förutsatt av man vet vad man gör såklart. Dock gäller det bara byten till motsvarande eluttag. Nu har jag eluttag på utsidan som jag skulle vilja ha jordfelsbrytare på, och har kollat på uttag med inbyggd jordfelsbrytare (typ https://www.norwesco.se/sv/produkter/uttag-med-inbyggt-skydd/protector-ii/). Får jag byta ut mina befintliga eluttag till eluttag med inbyggd jordfelsbrytare? Har svårt att se att man inte skulle få det, eftersom det inte berör påverkan på befintlig installation, men någon här kanske har koll.

Nej det får du inte enligt reglerna, men om du gör det i alla fall och gör allt enligt dom regler som finns så kommer ingen någonsin att hänga dig för det.
MEN du ska vara helt säker på vad du gör, blir det fel kan det vara livsfarligt inte minst då det är ute.
Ps
Som vanligt blir jag lite förundrad över att man är rädd för att bryta någon regel, men inte för själva jobbet och dess ev konsekvenser :thinking:

• Gilla
  • Älska
Elsparv och 9 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nej det får du inte enligt reglerna, men om du gör det i alla fall och gör allt enligt dom regler som finns så kommer ingen någonsin att hänga dig för det.
MEN du ska vara helt säker på vad du gör, blir det fel kan det vara livsfarligt inte minst då det är ute.
Då får nog elektriker göra det, så det täcks av hemförsäkring i händelse av olycka

R robbs skrev:
Då får nog elektriker göra det, så det täcks av hemförsäkring i händelse av olycka
Byter du det själv och det är rätt utfört gäller din försäkring fullt ut, det är hur jobbet är utfört som är det viktiga inte vem som har gjort det. I alla fall rent försäkringsmässigt.

• Gilla
hydrolift och 6 till
  • Laddar…
R robbs skrev:
Då får nog elektriker göra det
Det är inte ett alternativ att behålla befintligt uttag och låta elektrikern sätta en JFB för hela anläggningen?

Det ska ju även till en funktionskontroll av den JFB som installeras och då räcker det inte med att trycka på knappen utan ska mätas upp med rätt instrument. Så det är ju lite mer än bara byta uttag man ändrar ju på hela funktionen, samt hos en del av den typen av uttag så är det inte så självklart för alla vart trådarna ska anslutas då det finns möjlighet att göra fel.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Den har ju en föredömligt pedagogisk installationsanvisning.
Dubbel eluttag kopplingsschema med in- och utgående kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Dilato skrev:
Den har ju en föredömligt pedagogisk installationsanvisning.
[bild]
Aha, så man kan koppla vidare med vanliga uttag från detta, och få även dessa med JFB funktion?

Fiffig!
Dock har jag känslan att kostnaden för materialet är minst halvägs till att installera en JFB eller två för hela anläggningen.

På gott och ont.

D Dilato skrev:
Den här kostar mindre.
[bild]
[länk]
Alla uttagen är på olika säkringar, dragna genom väggen från kök, vardagsrum, badrum och gud vet vad. Skulle bli många debiterade timmar för elektrikern att dra om. Blir faktiskt billigare med lokala jordfelsbrytare då.

ARJU ARJU skrev:
Fiffig!
Dock har jag känslan att kostnaden för materialet är minst halvägs till att installera en JFB eller två för hela anläggningen.

På gott och ont.
Jo, men man slipper ju in och greja i elcentralen.

R robbs skrev:
Alla uttagen är på olika säkringar, dragna genom väggen från kök, vardagsrum, badrum och gud vet vad. Skulle bli många debiterade timmar för elektrikern att dra om. Blir faktiskt billigare med lokala jordfelsbrytare då.
Inte behöver du dra om nått för att sätta en eller en par JFB för hela huset i centralen.

• Gilla
stugan_i_skogen och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Inte behöver du dra om nått för att sätta en eller en par JFB för hela huset i centralen.
Finns redan en central jordfelsbrytare, men för hela elcentralen.

Vill inte att hela elen i huset slås av om det skulle bli skada på någon kabel utomhus som utlöser jordfelsbrytaren medan vi är borta, så ventilation, kylskåp och frys stängs av.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.