Jag har en äldre rörelsevakt som nyligen sluta funka. Det är inte jag som satt in den utan det va i huset när vi köpte.
Den är kopplad till 6st 3w spottar och sitter i badrummet. Den går på batteri och står inget märke på den. Den slår på och tänder i ca 1 sek innan den stänger av igen. Någon som vet vad felet kan va? Slutade funka utan förvarning och har varit så ett par månader nu.
Den är kopplad till 6st 3w spottar och sitter i badrummet. Den går på batteri och står inget märke på den. Den slår på och tänder i ca 1 sek innan den stänger av igen. Någon som vet vad felet kan va? Slutade funka utan förvarning och har varit så ett par månader nu.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Är du säker på att det är närvarosensorn som slår av? Kan du höra ett klick ifrån den?
Symptomet liknar mer fel på ett drivdon, eller en trasig downlight som börjat drar för mycket ström?
Lyser alla normalt under den korta tiden?
Minsta gångtid på din sensor verkar va 5 sek. Men visst kan den gå sönder så att den bara tänder i 1 sekund. Då är det bara att byta. Det finns flertal att välja på. Då din har batterier kanske den inte är ansluten med en neutralledare. Den jag länkar till kräver det
https://www.elbutik.se/product.html/elko-rs-rorelsevakt-10a-160
Symptomet liknar mer fel på ett drivdon, eller en trasig downlight som börjat drar för mycket ström?
Lyser alla normalt under den korta tiden?
Minsta gångtid på din sensor verkar va 5 sek. Men visst kan den gå sönder så att den bara tänder i 1 sekund. Då är det bara att byta. Det finns flertal att välja på. Då din har batterier kanske den inte är ansluten med en neutralledare. Den jag länkar till kräver det
https://www.elbutik.se/product.html/elko-rs-rorelsevakt-10a-160
Leta fram den trådlösa mottagaren och anslutet drivdon och ta en bild på grejorna.
Om möjligt, koppla bort mottagaren och anslut drivdonet direkt mot nätspänning, funkar det då så är donet OK.
Sedan kan den trådlösa mottagaren vara defekt, inte helt ovanligt att de efter x antal år inte orkar driva det inbyggda reläet utan slår i princip ifrån direkt vid aktivering.
Utgår från att du har satt i nya batterier i rörelsedetektorn.
Om möjligt, koppla bort mottagaren och anslut drivdonet direkt mot nätspänning, funkar det då så är donet OK.
Sedan kan den trådlösa mottagaren vara defekt, inte helt ovanligt att de efter x antal år inte orkar driva det inbyggda reläet utan slår i princip ifrån direkt vid aktivering.
Utgår från att du har satt i nya batterier i rörelsedetektorn.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
En dum fråga: Du har provat att byta batterier i sensorn väl?
Klicka här för att svara

