Jag har en äldre rörelsevakt som nyligen sluta funka. Det är inte jag som satt in den utan det va i huset när vi köpte.

Den är kopplad till 6st 3w spottar och sitter i badrummet. Den går på batteri och står inget märke på den. Den slår på och tänder i ca 1 sek innan den stänger av igen. Någon som vet vad felet kan va? Slutade funka utan förvarning och har varit så ett par månader nu.

• Hand håller en enhet med batterifack öppet, visar två AAA-batterier och inställningsknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att det är närvarosensorn som slår av? Kan du höra ett klick ifrån den?
Symptomet liknar mer fel på ett drivdon, eller en trasig downlight som börjat drar för mycket ström?
Lyser alla normalt under den korta tiden?

Minsta gångtid på din sensor verkar va 5 sek. Men visst kan den gå sönder så att den bara tänder i 1 sekund. Då är det bara att byta. Det finns flertal att välja på. Då din har batterier kanske den inte är ansluten med en neutralledare. Den jag länkar till kräver det
https://www.elbutik.se/product.html/elko-rs-rorelsevakt-10a-160

Den där är trådlös. Kanske hjälper det att göra om parkopplingen, eller vad det kallas, med mottagaren? Gör en webbsökning på "nexa lmdt-810 manual", det verkar vara samma apparat i grunden.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Leta fram den trådlösa mottagaren och anslutet drivdon och ta en bild på grejorna.
Om möjligt, koppla bort mottagaren och anslut drivdonet direkt mot nätspänning, funkar det då så är donet OK.
Sedan kan den trådlösa mottagaren vara defekt, inte helt ovanligt att de efter x antal år inte orkar driva det inbyggda reläet utan slår i princip ifrån direkt vid aktivering.

Utgår från att du har satt i nya batterier i rörelsedetektorn.

En dum fråga: Du har provat att byta batterier i sensorn väl?

Tack för alla svar!

Ja batterierna är bytta. Det knäpper till efter ca 1 sekund den slocknar den så det är antagligen som i svaret ovan. Det är i badrummet och inbyggt med silikon i skarvarna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.